استادتاریخ اسراییل: عقیده تشکیل صهیونیسم ساختگی است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/07/29 سیاسی.صهیونیسم.جاناتان کوک .ساختگی تهران - شلمو سند Sand Shlomo استاد تاریخ دانشگاه تل آویو مرکز رژیم صهیونیستی درکتابی با عنوان چه وقت و چگونه ملت یهود ساخته شدمعتقد است که مورخین ، عقیده تشکیل قوم صهیونیستی یهود را ساختگی می دانند.
به گزارش گروه اخبار صوتی تصویری ایرنا ، جاناتان کوک نویسنده مقاله سایت اینترنتی -آنتی وار .کام- با درج بخشهایی از کتاب و همچنین اظهارات دکتر سند درمورد جعلی بودن تشکیل صهیونیسم دراین سایت، نوشت: پرفروش ترین کتاب اسراییل تابوی ملت اسراییل را شکست.
دکتر سند در کتابش عقیده یهودیان صهیونیست را به مجادله گذارده و آن را افسانه ای ساختگی طی 100سال گذشته دانسته است.
دکتر سند که خود استاد و یک متخصص در زمینه تاریخ اروپا در دانشگاه تل آویو University Aviv Tel تدریس می کند، در تحقیق گسترده ای که در زمینه تاریخ و باستان شناسی به عمل آورده است توجه خوانندگان خود را به این نکته جلب کرده است که ادعای تشکیل صهیونیسم و بلکه بسیاری دیگر از این قبیل ادعاها همگی بحث برانگیز می باشند.
علاوه براین، او این بحث را مطرح می کند که یهودی ها هرگز از سرزمین مقدس رانده نشدند. چیزی که امروزه بسیاری از یهودیان هیچگونه ارتباط تاریخی با سرزمینی که آن را اسراییل می نامند ندارند.
مبحث اصلی دکتر سند دراین کتاب این است که تا کمتر از یک قرن پیش ، یهودی های درباره خود تنها به خاطر اینکه وجوه مشترک دینی دارند به عنوان یک اجتماع مذهبی یهودی فکر می کردند ولی با وارد شدن به قرن بیستم یهودی های صهیونیست با این طرز تفکر درافتادند و آغاز به خلق تاریخ یک ملتی کردند بااین باور ساختگی که موجودیت یهودیها بسان افرادی پراکنده از دینشان می باشد.
این استاد تاریخ دانشگاه تل آویو می افزاید، به همین منوال ، باور صهیونیست (یهودی مدرن ) بر ضرورت بازگشت از تبعید به سرزمین موعود که تماما در مغایرت بر یهودیت بود قرار گرفت.
به نوشته وی ، صهیونیسم ، باوری راکه در مورد بیت المقدس داشت تغییر داد.
به مدت 2هزار سال یهودی ها از بیت المقدس دور ماندند نه بخاطر آنکه آنها نمی توانستند به آنجا بازگردند بلکه بخاطر آنکه دین آنها بازگشتشان به این مکان را تا آمدن مسیح منع کرده بود.
دکتر سند دراین باره می گوید: من نه بعنوان یک صهیونیست بلکه به مانند هر اسراییلی دیگر براین باورم که یهودی ها مردمانی بودند که در یهودا ( قسمتی از جنوب فلسطین ) زندگی می کردند که در 70 سال بعد از میلاد مسیح توسط رومی ها از آن مکان رانده شدند.
وی می افزاید: داستان رانده شدن قوم یهود افسانه ای بیش نیست ، درحقیقت شما نمی توانید یهودیت را بدون رانده شدن (تبعید) توصیف نمایید. اما زمانی که شروع به بررسی کتاب هایی درمورد وقایع رانده شدن (دین یهود) کردم، نتوانستم هیچ کتابی در این زمینه پیدا کنم. حتی یک کتاب .
به نوشته دکتر سند، این مساله به این خاطر بود که رومی ها افراد را تبعید نمی کردند. درحقیقت ، یهودی ها در فلسطین روستاییانی بودند که در آن سرزمین پخش شده بودند و تمامی شواهد گواه این مطلب است که آنها در آن سرزمین سکونت داشتند.
دکتر سند به جای آن، فرضیه دیگری را که به نظر معقولتر به نظر می رسد جایگزین می کند .تعبید و رانده شدن توسط مسیحیان اولیه برای جان دادن به سرنوشت یهودیان ساخته و پرداخته شد و ترویج یافت.
این استاد دانشگاه اسراییل می گوید، مسیحیان ، در اوایل تلاش کردند و این القا را بوجود آورند که نسل های آینده یهودی ها را براین باور باشند که اجدادشان به عنوان نفرین خداوندی رانده شده وسرگردان و در تبعید می باشند.
بنابراین ، اگر مسئله ای تحت عنوان رانده شدن و تبعید وجود نداشت، چطور ممکن بود تا پیش از آغاز تشویق رژیم صهیونیستی به امر بازگشت ، به پراکندگی یهودیان در سراسر جهان پایان بخشند.
به گفته دکتر سند، بلافاصله پس از دوره مسیحیت به مدت قرن ها ، یهودیت به شکل یک دینی که می توان به آن گروید در آمد، امری که در نوشتجات رومی ها در آن زمان به چشم می خورد. بنابراین یهودیان برای آنکه افراد سایر ملل را به آیین خود درآورند آغاز به سفر کرند.آنها بویژه به یمن و حتی به میان قبایل بربر در شمال آفریقا سفر کردند.
