اصفهان- ايرنا- يك فوق تخصص طب تسكيني گفت: توجه به طب تسكيني (Palliative care) در نظام سلامت كشور ضروري است و موجب موفقيت بيشتر برنامه هاي آن مي شود.

« عبدالرحيم حزيني » روز چهارشنبه در نخستين همايش بين المللي پرستاري و مامايي در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در گفت و گو با ايرنا افزود: امروزه طب تسكيني از جايگاه مهمي در نظام سلامت بيشتر كشورها برخوردارست در حاليكه اين طب حلقه مفقوده نظام سلامت ايران مي باشد.

وي با اشاره به بالا بودن تعداد بيماران صعب العلاج از جمله سرطاني در كشورمان افزود: با توجه به بالا بودن آمار بيماران سرطاني كه حدود 40 هزار نفر اعلام شده است و هزينه هاي سنگيني كه براي نگهداري آنها در بيمارستان ها صرف مي شود، ترويج و توجه به طب تسكيني از اهميت ويژه اي برخوردار است.

وي با بيان اينكه هدف طب درماني افزايش طول عمر بيمار است، تصريح كرد: هدف طب تسكيني، ارتقاي كيفيت زندگي بيمار است و بدون توجه به نوع بيماري با بيمار سروكار دارد.

اين متخصص طب تسكيني گفت: بيماران صعب العلاج يا لاعلاج ( كه پزشكان از درمان آنها قطع اميد كرده اند) به ويژه در مراحل انتهايي و پيشرفته بيماري هستند، مي توانند از خدمات طب تسكيني در منزل خود بهره ببرند.

وي با اشاره به هزينه هاي ميليوني براي نگهداري بيماران صعب العلاج در بيمارستان ها افزود: در صورت راه اندازي طب تسكيني در قالب تيم هاي مراقبت خانگي كه حداقل متشكل از يك پزشك و يك پرستار است مي توان اين بيماران را با هزينه بسيار كمتر در منزل نگهداري كرد.

به گفته وي اين كار باعث كاهش هزينه هاي بيمار، دولت و بيمه ها، سردرگمي بيمار، بستري هاي غيرضروري، آزمايش هاي تخصصي بيهوده و فرسودگي شغلي پرسنل مي شود.

حزيني تاكيد كرد: نگهداري بيماران صعب العلاج يا افرادي كه درمان ندارند و اميدي به زنده ماندن آنها نيست در بيمارستان ها به نفع هيچكس نيست و از لحاظ اجتماعي، مالي و نظام سلامت مضر است.

اين فوق تخصص خون و سرطان شناسي با اشاره به فعاليت درمانگاه طب تسكيني بيمارستان حضرت سيدالشهدا (ع) اصفهان گفت: اين درمانگاه از سال 1389 آغاز به كار كرد و در بخش مراقبت نهايي (Terminal care) به بيماران سرطاني پيشرفته (End stage) كه هيچ اميدي به زندگي ندارند خدمات ارايه مي كند.

وي خواهان توجه سياستگذاران و تصميم گيران سلامت بر اهميت طب تسكيني، تعريف دقيق و استاندارد طب تسكيني در نظام بهداشت و درمان، ايجاد طب تسكيني در تمام مراكز درماني، انجام فعاليت هاي پژوهشي و علمي و اطلاع رساني به مردم در اين زمينه شد.

نخستين همايش بين المللي پرستاري و مامايي (سلامتي و تندرستي) از 16 تا 19 توسط مركز تحقيقات مراقبت هاي پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان برگزار مي شود.

ارتقاي سلامت، سلامت اجتماعي و رواني و مراقبت هاي تسكيني از جمله محورهاي اين همايش است.

طب تسكيني شاخه اي از علم پزشكي است كه از طريق حمايت هاي معنوي، روانشناختي و اجتماعي، ياري رسان روند درمان بسياري از بيماري هاي سخت و دشوار است.

ت/7148/ 7132/ 1539