قزوين-ايرنا- مديرعامل شركت آب منطقه اي استان قزوين گفت: رعايت الگوي كشت در كنار صرفه جويي چاره كار استان براي خروج از بحران در حوزه آب مي باشد.

'حميد قزويني' روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: با ارايه الگوي كشت مناسب مي توان بر بحران آب در استان فائق آمد.

وي با اشاره به اينكه دشت قزوين از گذشته يكي از دشت هاي ممنوع بوده است، اظهاركرد: با مطالعات انجام شده بر روي اين دشت، براي آن الگوي كشت مناسبي تعريف شده است كه اگر اين موضوع رعايت مي شد در حال حاضر شاهد بروز مشكل كم آبي نبوديم.

مديرعامل شركت آب منطقه اي قزوين تصريح كرد: طبق مطالعات پايه اي انجام شده بايد 50 درصد كشت محصولات كشاورزي به غلات پاييزه، 15 درصد به كشت تابستانه و 35 درصد اراضي به صورت آيش باشد در حاليكه امروز به اين الگوي كشت توجهي نمي شود و حتي از اراضي ملي نيز براي كاشت محصولات كشاورزي استفاده مي شود.



*** كشت هندوانه و خربزه در سرزمين كم آب قزوين يعني صادرات آب

اين مسوول با انتقاد از كشت محصولات پرآب بر مانند خربزه و هندوانه در اراضي كشاورزي استان، گفت: كشت اين محصولات را برابر با صادرات نامريي آب آن هم از منطقه اي كه با بحران كم آبي روبرو است مي دانيم كه اين موضوع غيرمنطقي و كاري اشتباه مي باشد.

مديرعامل شركت آب منطقه اي استان قزوين با تاكيد بر رعايت الگوي مصرف و با بيان اينكه بايد از مصرف تاراج گونه آب در بخش كشاورزي جلوگيري كنيم، يادآور شد: 91 درصد آب استان قزوين در بخش كشاورزي استفاده مي شود.

وي اظهاركرد: با كشت محصولاتي چون هندوانه و خربزه 67 درصد آب مورد مصرف پرت مي شود در حالي كه با استفاده بهينه از منابع آبي و رعايت الگوي كشت مي توان 190 ميليون متر مكعب ساليانه در مصرف آب سفره هاي زيرزميني استان صرفه جويي كرد.

مديرعامل شركت آب منطقه اي قزوين با بيان اينكه مي بايست به ازاي هر هكتار زمين كشاورزي با كشت غلات هفت هزار متر مكعب آب مصرف شود، اظهاركرد: اين مصرف در بخش صيفي جات بصورت سنتي به 20 هزار متر مكعب آب نيز مي رسد كه به معناي نابود كردن آب سفره هاي زير زميني براي كشت صيفي جات است.

قزويني با بيان اينكه مصرف اين مقدار حجم آب در بخش كشاورزي منطقي نيست، اظهاركرد: حفر چاه هاي غيرمجاز و برداشت هاي بي رويه از ساليان گذشته تا به امروز شرايطي را فراهم كرده است كه در صورت بي توجهي به مديريت منابع آبي، دشت قزوين در آينده با بحران جدي روبرو خواهد شد.

اين مسوول هشدار داد: روند ناصحيح مصرف آب در كنار مشكلات ناشي از خشكسالي سالهاي اخير، برداشت از چاه هاي غيرمجاز و حتي اضافه برداشت از چاه هاي داراي پروانه موضوع نگران كننده اي است كه جلوگيري از آن همراهي و مشاركت ساير دستگاه ها را مي طلبد.



*** 10 درصد صرفه جويي در مصرف آب كشاورزي، مشكل كم آبي را حل مي كند

وي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري در خصوص تلاش براي صرفه جويي در مصرف آب، افزود: در صورت توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري و تنها 10 درصد صرفه جويي در مصرف آب، مي توان بدون هيچ مشكلي تا دو برابر نيازهاي آبي بخش شرب و صنعت را تامين كرد.

قزويني ادامه داد: سالانه دو ميليارد و 650 ميليون مترمكعب آب به صورت سطحي و زيرزميني در استان بهره برداري مي شود كه دو ميليارد مترمكعب آن به آب هاي زيرزميني از چاه، چشمه و قنات اختصاص دارد و 650 ميليون هكتار آن نيز مربوط به آب هاي سطحي و جاري است.

وي، برداشت هاي بي رويه و خارج از توان سفره آبهاي زيرزميني را يكي از دغدغه ها و مشكلات استان در حوزه آب عنوان كرد و گفت: در حال حاضر 250 ميليون مترمكعب مازاد برداشت آب در دشت قزوين داريم كه تداوم اين روند آينده نگران كننده اي را ترسيم مي كند.

قزويني اظهار كرد: براساس ارزيابي هاي صورت گرفته بطور متوسط شاهد 90 سانتي متر افت سطح آبهاي زير زميني در دشت قزوين هستيم كه تداوم اين روند غيرقابل جبران است و عواقبي همچون فرونشست زمين را بدنبال دارد.

