شيروان - ايرنا - توليدات صنايع دستي عشاير شيروان كه عمدتا از سوي زنان به منظور كمك به اقتصاد خانواده صورت مي گيرد، به علت وضعيت نامناسب بازار، اسير دست دلالان شده است.

به گزارش ايرنا، زنان عشايري شيروان در زمينه بافت انواع قالي، قاليچه و گليم و نيز شال گردن، كلاه، جوراب و دستكش پشمي و كركي فعاليت دارند و عمدتا آنرا راهي براي كمك به معيشت خانواده مي دانند.

بيش از نيمي از محصولات صنايع دستي توليدي در شهرستان شيروان توسط زنان عشاير توليد و به بازار عرضه مي شود.

عشاير كوچرو از ديرباز به دليل ارتباط مستقيم با طبيعت و دام و در دسترس داشتن مصالح اوليه بافت صنايع دستي، به هنرهايي چون قاليبافي، گليم بافي، جاجيم بافي و چادر شب بافي روي آورده و از اين طريق سهمي در اقتصاد خانواده خود جست و جو مي كرده اند.

از سويي شهرستان شيروان به دليل قرار گرفتن در مسير عبور زايران بارگاه قدسي ثامن الحجج (ع) و گردشگران استانهاي شمالي كشور، همواره بازار بالقوه اي براي عرضه و فروش محصولات صنايع دستي محسوب مي شده است.

همين امر موجب شده تا بافت برخي گونه هاي صنايع دستي مانند قالي، قاليچه، خرسك، گليم (پلاس) و جاجيم كه در اين شهرستان رونق بگيرد، اما امسال وضعيت نامناسب بازار موجب بروز مشكلاتي براي توليد كنندگان و فعالان اين بخش شده است.

اكنون بخش زيادي از توليدات صنايع دستي زنان عشاير شيروان، بدون مشتري در بازار، روي دست آنان مانده و آنان حتي قادر به جبران هزينه هاي اوليه تامين مصالح و توليد خود نيستند.

اين وضعيت ميدان را براي جولان واسطه ها و دلالان باز كرده است تا حاصل دسترنج زنان عشاير را بدون در نظر گرفتن مصالح گران و صرف وقت طولاني براي بافت، با قيمتي اندك از چنگ آنان درآورده و با فروش آن در ديگر استانها و ياصدور به خارج از كشور سود هنگفتي ببرند.

مديرعامل شركت تعاوني صنايع دستي زنان عشاير شيروان مي گويد: به خاطر تورم و وجود تحريم ها، متاسفانه در دو سال اخير علي رغم توليد زياد و با كيفيت، صنايع دستي عشاير اين شهرستان فروش چنداني نداشته است.

'گلچهره فرزانه' در گفت و گو با ايرنا با شكوه از فعاليت دلالان، اظهار كرد: علي رغم بالا رفتن قيمت نخ و ساير مواد مورد استفاده براي توليد صنايع دستي، واسطه ها و دلالان صنايع دستي را زير قيمت واقعي مي خرند.

وي با بيان اينكه زنان عشاير براي كمك به معيشت خانواده در كنار ساير فعاليتهاي روزمره اقدام به توليد صنايع دستي مي كنند، گفت: برخي از عشاير به ناچار گليم و ساير محصولات خود را با قيمتي ناچيز مي فروشند كه جز ضرر و زيان چيزي عايدشان نمي شود.

فرزانه قيمت تمام شده يك گليم معمولي را 1.5 ميليون ريال عنوان كرد و افزود: از اين ميزان 300 هزار ريال هزينه نخ و ضايعات آن است كه علاوه بر موارد مزبور بافت آن حداقل يك ماه زمان مي برد.

مديرعامل شركت تعاوني صنايع دستي زنان عشاير شيروان، توليدات صنايع دستي عشاير اين شهرستان را داراي كيفيت، جذابيت و زيبايي خاص دانست و بر ضرورت حمايت از اين قشر زحمتكش براي توليد و عرضه مناسب توليدات آنان در بازار تاكيد كرد.

فرزانه خواستار پرداخت وام و تسهيلات براي خوداشتغالي زنان عشاير شد و افزود: مسوولان بايد به زنان، بخصوص زنان سرپرست خانوار توجه ويژه اي داشته و زمينه را براي فروش توليدات صنايع دستي آنان با قيمتي مناسب فراهم سازند تا آنان مجبور به فروش محصولات خود زير قيمت به دلالان و سودجويان نشوند.

رييس اداره عشاير شيروان نيز گفت: پارسال توليدات صنايع دستي عشاير اين شهرستان در مقايسه با سال 91، 20 درصد رشد داشته است.

'علي ابراهيمي' در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد: سالانه هزار و 200 متر مربع صنايع دستي شامل هزار تخته گليم، 500 تخته تابلوفرش و 200 تخته قاليچه توسط زنان عشاير اين شهرستان بافته مي شود.

وي گفت: با توجه به كيفيت توليدات محصولات صنايع دستي عشاير كارگاه توليدي صنايع دستي زنان عشاير شيروان پارسال با هزينه كرد 252 ميليون ريال تجهيز و راه اندازي شد كه از اين طريق براي 60 خانوار عشايري اشتغالزايي شد.

ابراهيمي با بيان اينكه اكنون 50 خانوار عشاير در اين كارگاه مشغول به كار هستند، افزود: هدف از راه اندازي اين كارگاه، آموزش صنايع دستي از جمله بافت هاي داري و غيرداري، گليم و قاليچه به زنان عشاير شهرستان است.

رييس اداره عشاير شيروان با تاكيد بر توانمندسازي تشكل هاي عشايري گفت: امسال از محل اعتبارات رهبري 270 ميليون ريال به اين امر تخصيص يافته، چرا كه توليد و بافت صنايع دستي توسط زنان اين قشر كمك شاياني به معيشت خانواده ها مي كند.

هم اكنون هزار و 864 خانوار عشايري در شهرستان شيروان با جمعيت 9 هزار و 200 نفر در قالب 9 طايفه، 220 هزار راس دام سبك را در اختيار دارند. ك/4

7186/626