لنجان، اصفهان، ايرنا- تفاهمنامه توليد ريل ملي در ذوب آهن اصفهان به امضاي وزراي «صنعت، معدن و تجارت» ، «تعاون، كار و رفاه اجتماعي» و « راه و شهرسازي»، رسيد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، توليد ريل uic60 توسط شركت سهامي ذوب آهن اصفهان مطابق برنامه زمان بندي از پيش تعيين شده، توسعه و نگهداري شبكه ريلي بين شهري، توسعه خطوط جديد، بهسازي، نوسازي و دو خطه كردن خطوط موجود و ايجاد خطوط پرسرعت، ريل راه آهن داخل شهري از مهمترين مفاد اين تفاهمنامه است.

وزير صنعت، معدن و تجارت روز پنجشنبه در آيين امضاي اين تفاهمنامه اظهار كرد: دولت برنامه جدي براي توسعه توليد ريل در كشور دارد چون تمام ريل مورد نياز از خارج وارد مي شود.

«محمد رضا نعمت زاده» افزود: در مذاكرات سال گذشته مقرر شد ذوب آهن با توجه به اينكه از لحاظ مواد اوليه بهترين شرايط را دارد و مي تواند مواد فولادي را در حدي كه براي توليد ريل مناسب باشد تصفيه كند، مقدمات لازم جهت راه اندازي خط نورد را فراهم كند كه ان شاء الله در قالب برنامه پيش بيني شده به اجرا درخواهد آمد.

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر امروز اصفهان مقام اول صنعت كشور را در اختيار دارد، يكي از دلايل اصلي آن حضور ذوب آهن اصفهان است كه با تربيت نيروهاي متخصص و مديران موفق در سطح ملي، منشا اقدامات مهم در صنعت كشور شده است.

وي افزود: ذوب آهن اصفهان در واقع با تربيت نيروهاي متخصص پايه گذار صنعت كشور بوده و ما حاضريم در زمينه تربيت نيروي انساني كارآمد با اين مجتمع عظيم صنعتي تعامل كنيم.



*ذوب آهن راه توسعه صنعت حمل و نقل ريلي را هموار مي سازد



وزير راه و شهرسازي نيز با اشاره با امضاء تفاهمنامه راه آهن جمهوري اسلامي ايران و ذوب آهن اصفهان گفت: توسعه راه آهن و شبكه هاي ريلي در اولويت برنامه هاي كشور قرار دارد و احداث حدود 15 هزار كيلومتر راه آهن جهت ايجاد شبكه هاي جديد و بهبود و افزايش كارايي شبكه هاي موجود در دست اقدام است.

« عباس آخوندي» گفت: با توجه به اينكه هر كيلومتر راه آهن نياز به 120 تن ريل دارد بنا بر اين براي احداث 15 هزار كيلومتر راه آهن جديد، يك ميليون و 800 هزار تن ريل نياز داريم.

وي تصريح كرد: اگر ذوب آهن طبق زمان مقرر، ريل مورد نياز راه آهن را مطابق استاندارد هاي بين المللي توليد كند، ما نيز متعهد به خريد اين محصول هستيم و لذا بازار خوبي براي اين محصول ذوب آهن در داخل كشور وجود دارد.

وزير راه و شهرسازي، وحدت، همدلي و تعامل مناسب بين بخش هاي مختلف كشور را عامل توسعه سريع و ايجاد افقي روشن پيش روي ملت ايران دانست.



*تفاهنامه توليد ريل در ذوب آهن نمادي براي پيشرفت كشور است



وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز تفاهمنامه توليد ريل بين ذوب آهن و راه آهن جمهوري اسلامي را موجب توسعه و پيشرفت ذوب آهن و خدمت به صنعت حمل و نقل ريلي دانست.

«علي ربيعي» گفت: مطابق اين تفاهمنامه سنگ آهن و زغال سنگ مورد نياز اين شركت تامين مي شود و همچنين با حل مشكل معادن بافق اميدواريم بخشي از مشكلات ذوب آهن در اين زمينه برطرف شود.

