نیویورك، ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی در حالی پنجمین نشست اضطراری خود را در خصوص بحران اوكراین برگزار كردند كه به دلیل اختلاف بین اعضا هیچ گونه نتیجه مثبتی به همراه نداشت.

به گزارش ایرنا، در این نشست كه باردیگر به درخواست نماینده دائم اوكراین در سازمان ملل برگزار شد، كریستی لوكاس رییس دوره ای شورای امنیت رفراندوم الحاق كریمه به روسیه را یك اقدام غیر قانونی و در تضاد با قانون اساسی اوكراین توصیف كرد و گفت كه چهار عضور دائمی شورای امنیت سازمان آن را رد كرده اند.

جرالد آراد نماینده دائم دولت فرانسه در سازمان ملل نیز گفت : تلاش همه كشور های غربی این است كه راه حل صلح آمیزی برای این بحران پیدا كنند و از شدت گرفتن تنش های سیاسی جلوگیری نمایند.

وی افزود : همه كشورهای غربی عضو شورای امنیت در زمینه سیاست های مربوط به این بحران با یكدیگر اشتراك نظر دارند و این رفراندوم را غیر قانونی و در تعارض با حق حاكمیت ملی اوكراین می شناسند.

نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل افزود در زمان حاضر ارتش روسیه با توسل به زور وارد خاك كریمه شده و بسیاری از كانال های ارتباطی در این كشور را تحت كنترل گرفته است.

وی افزود : مهم ترین مشكل كنونی شورای امنیت طرح فراندومی است كه توسط دولت روسیه طراحی شده و موجب بروز بحران های بین المللی گسترده ای خواهد شد.

نماینده فرانسه گفت نهایت تلاش ما این است كه روسیه را راضی كنیم تا قبل از اینكه اوضاع بیشتر از این بحرانی تر بشود برای حل این مشكل به مذاكره و گفت وگو روی آورد.

وی افزود : با تصریح موضع فرانسه در رابطه با رفراندوم مربوط به كریمه تاكید كرد كه نتایج این رفر اندوم از نظر دولت متبوع او قابل قبول نخواهد بود.

مارك لیال گرانت نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل تاكید كرد كه دولت خود مختار كریمه این قدرت را ندارد تا بطور یك جانبه و بدون توجه به رای مردم اوكراین چنین رفراندومی را برگزار كند.

وی نیز بر این نكته تاكید كرد كه هرگونه نتیجه ای كه این رفراندوم در بر داشته باشد از نظر دولت انگلیس غیر قانونی است و بازتاب دهنده اراده و نظر مردم اوكراین محسوب نمی شود.

نماینده انگلیس با تاكید بر اینكه تمام تلاش ها برای متقاعد كردن روسیه بی نتیجه مانده است، گفت : این اقدام لطمه بزرگی به اعتبار روسیه زده و موجب انزوای كامل این كشور در عرصه بین المللی شده است.

اروپام 2253 **1908