قزوين - ايرنا- معاون فرهنگي و امور پيشگيري سازمان بهزيستي استان قزوين گفت: طرح غربالگري شنوايي كودكان نوزاد از بدو تولد در قزوين در حال اجرا است.

دكتذ' فريده يوسفي پور' روز چهارشنبه به مناسبت هفته بهزيستي در نشست مطبوعاتي در جمع رسانه هاي جمعي استان افزود: اين طرح با هدف تشخيص و مداخله بهنگام و شناسايي اختلالات شنوايي نوزادان و شيرخواران قبل از سه ماهگي و شروع مداخلات طبي توانبخشي قبل از شش ماهگي اجرا مي شود .

وي يكي از مهمترين وظايف اين معاونت را كاهش بار ناشي از آسيب هاي اجتماعي و معلوليت ها در سطح جامعه برشمرد و اظهاركرد: طرح غربالگري شنوايي نوزادان در سطح پنج بيمارستان كوثر، تامين اجتماعي قزوين و تاكستان، اميرالمومنين شهرستان بويين زهرا ، خيريه رحيميان در شهر صنعتي البرز در حال اجرا است كه در سال گذشته 12 هزار و 913 نوزاد زير پوشش طرح غربالگري شنوايي قرار گرفتند.

يوسفي پور ادامه داد: در اين تعداد 146 نوزاد داراي عوامل خطر شناسايي شد كه مي بايست اين نوزادان در كوتاهترين زمان ممكن و حداكثر تا يك ماهگي مورد آزمون AABR قرار گيرند و در نهايت 17 نوزاد ناشنوا شناسايي كه از اين تعداد 16 كودك جهت كاشت حلزون كانديدا شده اند.

وي تصريح كرد: سال گذشته براي كاشت حلزون 16 نوزاد 480 ميليون ريال هزينه پرداخت شد.

اين مسوول اضافه كرد: نوزادان تازه متولد شده با استفاده از دستگاه هاي سنجش شنوايي تست مي شوند و در صورت سالم بودن، كارت سلامت و در صورت مشكوك بودن، كارت ارجاع دريافت كرده و به مراحل بعدي تشخيص ارجاع مي شوند.

يوسفي پور افزود: مراكز توانبخشي سازمان بهزيستي استان بعد از معاينه متخصصان اين مراكز و شناسايي كودكان كم شنوا و ناشنوا، كار درمان اين افراد را برعهده مي‌گيرد.

وي افزود: نقش غربالگري شنوايي در حقيقت پيشگيري در جهت ارتقاء سلامت عمومي جامعه و كاهش هزينه هاي بهداشتي است.

اين مسوول در ادامه در خصوص طرح بينايي سنجي افزود: از ديگر اقدامات اين سازمان غربالگري بينايي در راستاي پيشگيري از تنبلي چشم است كه در طول سال 23 پايگاه ثابت در سراسر استان براي اين امر در نظر گرفته شده اند.

يوسفي پور يادآور شد: سال گذشته پنج هزار و 135 كودك در سنين سه تا شش سال مشمول اين طرح شدند كه از اين تعداد 51 هزار و 153 نفر مورد معاينه قرار گرفتند كه 274 نفر تنبلي چشم داشتند.

هفته بهزيستي از 25 تا 31 تيرماه سال جاري مي باشد.

7389/ 614