مشهد - ایرنا - معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی گفت: سرمازدگی و خشكسالی در سال زراعی جاری 24 هزار و 500 میلیارد ریال به بخش كشاورزی این استان خسارت وارد كرد.

'محمدرضا اورانی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این استان طی سال زراعی جاری تا اواخر زمستان پارسال بارش محسوسی نداشت ضمن آنكه سرمای 24 درجه زیر صفر را نیز در این مدت تجربه كرد.

وی ادامه داد: 20 هزار میلیارد ریال از زیان برآورد شده مربوط به خسارت خشكسالی و سرمازدگی از مهر ماه تا پایان سال گذشته بوده و خسارات ناشی از سایر حوادث طبیعی نیز در این مدت هزار و 700 میلیارد ریال برآورد شده است.

معاون سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی گفت: طی سه ماه نخست امسال نیز دو هزار و 800 میلیارد ریال در اثر حوادث طبیعی به حوزه های مختلف بخش كشاورزی در این استان خسارت وارد شده است.

وی ادامه داد: عمده خسارت وارده مربوط به محصولات باغی و زراعی پاییزه محصولاتی از قبیل گندم و جو است.

او افزود: حجم خسارتی كه در سال زراعی جاری به محصولات زراعی خراسان رضوی وارد شده معادل 13 درصد ارزش اقتصادی كل محصولات كشاورزی استان است.

اورانی گفت: این در حالی است كه خسارت سنگین خشكسالی و سرمازدگی در خراسان رضوی بروز و ظهور یكباره بیرونی ندارد زیرا خاموش و آرام به صورت كاهش تولیدات كشاورزی، كمبود محصولات، افت شدید منابع آب و از دسترس خارج شدن و شوری آبها نمود می یابد.

وی افزود: در اثر خسارت خشكسالی و سرمازدگی به محصول گندم امسال با كاهش تولید دست كم 200 هزار تن گندم در خراسان رضوی مواجه هستیم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی

ادامه داد: این خسارت در مزارع گندم استان 25 درصد است كه در برخی ارقام خیلی بیش از این میزان می باشد و در مزارع جو نیز این خسارت 35 درصد برآورد شده است.

وی اظهارداشت: پرداخت خسارت محصولاتی كه زیرپوشش بیمه بوده اند از طریق كارگروههای فنی ستاد بیمه محصولات كشاورزی بررسی شده و خسارات مربوط به سرمازدگی، تنش خشكی و سایر حوادث طبیعی از قبیل تگرك و سیلاب نیز در حال پرداخت است.

او گفت: در این میان سهم محصولات بیمه شده كشاورزی در بخشهای مختلف اندك است بطوری كه در مجموع در بخش زراعی حدود 35 درصد محصولات، در بخش باغی 10 درصد و در بخش دامی نیز 10 درصد محصولات زیرپوشش بیمه هستند.

معاون سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی افزود: این خسارت به ویژه در مراتع، باغها و دام به راحتی قابل جبران نیست و اثرات آن ماندگارتر می باشد.

وی ادامه داد: این در حالی است كه پارسال و امسال كمكی از اعتبارات مدیریت بحران كشور به بخش كشاورزی استان خراسان رضوی نشده است.ك/2

2713/664