قزوین - ایرنا- رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با بیان اینكه ایمنی آسانسورهای باید جدی گرفته شود، گفت: در حال حاضر سقوط آسانسور دومین علت مرگ بعد از گاز گرفتگی است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا مهندس 'علی فرخزاد' در نشست مطبوعاتی رسانه های جمعی استان قزوین با بیان اینكه متاسفانه هر هفته شاهد سقوط آسانسور هستیم، افزود: چندگانگی كه در مباحث مربوط به بازرسی و نظارت بر راه‌اندازی آسانسورها وجود دارد، موجب بروز نابسامانی زیادی در استان قزوین شده است.

وی اظهاركرد: بسیاری از موارد مراحل نصب و راه‌اندازی آسانسورها و بالابرها بدون مجوز اداره كل استاندارد انجام می‌گرفت كه این موضوع موجب بروز مشكلات عدیده‌ای در این زمینه شد.

فرخزاد ادامه داد: ساختمان‌هایی كه به دلیل بی نیازی به دریافت تسهیلات بانكی از اخذ پایان كار ساختمانی خودداری می‌كنند، برای نصب و راه‌اندازی آسانسور به اداره كل استاندارد مراجعه نمی‌كنند كه این امر موجب راه‌اندازی آسانسورهای غیراستاندارد به ویژه در شهرستان‌ها شده است.

این مسوول با اشاره به عضویت هشت هزار نفر مهندس در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین اضافه كرد: در حال حاضر دو هزار مهندس مكانیك عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هستند كه چنانچه مسوولیت نظارت بر اجرا و نصب آسانسور به سازمان نظام مهندسی ساختمان محول شود، می توان از آنها برای این امر استفاده بهینه كرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین اضافه كرد: در مبحث 19 گانه در موضوع آسانسور نظارت زیادی نداریم كه این موضوع مربوطه ناشی از خلاء قانونی است.

فرخزاد تصریح كرد: درحالی كه براساس مبحث 15 مقررات ملی ساختمان، وظیفه نظارت بر اجراء و نصب آسانسور به عهده سازمان نظام مهندسی ساختمان است، اما سازمان ملی استاندارد در پی صورتجلسه ای با شورای عالی استاندارد و به موجب مصوبه ای، عهده دار این مسوولیت شده است.

وی بر استفاده از توان و تخصص مهندسان استان در حوزه بازرسی آسانسور و همكاری بیشتر اداره كل استاندارد با نظام مهندسی تاكید كرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین تصریح كرد: برخی از افرادی كه اقدام به نصب و راه‌اندازی آسانسور می‌كنند صلاحیت لازم را ندارند، بنابراین باید آموزش‌های لازم برای نصاب‌های آسانسور داده شود.

فرخزاد اظهاركرد: باید افرادی كه به عنوان بازرس آسانسور فعالیت می‌كنند آموزش‌های لازم را ببینند و این در حالی است كه بسیاری از شركت‌های بازرسی كه در بخش خصوصی فعالیت می‌كنند، دوره های آموزشی‌ لازم را سپری نكرده اند.

این مسوول خاطرنشان كرد: در حال حاضر علاوه‌ بر نصب، تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری آسانسورها، بازرسی آسانسورهای مسكن مهر استان نیز بر عهده نظام مهندسی ساختمان قرار دارد.

فرخزاد یادآور شد: با توجه به اینكه نظام مهندسی ساختمان استان بخش خصوصی بوده و با محدودیت‌های سیستم اداری روبرو نیست، به راحتی می‌تواند وظیفه بازرسی و نظارت بر آسانسورها را در استان بر عهده بگیرد.

فرخزاد در ادامه بر تقویت سازه های ساختمانی تاكید كرد و گفت: امسال نظارت بر ساخت و سازها و قوانین و مقررات ملی ساختمان بیشتر می شود.

وی ادامه داد: در حوزه مهندسی اقدامات فراملی، ملی و استانی صورت گرفته است كه در حوزه فراملی صدور خدمات مهندسی را داریم، به طوری كه در حوزه اجرایی تیمی به عراق و كشورهای آفریقایی اعزام كردیم و در حوزه طراحی نیز با همكاری اتاق بازرگانی در جنوب عراق فعالیت هایی را داشته ایم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در ادامه با اشاره به احداث باغ ویلا گفت: با توجه به ركود صنعت ساختمان، چند راهكار را پیشنهاد كردیم و در این راستا باید برای پنج دهك بالای جامعه یك نسخه و پنج دهك پایین جامعه نیز یك نسخه را پیچید كه پروژه مسكن مهر برای دهك پایین جامعه بود.

فرخزاد اضافه كرد: پیشنهاد ما برای دهك های بالا، باغ ویلا بود تا سرمایه های مردم در خود شهر قزوین هزینه شود و برای احداث باغ ویلا در دیگر استان ها سرمایه گذاری نكنند و ما نیز در استان شرایط لازم را برای این امر داریم و اینگونه نیز جلوی ساخت و ساز غیرمجاز گرفته می شود.

وی افزود: در حال حاضر 700 حكم تخریب برای باغ ویلاهای غیرمجاز داریم و در منطقه زرشك و كامان كه منطقه گردشگری است می توان احداث باغ ویلا را با توجه به ضوابط داشت.

فرخزاد افزود: ما می توانیم برای دهك پایین رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده را داشته باشیم و در همه شهرستان های استان این امر ممكن است و می توانیم با تسهیلات این بخش را رونق دهیم.

وی به وضعیت مسكن مهر در استان اشاره كرد و گفت: 53 هزار واحد مسكن مهر در استان در حال احداث است كه از این تعداد 20 هزار واحد تحویل مالكان شده و 10 هزار واحد نیز در هفته دولت به مردم واگذار می شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین خاطرنشان كرد: در مسكن مهر 20 مدرسه پیش بینی شده كه 12 مورد را دولت شروع كرده و تا اول مهر احداث خواهد كرد.

فرخزاد در ادامه به ركود صنعت ساختمان در استان اشاره و اظهار كرد: در كل استان قزوین 45 درصد ركورد صنعت ساختمان را در سال جاری نسبت به سال 91 شاهد هستیم و در شهر قزوین میزان ركود بیش از متوسط استانی است و به 60 درصد می رسد كه این امر علل متعددی دارد.

وی تاكید كرد: در كل كشور ركود صنعت ساختمان نزدیك به 40 درصد است و این موضوع باید بررسی شود كه چرا این میزان در قزوین بیشتر است كه یكی از دلایل آن به میزان تولید برمی گردد كه در سال 91 و 92 بیشتر بوده است.

فرخزاد یادآور شد: به ازای هر سال چهار و 500 واحد احداث می شود كه در سال 91 و 92 این عدد در استان هفت تا هفت هزار و 500 واحد بوده است.

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین نیز از آذر ماه 1377 تاسیس و در حال حاضر با بیش از هفت هزار و 500 عضو در هفت رشته و 100 پرسنل و چهار نمایندگی در شهرستانهای تاكستان، بویین زهرا، آبیك و البرز و یك دفتر نمایندگی در شهر محمدیه ارایه خدمات می كند.

7389 / 614