تهران – ایرنا - معاون سلامت و حمایت خانواده كمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: همزمان با شروع ثبت نام فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها، بیش از شش هزار نیروی انسانی فعال در سراسر كشور در 884 پایگاه ، ثبت نام مددجویان تحت پوشش را بطوررایگان انجام دادند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، « علی محمد ذوالفقاری» روز شنبه در نشست خبری افزود: كمیته امداد با برنامه ریزی هایی كه انجام داده در مناطق دورافتاده برای مددجویانی كه دسترسی و امكان ثبت نام برای دریافت یارانه ندارند از پست بانك و پلیس +10 و همچنین همكاری از مددكاران این نهاد استفاده كرد.

وی خاطرنشان كرد: بیش از چهار هزار سیستم كامپیوتری در اختیار كاربران قرار گرفت تا هیچ مددجویی در فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها از ثبت نام جا نماند.

معاون سلامت و حمایت خانواده كمیته امداد اظهار داشت: یك میلیون و 700 هزار خانوار تحت پوشش دائمی خدمات حمایتی كمیته امداد قرار دارند و حدود سه میلیون نفر مددجو نیز به صورت موردی از این نهاد كمك می گیرند.

وی با بیان اینكه سال گذشته حدود یك هزار میلیارد تومان در قالب كمك معیشت به مددجویان تحت پوشش این نهاد پرداخت شده، گفت: طی مدت یادشده به 220 هزار مددجوی تحت پوشش تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شد كه این میزان اعتبار از صندوق داخلی كمیته امداد بوده است.

ذوالفقاری با اشاره به بسته های خدمتی كمیته امداد برای حمایت و ارتقای معیشت مددجویان ، افزود: سیاست كمیته امداد، توانمندسازی مددجویان است كه در این راستا بیش از 155 هزار طرح اشتغال خودكفایی و بیش از 37 هزار طرح كاریابی و خودكفایی بیش از 120 هزار خانوار در قالب طرح های اشتغال در سال گذشته ، انجام شده است.

وی با اشاره به بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار خاطرنشان كرد:حدود 376 خانوار در قالب طرح های مختلف بیمه ای شامل بیمه روستایی،درمانی و طرح آتیه ایتام تحت پوشش قرار گرفتند كه طی سال گذشته، دفترچه درمانی تامین اجتماعی به همه بیمه شدگان ارائه و حدود 470 هزار افراد تحت تكفل آنان نیز دفترچه بیمه دریافت كردند.

معاون حمایت و سلامت خانواده كمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه از اجرای طرح شفاء برای حمایت از 20 هزار بیمار صعب العلاج تحت پوشش این نهاد خبر داد و گفت: تا كنون دو هزار نفر از این بیماران تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.

ذوالفقاری با اشاره به اینكه 700 هزار حامی مسئولیت حمایت از 250 هزار یتیم را به عهده دارند گفت: در سال گذشته حامیان بیش از 200 میلیارد تومان به طور مستقیم به خانواده های ایتام كمك كردند.

وی با بیان اینكه یكصد هزار دانشجو تحت پوشش كمیته امداد هستند گفت: 500 هزار دانش آموز نیز از كمك هزینه تحصیلی و سایر خدمات كمیته امداد بهره مند می‌شوند.

ذوالفقاری گفت: كمیته امداد در راستای حمایت از مددجویان تحت پوشش دو بسته تشویقی در نظر گرفته كه خدماتی مانند مشاوره در خصوص ازدواج و ازدواج مجدد در دستور كاراین نهاد قرار دارد.

معاون حمایت و سلامت خانواده كمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: هم اكنون بیش از 200 هزار خانواده كمیته امداد فاقد مسكن هستند و 400 هزار خانواده نیز در خانه های نامناسب زندگی می كنند.

ذوالفقاری افزود: دو میلیون و 300 هزار خانواده نیز در مناطق محروم زندگی می كنند كه كمیته امداد طرح هایی در جهت رنگ، نوسازی و بازسازی منازل خانواده های مددجویان در دستور كار خود دارد.

