تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۱
مراسم پایان جنگ جهانی اول در فرانسه برگزار شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/21 سیاسی.فرانسه.جنگ جهانی.مراسم پاریس - مراسم یابود جنگ جهانی اول (1914تا 1918 ) برای نخستین بار بدون حضور نیروهای فرانسوی باقی مانده از جنگ ، در خارج از پاریس برگزار شد.
در سالهای قبل همواره یک یا چند تن از سربازان باقیمانده از این جنگ که دوران کهنسالی خود را سپری می کردند بصورت نمادین در مراسم حاضر می شدند.
مراسم امسال همچنین یک ویژگی دیگر داشت و ان تاکید بر یادبود سربازان دو سوی نبرد و اشتی و اتحاد بین اروپاییانی بود که زمانی برای کشتن و نابود کردن یکدیگر در برابر هم می ایستادند.
این مراسم روز سه شنبه یازدهم نوامبر که در فرانسه تعطیل عمومی است با حضور رئیس جمهوری فرانسه و مقامات المانی و دیگر کشورهای اروپایی ، تعدادی از نظامیان ، گروههایی از مردم و بویژه کودکان فرانسوی و تعدادی از سفیران کشورهای خارجی برگزار شد.
مراسم امسال در وردن که در دوران جنگ اول جهانی شاهد نبرد خونین میان نیروهای آلمان و فرانسه بوده است برگزار شد.
سارکوزی که اینک رییس دوره ای اتحادیه اروپا است در سخنانی از نقش سربازان در دوطرف جبهه درگیری ها قدردانی کرد و این مراسم را مراسم اشتی نامید.
در 22 سپتامبر 1984 نخستین بار کهل صدر اعظم آلمان و فرانسوا متیران رییس جمهوری وقت فرانسه در گورستان وردن دیدار کردند و با هم به نشانه دوستی دست دادند.
سارکوزی در سخنان خود درمقابل 130 هزار سرباز فرانسوی که در این گورستان دفن شده اند از درسهایی سخن گفت که به گفته او باید از جنگ گرفت وی نگاه به اینده ، پیروزی انسانیت و نبرد برای صلح را که هنوز نتوانسته است در جهان پیروز شود از درس های این جنگ نامید .
رییس جمهوری فرانسه بعد از این مراسم در قبرستان نیروهای المانی در شهر دوویل بادون شومون در استان موز فرانسه نیز شرکت کرد و همراه با پیتر مورل رئیس مجلس آلمان بعد از نواخته شدن سرود نظامی آلمان دسته گلی را به کشته شدگان المانی این جنگ اعطا کرد.
در جنگ جهانی اول بیش از 20 میلیون نفر کشته و مجروح شدند و 4 میلیون زن بیوه بر جای ماندند .
هم اینک تنها 4 نفر از سربازان جنگ جهانی اول زنده مانده اند که سه نفر از انان انگلیسی و یک نفر آمریکایی است. یکی از بازماندگان انگلیسی این جنگ 120 سال دارد.
عصر امروز نیز با حضور رییس جمهوری فرانسه در میدان شارل دوگل در پاریس در کنار محلی که با عنوان قبر سرباز گمنام شناخته می شود مراسم دیگری برگزار می شود.
فرانسوی ها با وجود اینکه نود سال از پایان جنگ اول و بیش از شصت سال از پایان جنگ دوم جهانی می گذرد در قالب ایین های مختلف روزانه یا مناسبتی یاد این جنگها را گرامی می دارند.
بازدید دانش اموزان از مناطق جنگی و گرامی داشت بازماندگان از جمله آیین هایی است که به صورتهای مختلف برای زنده نگاه داشتن خاطرات کسانی که در دفاع از کشورشان جنگیده اند انجام می شود.
مردم فرانسه بدلیل خاطرات تلخی که از جنگ ها و ویرانی های سده اخیر اروپا دارند با همراهی کردن دولت های خود با سیاستهای نظامی آمریکا میانه خوبی ندارند.
تقویت حضور نظامی فرانسه در افغانستان که در تابستان امسال و در راستای دنباله روی از سیاستهای جنگی آمریکا انجام و در روزهای نخست باعث هلاکت ده سرباز جوان این کشور شد با مخالفت مردم این کشور روبرو شده است.
اروپام.** 1553**270**2092 شماره 215 ساعت 19:23 تمام