تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۱
از: رضا خوش لهجه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین گامی دیگر برای گسترش روابط دوجانبه ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/19 اقتصاد.چین .ایران .کمیسیون مشترک پکن - سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی، تجاری و فرهنگی ایران و چین دیروز ( شنبه ) پس از وقفه ای حدودا دوساله به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.
کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین درحالی برگزار شد که برگزاری این گونه نشست ها نقش مهم و موثری در تقویت و توسعه سطح همکاری های اقتصادی دو کشور داشته و در جریان آن دو طرف یادداشت توافق همکاری های دوجانبه را نیز امضا و مبادله کردند.
هرچند سطح برگزاری سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین نسبت به نشست های قبلی آن تنزل یافته است اما اجلاس تهران در شرایطی برگزار شد که برغم همه مشکلات، روابط ایران و چین طی سالهای اخیر روند رو به رشدی را داشته است.
اجلاس قبلی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین در بیستم فروردین ماه سال 1383 خورشیدی و در سطح معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایران و معاون نخست وزیر چین در پکن برگزار شده بود و سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور روز گذشته در سطح وزرای دو کشور (وزیر خارجه ایران و وزیر بازرگانی چین ) در تهران برگزار شد.
منوچهر متکی وزیر امور خارجه که ریاست هیاتی ایرانی را در این نشست برعهده داشت در سخنانی با اشاره به ظرفیت های موجود در بخش های تجاری، صنعتی،علمی و فنی دو کشور تاکید کرد: همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف می تواند زمینه گسترش بیش از پیش مناسبات تهران - پکن را فراهم آورد.
وزیر خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد، برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور باعث ارتقای حجم کنونی مبادلات تجاری فی مابین شود.
درهمین حال چن دی مینگ وزیر بازرگانی چین نیز با اشاره به روابط دیرینه ایران و چین که از زمان تجارت در جاده ابریشم آغاز شده است، تصریح کرد : همکاری های دو کشور ظرف 30 سال گذشته ازتوسعه قابل توجهی برخوردار بوده است و این همکاری ها باید گسترش یابد.
تاکید وزیر بازرگانی چین مبنی بر گسترش همکاری های تهران - پکن درحالی صورت می گیرد که بروز برخی مشکلات بانکی بر روابط دوکشور سایه انداخته است و مسئولان ایرانی بارها با مقامات چینی درباره حل این مشکلات رایزنی و مذاکره کرده اند.
به نظر می رسد گام نخست در گسترش روابط تهران - پکن، حل و فصل برخی مسایل و مشکلات بانکی است و قطعا حل این مشکلات از سوی مقامات چینی می تواند زمینه گسترش روابط دوکشور را فراهم سازد.
شکی نیست که برپایی این نشست و پیگیری جدی توافقات و رایزنی کارشناسان دوکشور نیز عامل موثری در پیشبرد روابط رو به رشد ایران و چین است.
تازه ترین آمارهای منتشر شده نشان می دهد که ایران و چین در سال گذشته میلادی ، حجم 20 میلیارد دلاری از روابط را تجربه کرده اند و پیش بینی می شود این رقم در پایان سالجاری به مرز 26 میلیارد دلار برسد.
هرچند بخش عمده ای از مناسبات اقتصادی ایران و چین به مساله فروش نفت به چین اختصاص دارد اما بررسی زمینه های جدید از همکاری در سایر عرصه ها بویژه در صادرات غیرنفتی ایران به چین نیز می تواند افق روشنی را از روابط دوکشور در سالهای آینده نمایان سازد.
در همین حال سفرهای متقابل میان مقام های دوکشور نیز به گسترده شدن و استحکام روابط دو کشور مساعدت خواهد کرد و سفر اخیر دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران به چین برای حضور در آیین افتتاحیه بازیهای المپیک و دیدار ایشان با هو جین تائو رییس جمهوری خلق چین و رایزنی سران دو کشور در اجلاس های مختلف بین المللی همگی از جمله مسایلی است که می تواند در شتاب بخشیدن به این روابط موثر باشد.
از سوی دیگر بررسی روابط ایران وچین در سالهای گذشته نشان می دهد که طی سالیان اخیر و در چارچوب توافقات کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران و چین تاکنون دوکشور پروژه های مهمی را در زمینه های ساخت مترو ، احداث نیروگاه های برق ، ساخت کارخانه های سیمان ، سدسازی ، همکاری در زمینه کشتی سازی و ساخت نفتکش ، همکاری در بخش نفت و پالایشگاه های ، گاز ، همکاری در زمینه مس ، روی و آلومینیوم اجرا کرده اند.
همچنین دوکشور در زمینه هایی چون تونل سازی ، صادرات فولاد ، ساخت آزاد راه ؟ توسعه خطوط آهن ، راه آهن برقی ، توسعه معادن ، مخابرات و اکتشاف میادین نفتی و گاز و فعالیت های پایین دستی و بالادستی در عرصه انرژی همکاری کرده و یا طرحهایی را در دست بررسی و مطالعه و یا اجرا دارند.
جمهوری اسلامی ایران نیز که از توانایی های قابل ملاحظه ای در عرصه های مختلف برخوردار است بارها آمادگی خود را برای مشارکت و همکاری در حوزه های مختلف با چین اعلام کرده است و باتوجه به اهتمام دولت در جذب سرمایه گذاری خارجی ، مناطق ویژه اقتصادی و آزاد ایران زمینه مساعدی برای سرمایه گذاران خارجی است.
آساق ** 275 1392** شماره 154 ساعت 19:23 تمام