مشهد- ايرنا- رييس گروه بيماريهاي واگير مركز بهداشت خراسان رضوي گفت: شيوع بيماري تب مالت (بروسلوز) در اين استان از ميانگين كشوري بالاتر است.

دكتر زهرا نهبنداني همزمان با هفته بيماريهاي مشترك بين انسان و حيوان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: هم اكنون شيوع بيماري تب مالت در خراسان رضوي حدود 30 در 100 هزار نفر جمعيت است، درحالي كه ميانگين كشوري آن 20 در 100 هزار جمعيت مي باشد.

وي تراكم جمعيت، ورود دام هاي قاچاق از استان هاي همجوار و رواج استفاده از فراورده هاي خام دامي محلي را از جمله دلايل بالا بودن شيوع تب مالت در خراسان رضوي عنوان كرد.

او اظهار كرد: در سال گذشته يك هزار و 557 نفر در استان خراسان رضوي مبتلا به بيماري تب مالت شده اند كه 60 درصد از اين تعداد مرد و بقيه زن بوده اند.

نهبنداني با بيان اينكه تب مالت به بيماري هزار چهره معروف است، افزود: تب و درد در اندام ها و مفاصل مهم ترين علائم اين بيماري هستند.

به گفته وي، درمان اين بيماري كمتر از يك ماه طول مي كشد.

رييس گروه مبارزه با بيماريهاي واگير مركز بهداشت خراسان رضوي در ادامه افزود: واكسيناسيون دام ها مهم ترين راهكار مبارزه و پيشگيري از بيماري تب مالت در بين انسان ها است كه خوشبختانه دامپزشكي استان در اين زمينه اقدامات گسترده اي دارد.

وي در پايان از مردم خواست تا براي پيشگيري از بيماري تب مالت از فراورده هاي خام دامي پاستوريزه استفاده نكنند و در غير اينصورت شير را به مدت 15 دقيقه در دماي 70 درجه سانتي گراد بجوشانند.

14 تا 22 تيرماه هفته مبارزه با بيماريهاي مشترك بين انسان و حيوان در كشور نامگذاري شده است.

7487/659