تهران بزرگ-ايرنا-معاون شهردار تهران از ورود پنج هزار دستگاه دوچرخه به سيستم حمل و نقل عمومي پايتخت خبر داد و گفت: احداث مسير دوچرخه سواري در منطقه 12 در محدوده خيابان امام خميني(ره) از اولويت برنامه هاي سازمان حمل ونقل و ترافيك در سال جاري است .

به گزارش روز شنبه ايرنا از روابط عمومي شهرداري تهران،تشكري هاشمي با بيان اينكه توسعه دوچرخه سواري در پايتخت با جديت دنبال مي شود، افزود: در سال جاري تعداد دوچرخه هاي پايتخت به 12 هزار و 600 دستگاه خواهد رسيد .

معاون شهردار تهران گفت: در حال حاضر مزايده خريد پنج هزار دستگاه دوچرخه برگزار شده و در عين حال به منظور خريد 10هزار دستگاه دوچرخه ديگر نيز فراخوان داده شده است .

وي تصريح كرد: اكنون در شهر تهران 7هزار و 600 دستگاه دوچرخه و 198 خانه دوچرخه وجود دارد كه بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته توسعه دوچرخه سواري به عنوان يكي از مدهاي حمل و نقل عمومي در دستور كار قرار گرفته است .

معاون شهردار تهران با تاكيد بر اينكه وضعيت آلودگي هوا و ترافيك شهر تهران به گونه اي است كه استفاده از دوچرخه به عنوان يك وسيله حمل و نقلي پاك ضرورت است، گفت: در گذر زمان در تهران و البته بسياري از شهرهاي كشور استفاده از دوچرخه به فراموشي سپرده شد اين در حاليست كه با توجه به نياز شهر، مديريت شهري تهران تلاش كرده دوچرخه سواري را دوباره به شهر بازگرداند.

تشكري هاشمي تصريح كرد: اكنون بيش از 222كيلومتر مسير دوچرخه سواري در شهر تهران وجود دارد كه طي سال جاري به 280 كيلومتر خواهد رسيد.

وي با اشاره به اينكه 500 استيشن رك هوشمند دوچرخه سواري در دست احداث است، گفت: 20ميليارد تومان اعتبار توسعه دوچرخه سواري معاونت حمل و نقل و ترافيك و مناطق مختلف شهر تهران است.

به گفته تشكري هاشمي 5 ميليارد اختصاص يافته به معاونت حمل و نقل و ترافيك در بهره برداري از خانه هاي دو چرخه استفاده مي شود و 15ميليارد تومان اختصاص يافته به مناطق نيز در قالب توسعه دوچرخه سواري و خريد دوچرخه هزينه خواهد شد .

معاون شهردار تهران تصريح كرد: اكنون 5مسير توسعه دوچرخه سواري در دست احداث است كه خيابان امام خميني (ره)، خيابان نواب تا امام حسين(ع) ، دولت از سه راه پاسداران تا شريعتي و اندرزگو تا اقدسيه مسيرهاي تعيين شده هستند كه اين مسيرها در آنجا ايجاد مي شود.

تشكري هاشمي با اشاره به اينكه ساماندهي سيستم حمل و نقل عمومي در منطقه 12 يكي از اولويت هاي سال جاري است، گفت: اجراي مسير دوچرخه سواري در منطقه 12 اولويت نخست بوده كه در قالب 2 فاز دوچرخه همگاني و دوچرخه گردشگري به اجرا گذاشته خواهد شد .

وي افزود: در مسير گردشگري منطقه بازار استفاده از كالسكه دوچرخه در دستور كار قرار دارد كه اكنون در مرحله مطالعه نمونه كاسكه ها هستيم.

معاون شهردار تهران تاكيد كرد: دوچرخه يكي از مدهاي حمل و نقل عمومي است كه با استفاده از اين سيستم حمل و نقلي و به تبع آن كاهش تردد با وسايل نقليه شخصي كاهش آلودگي هوا و ترافيك را در شهر تهران به دنبال دارد.

تشكري هاشمي با اشاره به اينكه ما به شهروندان پيشنهاد مي كنيم براي سفرهاي كوتاه از دوچرخه استفاده كنند، ادامه داد: با توجه به شيب ها، ترافيك تهران و وجود شبكه بزرگراهي براي همه مناطق استفاده از دوچرخه امكان پذير نيست، اما شهروندان مي توانند در طي روز وقتي را براي دوچرخه سواري اختصاص دهند و يا در مسيرهاي كوتاه از اين وسيله نقليه بهره مند شوند.

تهرام/1393/564