وي در ادامه اجراي طرح تعادل بخشي را از مهمترين اقدامات شركت آب منطقه اي استان به عنوان متولي حوزه آب و دستگاه حاكميتي اين بخش برشمرد و گفت: طرح تغذيه مصنوعي در سفره هاي آب زيرزميني از اقداماتي است كه همه ساله انجام و در اين راستا براي جلوگيري از حفر چاههاي غيرمجاز هم تيم هاي گشت و بازرسي شركت به صورت مستمر فعال هستند كه البته در سالهاي اخير به خاطر محدوديت هاي اعتباري تعداد آنها از 16 تيم به 4 تيم كاهش يافته است در حالي كه براي جلوگيري از تخلفات به افزايش اين تيم ها نيازمند هستيم.

وي اظهاركرد: تعيين تكليف چاه هاي غيرمجاز و جلوگيري از برداشت هاي بي رويه از آبهاي زيرزميني از چاههاي داراي مجوز را از ديگر اقداماتي كه با انجام آن مي توان بخشي از بحران كم آبي را از پيش رو برداشت خواند و گفت: اين اقدام نيازمند همكاري مديريت ارشد استان، نهادهاي نظارتي و قضايي و همراهي ساير دستگاه ها است.

قزويني خاطرنشان كرد: اگر قانون تعيين تكليف چاه هاي فاقد پروانه كه در سال 89 مصوب شده است، اجرايي شود ساليانه 250ميليون متر مكعب آب در سفره هاي زير زميني استان باقي مي ماند.



*** يك هزار و 700 حلقه چاه غيرمجاز مشكل كم آبي در استان قزوين را افزايش داده است

وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود با بيان اينكه استان قزوين هم اكنون داراي دو هزار و 500 حلقه چاه آب مجاز و يكهزارو 700 حلقه چاه غيرمجاز است كه بايد مسدود شوند، اظهار كرد: يك هزار و 188حلقه چاه بدون پروانه نيز در استان وجود دارد كه اين گونه ها چاه ها مشكل كم آبي قزوين را افزايش داده اند.

اين مسوول با بيان اينكه دستگاه هاي قضايي براي مسدود كردن چاههاي غيرمجاز همكاري لازم را دارند، اظهاركرد: اما اين كار به خاطر مقاومت برخي بهره برداران و افراد متخلف و بعضي مسايل امنيتي با دشواري انجام مي شود.

قزويني در ادامه به اقدامات صورت گرفته براي حل مشكل كمبود آب شرب در قزوين اشاره كرد و افزود: درهمين خصوص امسال هشت حلقه چاه كه پنج مورد از آنها تلفيقي بوده اند در اختيار شركت آب و فاضلاب استان قرار گرفته است.

وي اضافه كرد: علاوه بر چاه هاي ياد شده نيز چهار حلقه چاه آب در شهر بيدستان تجهيز شده است كه از اين چاه ها 200 ليتر در ثانيه آب استحصال مي شود.

قزويني با اشاره به اينكه 820 ميليون متر مكعب آب شاهرود از حوزه قزوين به سمت سفيد رود مي رود، گفت: اين ميزان منابع آبي است كه از استان خارج مي شود و پشت سد سفيد رود ذخيره و براي كشاورزان گيلان اختصاص يافته است.

اين مسوول، طرح انتقال و ذخيره سازي آب الموت رود را از طرح هاي مطالعاتي كه تاكنون 15ميليارد ريال براي مطالعه ان اعتبار صرف شده است، ياد كرد و گفت: اجراي اين پروژه كه مي تواند بخشي از آب مورد نياز چهار استان از جمله قزوين را تامين كند به شركت مديريت منابع آب ايران واگذار شده است.

وي همچنين با بيان اينكه با ساخت سد طالقان 2 بخش زيادي از مشكل تامين آب استان حل مي شود، گفت: با اجراي اين سد و ذخيره سازي حدود 350 ميليون متر مكعب نياز آبي بخش شرب و صنعت و كمبود كشاورزي استان قزوين را تامين مي كند.



***سرانه مصرف آب در قزوين بالا و غيرمنطقي است

اين مسوول، سرانه مصرف آب در استان قزوين را بالا و زياد عنوان كرد و گفت: ميانگين مناسب مصرف آب به ازاي هر نفر در طول شبانه روز بايد 224 ليتر باشد در حالي كه هم اكنون سرانه مصرف آب در استان 304 ليتر است كه اين موضوع با توجه به كم آب بودن قزوين غيرمنطقي محسوب مي شود.

وي، فرهنگ سازي را در رعايت الگوي مصرف آب بسيار مهم برشمرد و با درخواست كمك از سوي رسانه ها براي تحقق اين مساله، اظهاركرد: رسانه ها نقش مهمي در اين خصوص مي توانند ايفا كنند.

مدير عامل شركت آب منطقه اي قزوين تاكيد كرد: شركت آب و فاضلاب موظف است علاوه بر فرهنگ سازي و آموزش شهروندان براي مصرف بهينه از منابع آب از هدر رفت و پرتي آب نيز جلوگيري كند.

7390/7392 / 614