تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱

خرم آباد - ایرنا - ایران كشوری چهار فصل با جاذبه های طبیعی و تاریخی كم نظیر گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جلب می كند و ایام عید نوروز مناسب ترین فرصت برای دیدن این جاذبه ها است.

در این گزارش با هم سفری به یادماندنی به خرم آباد خواهیم داشت تا پس از آشنایی با مردم میهمان نواز و باصفای این شهر، تاریخ این سرزمین را در قلعه 'فلك‌الافلاك' به نظاره بنشینیم.

این قلعه زیبا و دیدنی با پنج هزار و 300 متر مربع مساحت بر فراز تپه ای در مركز شهر خرم آباد، با چشم اندازی فوق العاده زیبا قرار گرفته است.

حریم این تپه باستانی، از شرق و جنوب غربی به رودخانه خرم آباد و از غرب به خیابان و محله دوازده برجی و از سمت شمال به خیابان فلك الافلاك محدود می شود... .

... می گویند لرستان از دیرباز تا كنون مورد توجه خوانین، پادشاهان و حاكمان وقت بوده و بزرگان و فرمانروایان همواره این استان را به عنوان یك منطقه تفریحی و خوش آب و هوا مد نظر داشته اند.

وجود چشمه سارها، آبشارها و رودخانه های دائمی و فصلی، جنگل های سر سبز و مراتع غنی، كوهها و غارهای منحصر بفرد و تاریخی، آب و هوای بسیار مطبوع و بهاری لرستان را به مقصد مناسبی برای گردشگران نوروزی تبدیل كرده است.

در این میان خرم آباد به عنوان مركز استان لرستان در دره‌ای خوش آب و هوا و پر آب قرار گرفته‌ كه وجود چشمه‌های فراوان و آثار تاریخی متعدد باعث به وجود آمدن مجموعه‌ای از دیدنی‌های طبیعی و تاریخی در این شهر شده‌ است.

وجود دریاچه كیو، سراب‌ها و چشمه‌ها در كنار آثار تاریخی مانند قلعه فلك‌افلاك، پل شاپوری، مناره آجری، سنگ نبشته و گرداب سنگی مجموعه‌ای از آثار تاریخی و طبیعی است مجموعه‌ای بی نظیر را در شهر خرم‌آباد تشكیل داده و در اطراف شهر خرم‌آباد نیز گردشگاههای بسیاری وجود دارد كه از جمله آنها پارك جنگلی شوراب در جنوب شهر و پارك جنگلی مخمل‌كوه در شمال شهر را می‌توان نام برد.

خرم‌آباد را می‌توان یكی از شهرهای توریستی ایران ذكر كرد چراكه این شهر از سوی سازمان ملل متحد به عنوان یك شهر نمونه گردشگری انتخاب شده است.

این انتخاب به منظور اجرای طرح توسعه پایدار شهری بر مبنای گردشگری و محور اجرای این طرح قلعه فلك الافلاك است و ساماندهی فضای اطراف این قلعه و همچنین طرح مرمت و حفاظت از سایر آثار باستانی سطح شهر خرم‌آباد نیز جزو این طرح محسوب می‌شود.

خرم‌آباد به عنوان نخستین شهر ایران به منظور اجرای این طرح از سوی دفتر منطقه‌ای اسكان بشر سازمان ملل متحد انتخاب گردیده و هم اكنون از سوی این دفتر بین المللی به عنوان شهر نمونه گردشگری انتخاب شده است.

در محل كنونی خرم‌آباد از دوره عیلامیان شهری با نام خایدالو وجود داشته و شهر شاپورخواست به دستور شاپور اول ساسانی بر خرابه‌های آن و در حدود محل كنونی شهر ساخته شده است.

