اصفهان- ایرنا- شهربازی سرشار از شور، شادی و نشاط است، اما اینها زیر سایه امن استاندارد متجلی می شود.

بچه های خردسال اول با اسباب بازی پارك محله آشنا می شوند، مثل سرسره و تاب و الاكلنگ.

بچه ها تا اسباب بازی ها را می بینند با هم مسابقه می گذارند تا كه زودتر به شهربازی كوچك برسند.

خودمان هم در كودكی با هم سن و سالهایمان سوار تاب می شدیم و اولین چیزی كه به ذهنمان می رسید بلند خواندن شعر 'تاب تاب عباسی، خدا ما را نندازی' بود. انگار خیالمان آسوده می شد كه كسی حواسش به ما هست و می خواستیم تا آن بالاها هم برسیم.

خنده ای بلند از سر شادی سر می دادیم. مادر و پدرمان هم به دنبال شادی ما دنیا را پشت سر می گذاشتند و همچون كودكی می شدند كه انگار تازه از بازی و شادی سر در آورده است.

كم كم با بزرگ شدنمان از آن محیط كوچك با چند اسباب بازی دوست داشتنی دور و با شهربازی های بزرگ و دستگاه های بازی مجهز و مدرن آشنا شدیم.

در نگاه اول ترس خاصی داشتیم، یك چرخ بزرگ كه دور فلك می چرخد و تاب بزرگی كه هیچ شباهتی با آن تاب های دوران كودكی ما ندارد. چند زنجیر به یك دایره بزرگ وصل شده و مردم می نشینند و به جای اینكه كسی آنها را هل دهد خودش چرخ می خورد.

قطار قصه هایمان هم آنجاست با كلی دستگاه های عجیب و غریب.

صدای غالب جیغ و فریاد بچه هاست. هیجان هم بیداد می كند. بچه ها با اینكه نمی دانند به طرف كدام دستگاه بروند اما هر كدام برایشان جذابیت خاصی دارد.

پشت این هیجان ها اما ترسی است، دیگر از آن تاب دوست داشتنی و مراقبت نزدیك و ممكن پدر و مادر خبری نیست كه با زمزمه شعر 'تاب تاب عباسی...' آنچنان خیالی راحت داشته باشیم كه بخواهیم به آسمان برسیم.

اینجا حرف اول را باید امنیت بزند. یادم هست در تلویزیون برای هر خوراكی یك علامت استاندارد نشان می دادند كه این خوراكی سالم است، در درسهایمان هم این را یاد گرفتیم.

شهربازی هم این استاندارد را می طلبد، باید شور و شادی در شهربازی ها زیر سایه استاندارد باشد تا سرزندگی با امنیت خاطر در وجود كودكان و نوجوانان نهادینه شود.

تابستان در راه است و صدای شادی بچه ها از دور شنیده می شود، وقت آن رسیده كه استاندارد خودی نشان دهد و قد علم كند.

اصفهان، استانی است با حدود پنج میلیون نفر جمعیت كه در صنعت و كشاورزی و بسیاری از موارد حرف اول را می زند، شاید این از خوش اقبالی اصفهانی ها باشد كه استاندارد نیز در این استان جزو شاگرد اولی هاست.

رعایت استاندارد و ضرورت آن سرلوحه كار مردم این استان شده است، بویژه در شهربازی ها.

مدیركل استاندارد استان اصفهان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: 60 شهربازی فعال در اشكال مختلف در این استان وجود دارد كه بیش از 95 درصد آنها دارای پروانه استاندارد برای همه دستگاه های بازی است.

«غلامحسین شفیعی» افزود: راه اندازی یك شهربازی مستلزم دریافت تاییدیه ایمنی و صدور پروانه از سوی شركت های بازرسی مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران است.

وی با بیان اینكه 10 شركت بازرسی، سراسر كشور را پوشش می دهند، ادامه داد: یكی از این شركت ها در استان اصفهان مستقر است.

مدیركل استاندارد اصفهان اظهار كرد: برای تمام دستگاه های مستقر در یك شهربازی پس از بازرسی و كنترل توسط شركت های بازرسی به مدت یك سال پروانه استاندارد صادر می شود.

وی اضافه كرد: هنگام سررسید پروانه دستگاه ها، بهره برداران شهربازی ها به مدت 10 تا 15 روز فرصت دارند تا برای دستگاه ها پروانه اخذ كنند در غیر این صورت با پلمب آنها مواجه می شوند.

شفیعی با بیان اینكه شاخص های استاندارد و موارد بازرسی برای هر دستگاه در شهربازی ها مستقل است، افزود: برای مثال دستگاه «رنجر» و چرخ فلك دارای بیش از 200 مورد بازرسی است.

وی تاكید كرد: تمام دستگاه های بازی در پارك های محلی و حتی در مهدكودك ها نیز باید تاییدیه ایمنی داشته باشد.

وی با اشاره به اینكه در صورت بروز حادثه و ایجاد خسارت به دلیل استفاده از دستگاه بازی، بهره بردار باید پاسخگو باشد، ادامه داد: اگر دستگاه بازی دارای تاییدیه ایمنی نباشد جریمه هایی برای بهره بردار و نهادی كه مجوز بهره برداری شهربازی را داده است، توسط مراجع قضایی تعیین می شود.

مدیركل استاندارد اصفهان با تاكید بر اینكه در چند سال گذشته در این استان حادثه ای ناشی از استفاده از دستگاه های بازی در شهربازی ها رخ نداده است، به تمام شهرداری ها و بهره برداران توصیه كرد كه قبل از راه اندازی شهربازی برای استاندارد سازی اقدام كنند.

سرپرست اداره اجرای استاندارد اداره كل استاندارد اصفهان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: استفاده از شهربازی نیازمند یك پشتوانه فنی و مهندسی است.

«مجتبی دهقان» ادامه داد: فرهنگ استفاده از استاندارد برای راه اندازی شهربازی ها میان بهره برداران در استان اصفهان نهادینه شده و بیش از 50 درصد مسوولیت رعایت استاندارد به عهده بهره برداران است.

وی با بیان اینكه بسیاری از بهره برداران شهربازی ها در اصفهان نكات لازم درباره رعایت استاندارد را آموخته اند، اضافه كرد: در كنار این موارد، بازرسی ها از سوی شركت های بازرسی به طور ادواری و با توجه به دستگاه ها انجام می شود.

وی تصریح كرد: بسته به نوع هر دستگاه بازی، بازرسی ها و صدور پروانه استاندارد صورت می گیرد.

سرپرست اداره اجرای استاندارد اداره كل استاندارد اصفهان وضعیت فعالیت شهربازی های استان را فعال و نیمه فعال به صورت فصلی بیان كرد.

وی ادامه داد: آمار دقیق از تعداد دستگاه ها در هر شهربازی نداریم اما بیش از 95 درصد این دستگاه ها در استان اصفهان دارای پروانه استاندارد است.

در سال 1385 استاندارد تجهیزات زمین بازی و در سال 1387 استاندارد وسایل شهربازی در كشور اجباری شد.

به طور حتم توجه به استاندارد شهربازی ها از سوی متولیان آن باعث فراغ خاطر كودكان و نوجوانان و بویژه خانواده آنها می شود كه نتیجه آن رشد جامعه ای شاد و سالم خواهد بود.

گ/7140/ 607