براساس این گزارش ، قرنها بعد، مردم در سرزمین پادشاهی خزر ( Khazar Kingdom( مکانی که امروزه درجنوب روسیه واقع است (منطقه قفقاز) گروه های بزرگی را به دین یهودی درآورده و نسل یهودی های آشکنازی Ashkenazi مرکزی و شرقی اروپا را تشکیل دادند.
دکتر سند به این نکته اشاره می کند که این دولت عجیب که اکثر اسراییلی ها در آن زندگی می کردند حقیقت نداشته ، وی اشاره به مکتوباتی می کند که در بررسی های گسترده در مورد وجود پایتخت چنین حکومتی در پادشاهی خزر در مجاورت دریای کاسپین قرار داشت.
وی می افزاید در روزنامه یدبعوت آهارونت رژیم صهیونیستی اعلام شده که باستان شناسان روسی پایتخت گمشده یهودی ها را در این منطقه یافته اند.این درحالی است که به گفته وی هیچ یک از مدارک موید استاندارد تاریخ یهود در این رابطه نبوده است.
سوال بعدی که خود دکتر سند به آن می پردازد این است که چنانچه اکثر یهودی ها هرگز سرزمین مقدس را ترک نمی کردند، چه سرنوشتی در انتظارشان بود؟ دکتر سند در پاسخ به این سوال می گوید: (این چیزی است که ) در مدارس اسراییل درس داده نمی شود اما بیشتر رهبران اولیه صهیونیست، ازجمله دیوید بن گوریان Gurian Ben David (اولین نخست وزیر صهیونیستی ) ، بر این باور بودند که فلسطینیان همان اولاد و نسل یهودیان آن سرزمین بوده اند. آنها براین عقیده اند که آنها (اجداد یهودیشان که همان مردم فلسطین هستند) بعدها به اسلام گرویدند.
دکتر سند می گوید مشکلی که در آموزش تاریخ در اسراییل وجود دارد این است که تصمیم به جداسازی تاریخ در نقطه زمانی در دهه 1930 گرفته شود .بدین شکل که تاریخ به دو بخش کلی درآید، تاریخ عمومی و تاریخ یهود.
تاریخ یهود نیازمند مطالعه خاص خود می باشد چرا که تجربه یهود ملاحظه منحصر به فردی دارد.
به گفته این استاد تاریخ دانشگاه صهیونیستی، هیچ اداره یهودی سیاسی و یا اجتماعی در دانشگاه وجود ندارد و تنها تاریخ بدین روش در دانشگاه تدریس می شود. و تنها به افراد خاصی درتاریخ یهود اجازه داده می شود که در جهانی تنگ نظرانه و محافظه کارانه زندگی می کنند ، جایی که آنها اجازه ندارند با پیشرفت های مدرن در تحقیقات تاریخی دسترسی داشته باشند.
وی می گوید:برای نوشتن کتابی درباره تاریخ یهود در اسراییل مورد انتقاد قرار گرفته ام درحالی که تاریخ اروپایی ها تخصص من است. اما کتابی به مانند این ، نیازمند مورخینی است که با مفاهیم استاندارد تحقیق تاریخی که توسط سایر انجمن های علمی و دانشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد، آشنا باشند .
جاناتان نویسنده این مقاله می افزاید: هیچکس بیش از خود شلمو سند از قرار گرفتن آخرین اثر و کار دانشگاهی اش به مدت 19 هفته درفهرست بهترین کتاب پرفروش در اسراییل تعجب نکرد. موفقیتی برای استاد تاریخ صهیونیسم که کتابش بزرگترین تابوی اسراییل را به چالش کشاند.
نویسنده مقاله معتقد است که موفقیت کتاب چه وقت و چگونه ملت یهود ساخته شد دکتر سند به نظر می رسد عالمگیر شود.
نسخه فرانسوی این کتاب که ماه گذشته به چاپ رسید به سرعت به فروش رسید وتاکنون سه بار تجدید چاپ شده است.ترجمه این کتاب به ده ها زبان دیگر از جمله عربی و انگلیسی در حال انجام است.
این درحالی است که به گفته دکتر سند اگرچه این کتاب از حمایت کلی برخوردار نبوده است اما حداقل کنجکاوی هایی را در مورد این کتاب به همراه داشته است.
تام سگو Segev Tom یکی از پیشروان روزنامه نگاری در اسراییل ، این کتاب را جذاب و چالش برانگیز خوانده است.
جالب آنکه به گفته دکتر سند، بیشتر همکاران دانشگاهی وی در اسراییل از مجادله و حمله به موارد مطرح شده در کتابش خجالت زده ،عاجز و از انجام این امر پرهیز داشته اند.
دراین میان تنها بارتال استاد تاریخ یهود در دانشگاه هیبروی Hebrew در بیت المقدس درروزنامه صهیونیستی هاآرتص دراین باره مقاله ای در رد مطالب عنوان شده دکتر سند نوشته است .
دکتر بارتال تنها توانسته است اندکی به مقابله با اظهارات دکتر سند در این کتاب برخیزد.
بارتال به این نکته اشاره کرده است که مورخین اسراییلی در مورد ساختگی بودن ماهیت تاریخ یهود آنچنانکه دکتر سند ادعا کرده، غافل نبودند.
دکتر سند در اظهاری گفته بود تا زمانی که وی به عنوان یک استاد کامل نائل نشده بود جرات بیان و چاپ این کتاب را نداشته است، چرا که در اسراییل برای بیان چنین نقطه نظراتی بایستی بهای آن را نیز پرداخت.
صویر1565**1302** شماره 075 ساعت 11:34 تمام