آثار تاریخی به جا مانده نشان می‌دهد خرم‌آباد یكی از شهرهای مهم غرب ایران در دوره ساسانیان بوده و فلك‌الافلاك یا دژشاپورخواست از آثار به جای مانده دوره ساسانیان نماد شهر بوده، همچنین خرم‌آباد یكی از پایتخت‌های هزاراسپیان و آل حسنویه بوده است.

و امروز نیز خرم اباد با این همه شكوه و سابقه درخشان آغوش خود را به روی گردشگران و مسافران گشوده و می توان گفت حال و هوای صنعت گردشگری لرستان و خرم آباد نیز این روزها بهاری است.

سرپرست اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در این رابطه گفت: اقامت مسافران و گردشگران در استان طی تعطیلات نوروزی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دوبرابر افزایش یافته است.

'محمدرضا امانی 'افزود: همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی امسال تا پایان روز چهارم فروردین جاری، 43 هزار و 930 نفر در استان اقامت داشتند كه این میزان در مدت مشابه سال گذشته 20 هزار و چهار نفر بوده است.

وی افزود: از این تعداد مسافر و گردشگر 22 هزار و 518 نفر در كمپ های موقت، بیش از 20 هزار نفر در كلاس های درس و مابقی در هتل ها، مهمانسراها، منازل استیجاری و خوابگاههای دانشجویی اسكان داده شدند.

وی اضافه كرد: هم اكنون 20 هتل، 15 مهمانپذیر، پنج كمپ شهرداری، دو كمپ هلال احمر، سه مجموعه ورزشی و 150 مدرسه پذیرای گردشگران نوروزی است.

همچنین شهرداری خرم آباد به منظور ثبت خاطرات شیرین و به یادماندنی از این شهر اقدام به ارایه انواع خدمات رفاهی و بهداشتی به صورت رایگان كرده است.

شهردار خرم آباد گفت: پنج كمپ اسكان رایگان مسافران نوروزی با یك هزار چادر اقامتی پیش از فرا رسیدن تعطیلات نوروز در سطح شهر خرم آباد ایجاد شد كه با استقبال كم نظیر گردشگران نوروزی، حدود دو هزار ظرفیت جدید به این چادرها اضافه شده است.

'محمد مهرابی 'با بیان اینكه كمپهای اسكان موقت در بوستان های كیو، بانوان ، دانشجو ، نسترن و شریعتی شهر خرم آباد ایجاد و راه اندازی شده، اظهار داشت: ورود و اقامت گردشگران نوروزی در خرم آباد بیشتر از میزان پیش بینی شده بوده و به همین منظور ایجادظرفیت های اسكان بیشتر در دستور كار قرار گرفت.

وی افزود: در این راستا سالن های مسقف شهرداری های نواحی مختلف خرم آباد به منظور برپایی چادرهای مسافرتی مسافران و امنیت خودروهای آنان با ظرفیت حدود دو هزار نفر آماده شده است.

وی افزود: كمپ های نوروزی شهرداری خرم آباد به منظور ارایه خدمات رایگان به مسافران نوروزی با استفاده از امكانات رفاهی و خدماتی شامل چادر ، پتو و دیگر سرویس های موردنیاز اسكان موقت در اختیار گردشگران نوروزی قرار دارد.

وی ادامه داد: شهرداری خرم آباد در ایام نوروز 93، علاوه بر ایجاد امكانات لازم برای اسكان موقت مسافران، خدماتی از قبیل استقرار اكیپ های رایگان امداد خودرو ، برپایی نمایشگاه فرهنگی بهارمالگه ، توزیع نقشه ، بروشور و محصولات فرهنگی ،آموزشی را نیز در دستور كار قرار داد.

وی اضافه كرد: امسال شهرداری خرم آباد با شعار 'خرم آباد شهر مهربانی ها' به استقبال مسافران نوروزی رفت و با توجه به اقدامات انجام شده انتظار می رود، نوروز 93 برای مسافران و گردشگران این شهر به یاد ماندنی شود.

7269/630 /1596