وي افزود: حضور سه وزير در اين مراسم اتفاقي نيست بلكه بخشي از تدبير و تلاش دولت براي خروج اقتصاد كشور از ركود، افزايش توليد و ايجاد اشتغال مي باشد.

ربيعي تصريح كرد: تفاهمنامه مذكور ناشي از هماهنگي ميان دستگاهي است كه موجب هم افزايي شده و نه تنها براي ذوب آهن بلكه براي ملت ايران، نماد توسعه و پيشرفت است.

در اين آيين استاندار اصفهان، نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي، مدير عامل فولاد مباركه و مدير عامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران نيز حضور داشتند.

پروژه توليد ريل ملي در ذوب آهن اصفهان قرار است با مشاركت آلماني ها عملياتي شود.

بگفته مدير ارشد مهندسي كارخانه ذوب آهن در جلسه هاي فني در اصفهان با تيم كارشناسان آلماني، جانمايي (layout) تجهيزات كارگاه ريل نورد 650 نهايي شد و برنامه زمان بندي پروژه براي توليد ريل ملي در حداقل زمان ممكن مورد بازبيني قرار گرفت.

«مهدي نصر» افزود: در اين جلسه ها، فعاليت هاي مهندسي پروژه و اقدامات اصلاحي در خط توليد نورد سنگين (نورد 650) شركت جهت توليد ريل بر اساس استانداردهاي بين المللي مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفت تا در راستاي بومي سازي و اهداف اقتصاد مقاومتي نيز گام برداشته شود.

مدير ارشد مهندسي ذوب آهن اصفهان تصريح كرد: در اين مذاكرات فشرده فني كه از 18 تا 26 خرداد به طول انجاميد، مقرر شد با تسريع در انتخاب پيمانكاران داخلي و افزايش سرعت پيشرفت پروژه، توليد ريل در حداقل زمان ممكن صورت گيرد.

وي ابراز اميدواري كرد كه بر اساس برنامه زمانبندي در نيمه دوم سال 94، توليد ريل ملي در ذوب آهن محقق شود.

به گزارش ايرنا، مدير عامل شركت ذوب آهن اصفهان نيز پيش از اين گفته بود: توليدات ريل ملي اين شركت با عنوان (UIC60) در سال 94 وارد بازار مي شود.

«اردشير سعد محمدي» افزود: با توجه به توانمندي متخصصان ذوب آهن، قرارداد توليد ريلي ملي در اين شركت نهايي شد و در مرحله اجرا قرار گرفت.

وي با اشاره به توليد ريل u33 (مناسب براي سرعت كمتر از 160 كيلومتر) در ذوب آهن اظهار كرد: اين محصول در سالهاي گذشته توليد شد و در مسيرهاي كوتاه كاربرد دارد اما در مسيرهاي طولاني و حجم سنگين حمل و نقل، ريل UIC60 (مناسب براي سرعت هاي بالاي 160 كيلومتر) مورد نياز است.

سعد محمدي، مدت زمان اجراي خط جديد براي توليد ريل ياد شده را 14 ماه بيان كرد و گفت: در خط جديد برنامه هايي نيز در نظر گرفته شده است تا بتوان انواع ريل تا مقطع UIC85 را نيز توليد كرد.

شركت ذوب آهن اصفهان در سال 87 اقدام به توليد ريل U33 كرد و اكنون در حال ساخت خط نورد جديد براي توليد ريل UIC60 است.

اين خط داراي ظرفيت توليد 400 تا 600 هزار تن ريل در سال است.

اين شركت با ظرفيت توليد 2.8 (دو و هشت دهم) ميليون تن انواع مقاطع فولادي ساختماني و صنعتي در 45 كيلومتري جنوب غربي اصفهان قرار دارد.



7139/ 607