اصفهان - ایرنا - «روح الله نیكپا» قهرمان المپیكی رشته ورزشی تكواندوی افغانستان كه به دلیل مصدومیت از ناحیه پا از این رشته ورزشی دور شده بود، در مسابقات قهرمانی آسیا حضور خواهد داشت.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های افغانستان، «نیكپا» كه چهار روز قبل از كره جنوبی به افغانستان بازگشته است، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران تاكید كرد كه اكنون از آمادگی خوبی برخوردار است.

وی اظهاركرد: تمرینات آماده سازی خود را برای شركت در مسابقات تكواندو قهرمانی آسیا آغاز كرده ام و بسیار امیدوارم از این مسابقات با دست پر به افغانستان بازگردم.

نیكپا تكواندو را از سن 10 سالگی در كابل آغاز كرد و در پی جنگ افغانستان، خانواده او به اردوگاه‌های پناهندگان افغان در ایران مهاجرت كردند.

پس از مهاجرت به ایران، نیكپا تكواندو را زیر نظر « هادی رضایی » ادامه داد و به عضویت تیم تكواندوی پناهندگان افغان در ایران در آمد.

او در سال 1383 به كابل بازگشت و تمریناتش را برای آماده سازی مسابقات المپیك پی‌گرفت. روح‌الله نیكپا تكواندو كار انجمن بنیان گذاران تكواندو پومسه در افغانستان در مسابقات آزاد كره كه در آن بیشتر از 30 كشور شركت داشتند، با شكست دادن ورزشكارانی از كویت، بلژیك و ژاپن مقام سوم را به دست آورد.

وی در سال 2008 با كسب مدال برنز قهرمانی آسیا سهمیه حضور در رقابت‌های المپیك را به دست آورد و در بازی‌های المپیك 2008 به مدال برنز وزن 58 كیلوگرم دست یافت كه نخستین مدال افغانستان در المپیك بود. او در این مسابقات در دور اول لونت تونكات از آلمان را چهار بر صفر شكست داد در دور دوم با نتیجه یك بر صفر مغلوب گیرمو راموس مكزیكی شد.

پس از صعود راموس به فینال و قهرمانی او، نیكپا در گروه بازنده‌ها ابتدا مایكل هاروی از بریتانیا را سه بر یك شكست داد و سپس در مبارزه برای مدال برنز خوان آنتونیو راموس اسپانیایی قهرمان دو دوره جهان را چهار بر صفر مغلوب كرد.

نیكپا در سال 2011 به در وزن 68 كیلوگرم یك وزن بالاتر رفت و به مدال برنز قهرمانی جهان رسید.

وی در مسابقات قهرمانی تكواندوی آسیا در ویتنام در سال 2012 حریفانی از كشورهای پاكستان، تاجیكستان، قرقیزستان، تایلند را شكست داد اما در دیدار نهایی مغلوب علیرضا نصر آزادانی از ایران شد و مدال نقره مسابقات و سهمیه شركت در بازی‌های المپیك را برای افغانستان به دست آورد.

مسابقات تكواندو قهرمانی آسیا چهار خرداد به میزبانی ازبكستان برگزار می شود.

7132**1379