تهران- ايرنا- معاون اول رييس جمهوري صبح دوشنبه به شهرستان پيشوا رفت تا از سه واحد توليدي دامداري و كشاورزي ديدن كند، اما ويژگي هاي اين واحدها چه بود؟

به گزارش خبرنگار ايرنا، اسحاق جهانگيري حدود ساعت هشت و 45 دقيقه در حالي كه آسمان نعمتش را سرازير كرده بود، به دامداري تليسه اصيل جهان در روستاي حصارك از توابع شهرستان پيشوا آمد.

اين مجتمع كشاورزي و دامپروري كه اولين محل بازديد معاون اول رييس جمهوري در هفته دوم سال اقتصاد و فرهنگ است كه شامل دو مجموعه چالتاسيون و تليسه جهان است كه در فضايي معادل 121 هزار و 414 متر مربع قرار گرفته است.

مساحت زمين اين مجتمع حدود 72 هكتار است و زمين زراعي مالكيتي اين مجتمع 350 هكتار و زمين اجاره اي آن 400هكتار بيان شده است.

محصولات زراعي از اين زمين ها 600 تن گندم، 17 هزار تن ذرت علوفه اي و 6هزار تن يونجه خشك است و در اين واحد روزانه حدود 100 تن شير و سالي حدود يكهزار و 200 تن گوشت قرمز توليد مي شود.

مجتمع كشاورزي و دامپروري (صفاري) تليسه اصيل جهان در حال حاضر حدود 8 هزار راس گاو دارد و تا 16 هزار راس گاو قابليت توسعه دارد.

ميانگين توليد شير هر راس 40 ليتر در روز و ميانگين چربي شير حدود 3 و نيم درصد بيان شده است كه با دستگاه هاي شيردوش اتوماتيك 152 واحده آلماني دوشيده مي شود.

ظرفيت شير سرد كن اين واحد دامداري 130 تن برآورد شده و توانسته است براي 240 نفر ايجاد اشتغال كند.

گفته مي شود كه در شهرستان پيشوا 650 واحد دامداري پرواري و 124 واحد دامداري شيري وجود دارد و در سال حدود 38 هزار و 717 تن شير توليد مي كند.

معاون اول رييس جمهوري قبل از ديدن واحدهاي مختلف اين مجتمع در جمع مديران آن صبحانه كاري داشت كه در آن وزير جهاد كشاورزي، رييس صندوق توسعه ملي و معاون استاندار تهران هم حضور داشتند.



**موسسه گل و گياه كبريايي زاده، دومين واحد بازديد جهانگيري

دومين واحد توليدي كه معاون اول رييس جمهوري از آن ديدن كرد، مجموعه گل و گياه كبريايي زاده بود كه در قلعه سين شهرستان پيشوا قرار گرفته است.

اين مجموعه از سال 1387 شروع به فعاليت كرده و با سرمايه گذاري بخش خصوصي و دريافت اعتبار بانكي از محل توافقنامه وزارت جهاد كشاورزي با سرمايه اي در مجموع حدود 60 ميليارد ريال در سال 92 به بهره برداري كامل رسيد.

اين مجموعه در فضايي به وسعت 30 هزار متر مربع احداث شده است كه شامل 20 هزار متر سازه پلي تمام مكانيزه و هوشمند و همچنين سه هزار متر مربع تاسيسات مسقف مي باشد.

هم اكنون اين مجموعه با داشتن حدود 20 هزار متر مربع زمين زير كشت، بيش از يك ميليون و 200 هزار شاخه گل آنتريوم توليد مي كند و به اين ترتيب بزرگترين توليد كننده اين گل در خاورميانه محسوب مي شود.

موسسه گل و گياه كبريايي زاده با داشتن ظرفيت بالاي توليد به بازارهاي بين المللي نظير روسيه وارد شده و با تكيه بر كيفيت بالاي محصولات در اين عرصه با رقباي اروپايي خود همچون هلند و فرانسه رقابت مي كند.

همچنين اين موسسه اقدام به توليد پايه هاي آنتريوم و رز كرده است كه مي تواند بخشي از نيازهاي توليدكنندگان داخلي را برآورده سازد.

درحال حاضر تعداد 40 نفر به طور ثابت و 25 نفر به طور پاره وقت در اين مجموعه مشغول به كار هستند.



** يادي از شهدا و زيارت امامزاده، ميان برنامه اي براي ادامه بازديد

جهانگيري پس از بازديد موسسه گل و گياه، براي ديدن از مجتمع كشت و صنعت و طرح محوري دامپروري ورامين راهي روستاي جليل آباد شد.

در مسير به امامزاده جعفر ابن موسي الكاظم رسيد و براي زيارت اين امامزاده و قبور مطهر شهدا از جمله خلبان شهيد مصطفي اردستاني توقف كرد.

معاون اول رييس جمهوري پس از زيارت و اقامه نماز زيارت، از بخش هاي مختلف اين امامزاده و طرح هاي توسعه آن نيز ديدن كرد.



** شركت هلدينگ مزارع نوين ايرانيان بخش پاياني سفر

اسحاق جهانگيري به شركت هلدينگ «مزارع نوين ايرانيان» رفت و در آن جا از بخش هاي مختلف پرورش شتر مرغ و كشت و صنعت ديدن كرد.

اين شركت به عنوان يكي از بزرگترين مجموعه هاي هلدينگ هاي كشاورزي و دامپروري مطرح است كه داراي چندين واحد كشاورزي و دامپروري در سراسر كشور مي باشد و هم اكنون سهم مناسبي از توليدات زراعي و دامي را بخود اختصاص داده است.

مجتمع كشت و صنعت تهران(واحد ورامين) به عنوان يكي از بزرگترين مجتمع هاي كشت و صنعت تابعه اين هلدينگ است كه با به كارگيري دانش و فناوري روز توانسته است همچنان به عنوان يكي از واحدهاي نمونه در سطح منطقه خود باشد.

از جمله فعاليت هاي دانش بنيان و داراي ارزش افزوده مي توان به واحد كشت بافت اين مجتمع اشاره كرد كه در نوع خود يكي از بزرگترين واحدهاي كشت بافت كشور بوده و توانسته است از خروج ارز براي خريد نشاء گياهان خاص و زينتي جلوگيري كند.

هم چنين پرورش شتر مرغ در دستور كار اين مجتمع قرار گرفته است بگونه اي كه بزرگترين سايت پرورش شتر مرغ كشور با ظرفيت 6 هزار قطعه پرواري و 600 قطعه مولد در اين واحد قرار دارد و با تكميل طرح توسعه اي آن، سهم 20درصدي از بازار محصولات شتر مرغ كشور را كسب خواهد كرد.

جهانگيري در ساعت 12 و 50 دقيقه به بازديد خود از اين سه واحد توليدي در شهرستان پيشوا پايان داد.

سيام(5)1429 ** 1418