ساري - ايرنا - نماينده ولي فقيه در مازندران و امام جمعه ساري با بيان اينكه حفظ و احياي آثار علما و مراجع اسلام يكي از بركات انقلاب اسلامي است، گفت: بايد اسناد و دست نوشته هاي بزرگان دين اسلام جمع آوري، احيا و در اختيار جامعه اسلامي قرار گيرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، آيت الله 'نورالله طبرسي' روز شنبه در ديدار با اعضاي شوراي سياستگذاري كنگره علامه آيت الله العظمي ' شيخ كبير ' (ره) در ساري با اشاره به اينكه نظام اسلامي ميراث دار فرهنگ ديني و اسلامي است، افزود: برگزاري كنگره هاي بزرگداشت علما و مراجع ديني نظير علامه ابن شهر آشوب ساروي و علامه شيخ كبير (ره)، وظيفه ديني و ملي همه آحاد جامعه است.

وي بر لزوم جمع آوري آثار و اسناد علامه شيخ كبير (ره) تاكيد كرد و اظهار داشت: مرحوم شيخ كبير (ره) يكي از علماي بزرگواري است كه براي مردم عصر خويش قابل احترام بود و حتي ارادت به ايشان تا به امروز نيز ادامه دارد.

او افزود : مزار شيخ كبير (ره) مقبره مسجد مقدس محدثين در بابل هر روز زيارتگاه عشاقي است كه از اقصي نقاط ايران اسلامي به اين مسجد مقدس مي آيند.

امام جمعه ساري گفت : در رژيم ستمشاهي هيچ توجهي به علما و مراجع ديني نمي شد اما بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به هويت و شخصيت ديني و مذهبي علما و مراجع اسلام توجه شاياني مي شود و اين امر مهم از بركات نظام اسلامي است.

وي با بيان اينكه حفظ وحدت كلمه رمز موفقيت و پيروزي انقلاب اسلامي بوده است، اضافه كرد: امروز حفظ وحدت، همدلي و انسجام بين روحانيت امري ضروريست زيرا دشمنان انقلاب و اسلام از وحدت بين روحانيت هراس دارند و هميشه درصدد تفرقه و تشنج در نظام اسلامي هستند.

امام جمعه بابل هم در اين ديدار گفت : قرار است در سال 94 كنگره علامه شيخ كبير (ره) با هدف جمع آوري و حفظ احياي آثار، اسناد و دست نوشته هاي اين عالم بزرگوار در مازندران برگزار شود.

حجت الاسلام ' عباس بابائيان ' افزود : معرفت شناسي، شناخت فقهي و اصولي و بررسي ابعاد و شخصيت ديني و مذهبي علامه شيخ كبير (ره) از ديگر اهداف برگزاري كنگره است.

وي از علامه شيخ كبير (ره) به عنوان يكي از مفاخر بزرگ ديني و مذهبي مازندران ذكر كرد و اظهار داشت : از اين علامه بيش از 40 عنوان كتاب فقهي ، علمي و ديني بر جاي مانده است كه تا كنون 11 اثر از دست نوشته ها و دست خط ها از اين بزرگوار به چاب رسيده است.

او افزود : براي هر چه بهتر برگزاري كنگره علامه شيخ كبير (ره) اعضاي شوراي سياستگذاري متشكل از شخصيت هاي علمي ، دانشگاهي ، حوزوي و ديني در استان تشكيل شد.

آيت الله 'شيخ محمد حسن مازندراني' معروف به شيخ كبير فرزند ملاصفر علي بارفروشي (بابلي) علامه ، فقيه ، متكلم و حكيم و نيز از اعاظم و بزرگان علماي مروج دين بود كه در سال 1292 هجري قمري به ديار باقي شتافت.ك/2

609/1654