بجنورد - ایرنا - به مناسبت زادروز فرخنده حضرت صدیقه طاهره (س) شبكه استانی 'اترك' صدا و سیمای خراسان شمالی، در آیینی پخش برنامه های ویژه خود به زبان كرمانجی (كردی خراسانی) را آغاز كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی صدا و سیما در روز دوشنبه، برنامه های كرمانجی

این رسانه به مدت یك ساعت در روز در قالب برنامه 'دنگ كرمانج' از رادیو و 15 دقیقه در هر جمعه با عنوان 'ولات له هیلی هفته' از سیمای استان پخش می شود.

رییس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاح این برنامه گفت: كرمانج ها مرزدارانی غیور هستند كه به ولایتمداری مشهورند و گواه این ادعا حضور پرشور آنان در دوران هشت ساله دفاع مقدس و پاسداری از آرمانهای انقلاب اسلامی است.

'عبدالرضا عزیزی' با اشاره به دریافت بیش از سه هزار شبكه ماهواره ای در كشور افزود: رسانه ملی با توسعه شبكه های متنوع دیجیتال و شبكه های استانی برای حفظ فرهنگ غنی اقوام ایرانی باید تلاش كند.

'احمد مهدوی' مدیركل صدا و سیمای خراسان شمالی هم با اشاره به رسالت شبكه های استانی برای معرفی خرده فرهنگ ها، آداب و رسوم اقوام مختلف گفت: صدا و سیمای استان برای راه اندازی رادیو مستقل كرمانجی آمادگی دارد.

استان 867 هزار نفری خراسان شمالی به علت داشتن قومیت های مختلف فارس، ترك، كرد (كرمانج)، تركمن و معدودی از دیگر اقوام، به سرزمین 'گنجینه فرهنگ ها' شهرت یافته است.

كرمانج ها حدود 45 درصد از جمعیت این استان را در برمی گیرند كه عمدتا در شهرستان های شیروان، اسفراین، بجنورد، مانه و سملقان و فاروج سكونت دارند. ك/1

626