وی با بیان اینكه اگر مددجویان در محیط های سالم زندگی كنند كمتر دچار مشكل و آسیب می شوند گفت: برخی از مددجویان در حاشیه شهرها زندگی می كنند به همین دلیل این نهاد در نظر دارد با برنامه ریزی هایی كه انجام داده این افراد را به مناطق و محیط های سالم هدایت كند تا كمتر دچار مشكل شوند.

معاون حمایت و سلامت خانواده كمیته امداد با اشاره به طرح اشتغال مددجویان گفت: این نهاد علاوه بر حمایت و توانمندسازی فكری و اجتماعی با برنامه ریزی هایی كه انجام داده در راستای اشتغال مددجویان در آموزش، كاریابی، اشتغال و سرمایه گذاری نیز ورود پیدا كرده است.

ذوالفقاری ادامه داد: سال گذشته بیش از یكصد هزار مورد وام قرض الحسنه از طریق صندوق داخلی كمیته امداد برای تامین و معیشت مددجویان با حداكثر سقف 30 میلیون ریال پرداخت شد.

وی افزود: كمیته امداد امام خمینی (ره) در برخی از موارد برای تامین اقساط مددجویان تحت حمایت كه از این تسهیلات بهره مند شده اند از خیران و حامیان استفاده كرده است.

ذوالفقاری درباره خروج مددجویان از چرخه حمایتی كمیته امداد گفت: مددجویان با ازدواج ، اشتغال و كاریابی ، سرمایه گذاری در حوزه سلامت و رفع مشكل بیماری ، فارغ التحصیل شدن فرزندان ، رفع مشكل مسكن و مرگ و میر از چرخه حمایت كمیته امداد خارج می شوند.

وی همچنین گفت: كمیته امداد سالانه یكصد هزار جهیزیه و هدیه ازدواج به متقاضیان و واجدین شرایط پرداخت می كند كه ازدواج مددجویان نیز یكی دیگر از راههای خروج آنها از چرخه حمایتی این نهاد است.

ذوالفقاری با اشاره به اینكه در حال حاضر یك میلیون و 500 هزار سالمند تحت پوشش كمیته امداد است گفت: یكی از سیاستهای امداد ارائه خدمات در مناطق دور افتاده ای است كه هیچ خیری در آنجا ورود پیدا نكرده است و این نهاد تلاش می كند خدمات مطلوب و مناسب خود را به دور افتاده ترین مناطق ببرد.

ذوالفقاری تصریح كرد: كمیته امداد برای تحت پوشش قرار دادن سالمندان خدمات ویژه و بسته های حمایتی ارائه می كند ولی با این وجود هم اكنون 41 هزار بیمار سالمند زمین گیر تحت پوشش كمیته امداد است.

معاون حمایت و سلامت خانواده كمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: امروزه توسعه مواد مخدر صنعتی، افزایش طلاق، كودكان خیابانی، تصادفات و غیره باعث می شود به تعداد مددجویان كمیته امداد افزایش یابد چراكه در گذشته مشكلات اقتصادی باعث تولید مددجو می شد اما امروزه نوع آن متفاوت شده است.

وی با اشاره به اینكه سال گذشته بیش از سه هزار ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار در كمیته امداد به ثبت رسیده است گفت: باید دید جامعه را برای ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار تغییر دهیم .

ذوالفقاری با یادآوری اینكه از میان دو میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در كل كشور یك میلیون نفر آنان تحت پوشش كمیته امداد هستند گفت: این زنان بیش از 50 و یا كمتر از 50 سال سن دارند كه كمیته امداد تلاش می كند در راستای رفع مشكل معیشت و همچنین مشكلات حقوقی و ازدواج این افراد اقدامات لازم را انجام دهد.

وی در مورد ازدواج دختران در شرایط ازدواج كمیته امداد نیز گفت:كمترین آمار طلاق در میان این افراد بوده است.

اجتمام(3)**9188/9185