انزلي - ايرنا - از آن روزها كه ' جميله كمالي ' معلم كلاس اولشان بود 25 سال گذشته، حالا بعضي ها خودشان بچه دارند اما خاطره مهرباني ، احساس وظيفه ، فداكاري و روش خوب تدريس وي براي هميشه در ذهن آنها ماندگار شده است.

16 نفر از شاگردان ورودي 68-67 دبستان شاهد پسران انزلي با همت و برنامه ريزي انجمن اولياء و مربيان اين مدرسه با گل و شيريني و هديه از دور و نزديك آمده بودند تا بعد از سالها معلم محبوبشان را ببينند و از او قدرداني كنند.

نخستين ورودي هاي دبستان شاهد انزلي آمدند در كنار بچه ها صف بستند. از زير قرآن رد شدند و سر يكي از كلاس ها رفتند تا نخستين آموزگار خود را بار ديگر ملاقات كنند.

اين بار بچه ها خودشان حضور و غياب كردند اسمهايشان را كه به زبان مي آوردند معلم با لبخندي و چشمهايي كه از اشك شوق برق مي زد نام خانوادگي شان را مي گفت.

ميثم بنيادي كارشناس رايانه يكي از اين شاگردها است . مي گويد روز اول مدرسه گريه مي كردم چون آمادگي نرفته بودم و دوري از مادر برايم خيلي سخت بود. اما خانم معلم را كه نشانم دادند به نظرم شبيه مادرم آمد و همين گريه ام را بند آورد .

او كه متاهل و كارمند گمرك است افزود: خانم كمالي همه شاگردانش را دقيق مي شناخت و با خلق و خويشان آشنا بود . بين بچه ها فرق نمي گذاشت و همه را پسرم صدا مي زد. كلاس داري عالي و نواوري در كنار مهرباني و صميميت موجب شده بود كه همه بچه ها او را دوست داشته باشند.

وي كه خود اكنون پدر شده آرزو مي كند فرزندش هم معلمي همچون خانم كمالي داشته باشد .

جواد بلند نظر متولد 61 است و امروز كار را رها كرده تا به ديدار معلم محبوبش بيايد . مي گويد خاطره مهرباني هايش هميشه برايم ماندگار است.

نيما جهان گشت كارشناس حسابداري است و همراه دخترش ثمين به ديدن معلم قديمي اش آمده . مي گويد خانم كمالي نه تنها براي سال اولي ها بلكه براي بقيه هم دلسوز بود و زماني كه معلمي شاگردي را از كلاس بيرون مي كرد او واسطه مي شد تا سر كلاس باز گردد.

خانم كمالي در حالي كه دخترك نيما را نوازش مي كند، مي گويد ثمين نوه من است وقتي با نگاه پرسشگرم روبرو مي شود مي افزايد فرزندان شاگردانم مثل نوه هاي خود من هستند .

مالك پورحسرت پسر مدير سابق مدرسه نيز از مهرباني و عطوفت معلم قديمي اش ياد مي آورد. ميثم شاه بيگي كه كوهنورد است و اغلب قله هاي كشور را صعود كرده نيز مي گويد : خانم كمالي قله هاي معرفت و انسانيت را فتح كرده است.

حامد مرتضي پور ، كارشناس تغذيه و رژيم درماني و كارمند شبكه بهداشت است .

او از مهرباني و اشراف كامل معلمش به كار مي گويد و به ياد مي اورد زماني كه بيمار شده بود خانم كمالي به منزلشان رفته و داوطلبانه و رايگان به او آموزش داده بود تا از كلاس عقب نماند.

جلال ظهيري كارشناس امور اداري بنادر و دريانوردي گيلان نيز از صبوري ، و انسان دوستي مثال زدني خانم كمالي تعريف مي كند .

كورش پورآقايار كه اكنون كارمند گمرك است مي گويد خانم كمالي از مادر برايمان دلسوزتر بود. حتي غذاي خودش را به بچه ها مي داد.

ميثم مهدي كه آن روزها نيز گاه و بيگاه براي بچه ها مي خواند براي معلم و همشاگردي هاي قديمي در وصف حضرت علي بهترين معلم اخلاق مداحي كرد .

شاگردان سابق با معلم قديمي شان عكسي به يادگار گرفتند و شاخه گلي تقديمش كردند .

اكبر حسيني مدير دبستان شاهد پسران شهيد دقيق روحي كه سالها همكار خانم كمالي بوده مهرباني و عطوفت ، پشتكار و احساس مسئوليت را از مهمترين ويژگي هاي او مي داند و مي گويد : حتي وقتي بيمار بود سر كلاس حاضر مي شد تا بچه ها از درس عقب نمانند. مي افزايد : خانم كمالي مثل يك روانشناس در شناخت از اولياء و بچه ها دقيق بود و اين روي كارش تاثير خوبي داشت .

وي برنامه ريزي اين ديدار و حضور شاگردان قديمي براي ديدار با معلمشان را خيلي جالب خواند و افزود: حالا ديگر احساس مي كنم بعد از بازنشستگي هم فراموش نمي شوم .

خانم جمليه كمالي معلم نمونه و محبوب شهرستان انزلي نيز كه از اين ديدار سخت به سر شوق امده بود، گفت: اگر دنيا را به من مي دادند انقدر خوشحال نمي شدم .

وي متولد 1340 است. از 18 سالگي به شغل معلمي پرداخته و در 50 سالگي بازنشسته شده ولي با دعوت يكي از مدارس غيرانتفاعي اكنون نيز مشغول به تدريس است. چندين بار معلم نمونه شهرستاني و استاني ، دارنده الگوي تدريس برتر كشوري شده و 15 سال مدرس دوره هاي ضمن خدمت درس فارسي رياضي و انشاء نويسي براي معلمان بدو استخدام بوده است.

دو فرزند دارد كه يكي مدرك كارشناسي رايانه و علوم تربيتي گرفته و ديگري مشغول تحصيل در رشته مهندسي تكنولوژي الكترونيك است. اما حدود يك هزار دانش آموزي را كه معلمشان بوده نيز فرزندان خود مي داند .

مي گويد روزي يكي از شاگردانم را در خيابان ديدم و پرسيدم چه كار مي كني، گفت: طنز مي نويسم. گفتم من هم در طنزهايت هستم . پاسخ داد طنزهاي من تلخند . شما جزء بخشهاي شيرين زندگي من هستيد .

تاكيد مي كند: معلم را هديه هاي مادي خوشحال نمي كند بلكه چنين يادمانهايي برايش ارزش دارد.

از آرزوهايش كه جويا مي شوم ، پاسخ مي دهد: زيارت خانه خدا و سلامتي و موفقيت همه شاگردانم .

و در پايان از جميله كمالي مي پرسم معلمي يعني چه و او مي گويد: معلمي يعني عشق و دوست داشتن.ك/4

620/ 603