اراك- ایرنا- سرپرست اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی گفت: بازدید از 14 موزه استان مركزی امروز (یكشنبه) همزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی رایگان است.

سید 'محسن رحمتی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: موزه صنایع دستی حسن پور اراك كه دربافت تاریخی این شهر ومجموعه بازار واقع شده، در پنج تالار زیبا آثار هنرمندان استان مركزی را به نمایش گذاشته است.

وی ادامه داد: در تالار خط وخطاطی این موزه آثار خوشنویسی وتذهیب هنرمندان معاصر به نمایش گذاشته شده است و در تالار سفال، شیشه وسرامیك آثار مختلفی از انواع ظروف در معرض نمایش گذاشته شده است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی اظهار كرد: در تالار فرش و گلیم این موزه، فرشهای منطقه ساروق كه یكی از مناطق معروف فرش بافی در استان مركزی است و همچنین گلیم نقش برجسته خمین و دیگر فرشها و درتالار فلز و آثار حجمی نیز آثارقلمزنی هنرمندان اراكی ، ملیله كاری زنجان ورشو و برنج بروجرد و دیگر آثار ساخته شده با فلز دیده می شود.

وی بیان كرد: درتالار چوب نیز آثار حجمی چوب (مجسمه) و انواع سازهای چوبی ساخته شده با چوب وآثار منبت ومعرق در معرض دید عموم قرار گرفته است همچنین لباس های سنتی محله های مختلف استان مركزی و دیگر نقاط میهن اسلامی نیز در این تالار به نمایش گذاشته شده است.

رحمتی بیان كرد: موزه مفاخر استان مركزی دراراك، در منزل قدیمی مرحوم خاكباز نیز امروز پذیرای بازدیدكنندگان و علاقه مندان به آثار تاریخی است.

وی ادامه داد: این موزه از بخش‌های مختلف شامل تالار حضرت امام‌خمینی(ره)، تالار مفاخر مذهبی و دینی، تالار مفاخر علمی و فرهنگی، تالار امیركبیر، تالار قائم‌مقام فراهانی، تالار مفاخر در قید حیات، تالار سرداران شهید، مركز اسناد و مدارك مفاخر، كارگاه مرمت و عكاسی، حمام قدیمی و خصوصی خانواده، آب‌انبار و قنات، نگارخانه و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی و هنری تشكیل شده است.

رحمتی اضافه كرد: در این موزه سردیس‌ها به همراه آثار چاپ شده و اسناد، عكس‌ها و گزارش‌های متعلق به امام خمینی(ره)، امیركبیر، قائم‌مقام فراهانی، پروین اعتصامی، كربلایی كاظم كریمی ساروقی، ملامهدی نراقی، ملا احمد نراقی، میرزا حسن آشتیانی، سلمان ساوجی، پروفسور حسابی، دكتر محمد قریب، آیت‌الله اراكی، علی‌اكبرخان فراهانی، استاد فتحعلی واشقانی فراهانی، شهیدچمران، شهید محلاتی، میرزا عیسی فراهانی، ضیاء‌الدین عراقی، عباس سحاب و فخرالدین عراقی به نمایش درآمده است.

وی بیان كرد: درموزه حمام چهار فصل اراك نیز با نمایی از هنر معماری ایران اسلامی در عهد قاجار، آثار به جا مانده از دوره های گذشته به معرض دید عموم گذاشته شده است.

رحمتی گفت: بنای داخلی حمام بوسیله كاشیهای معرق هفت رنگ تزئین شده و رختكن حمام از هنر و زیبایی بی نظیری برخوردار است و سقف تمامی بخش های حمام با آجر و ملات گچ و آهك به صورت گنبدی طاق زده شده است.

وی بیان كرد: نام چهار فصل برگرفته از تابلوهای كاشی خوش نقش و نگاری است ، كه چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان را در قسمت سربینه حمام مردانه به تصور كشیده است.

وی اضافه كرد: هم اكنون از مساحت حدود 16 هزار متری بنا، حدود 5 هزار متر آن شامل سربینه مردانه و گرمخانه، رختكن و هشتی بین گرمخانه و رختكن به موزه اختصاص یافته است و اشیاء بسیار مهمی متعلق به دوره های مختلف قبل و بعد از اسلام در آن نگهداری می شود.

وی گفت: تنگ های سفالی، كاسه، خمره، قدح، پیمانه، انواع مجسمه، آفتابه و لگن، سنگ نوشته و ابزار آلات كشاورزی و دفاعی در این موزه نگهداری می شود.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی ادامه داد: موزه خصوصی سلطان آباد در انتهای سرای كاشانی بازار تاریخی اراك با مجموعه ای نفیس از خطوط مختلف قرون اسلامی از كاتبان مشهور آن دوران همچون 'محمد جعفر تبریزی' ، میرزا 'غلامرضا اصفهانی' ، میرزا 'رضاخان فراهانی فرد'، همچنین تابلوهای نقاشی قهوه خانه ای و نمونه های نفیسی از آثار فلزكاری با كتیبه و خطوط اسلامی چشم هر بیننده ای را به سوی خود جلب می نماید.

رحمتی گفت: موزه مردم شناسی خمین در قلعه سالار محتشم این شهر با نصب پیكره هایی، رسوم قدیمی این شهر از جمله شب چله، كردعلی به كوه و كوسه ناقالدی به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: بیشتر اشیای موجود درون این موزه شامل وسایل سفالی، كوزه، خمره و كاسه اهدایی مردم خمین است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی ادامه داد: موزه های مردم شناسی و نسخ خطی شهرستان آشتیان، مردم شناسی ساوه و كمیجان، موزه فرمهین، فرهنگ و هنر تفرش، آموزش و پرورش، محیط زیست و علوم پزشكی دیگر موزه های استان مركزی است كه به صورت رایگان پذیرای بازدید كنندگان است.

وی خاطرنشان كرد: مسابقه عكاسی برج شیشه، اجرای موسیقی آئینی سنتی اقوام در نكوداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، تجلیل از آزادگان، ایثارگران و خانواده شهدای آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین برنامه‌های این استان در گرامیداشت میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌هاست.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی افتتاحیه نمایشگاه عكس برج شیشه را از دیگر برنامه‌های این هفته عنوان كرد و گفت: این مسابقه با همكاری سازمان نظام مهندسی استان مركزی و میراث فرهنگی استان با هدف به كارگیری تجربیات و استعدادهای نخبگان عكاسی استان به مناسبت روز معمار و هفته میراث فرهنگی در چهار رشته و با موضوعات ابنیه و بافت‌های تاریخی، معماری اسلامی، نمای شهری و روستایی و بافت فرسوده برگزار شده و عكس های منتخب این جشنواره در نمایشگاهی در موزه مفاخر در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت

وی خاطرنشان كرد: برگزاری مسابقه نقاشی و نمایش عروسكی همزمان با روز كودك و موزه در موزه‌های حسن‌پور، سالارمحتشم، گنبد چهارسوق و موزه مفاخر و برگزاری نشست تخصصی سرپرست اداره كل با مجموعه‌داران خصوصی از برنامه‌های گرامیداشت روز جهانی موزه‌هاست.ك/3

7115/559