سمنان - ايرنا - معاون پژوهشي و فرهنگي اداره كل بنياد شهيد و امور ايثارگران استان سمنان گفت: فرهنگ آزادگان سرافراز دفاع مقدس در دوران اسارت، بايد به صورت يك مكتب در جهان اسلام مطرح و ماندگار شود.

حجت الاسلام 'حسن فريدون' روز يكشنبه در آيين تجليل از آزادگان سرافراز دوران دفاع مقدس شهرستانهاي سمنان و مهديشهر، افزود: آثار و خاطرات دوران اسارت آزادگان نماد استقامت است و تاثيرگذاري قابل توجهي براي جامعه دارد.

وي بر بازگو شدن خاطرات و احوال آزادگان در دوران اسارت در كشور عراق تاكيد و خاطرنشان كرد: مسايل ازادگان ايران در كشور عراق بايد براي نسل هاي جديد جامعه بازگو شود زيرا نسل جوان و نوجوان جامعه نيازمند آن هستند.

وي صبر و استقاومت آزادگان در دوران اسارت را مثال زدني برشمرد و ادامه داد: بعثي‌ها خودشان اعتراف مي كردند كه ايراني‌ها اسير عراقي‌ها نبودند بلكه خودشان اسير آزادگان ايراني بودند.

فريدون از برگزاري يادواره شهداي غريب ويژه آزادگاني كه در دوران اسارت به شهادت رسيدند براي اولين بار در كشور در سالجاري خبر داد و افزود: استان سمنان مفتخر به داشتن شش شهيد غريب در دوران اسارت در دوران دفاع مقدس است.

معاون پژوهشي و فرهنگي اداره كل بنياد شهيد و امور ايثارگران استان سمنان با بيان اينكه آنچه بر آزادگان ايراني دفاع مقدس در كشور عراق گذشته در تاريخ سابقه نداشته است، گفت: آزادگان بايد بازنويسي و انتقال مطالب و خاطراتشان را وظيفه اصلي خود در حال حاضر بدانند.

در اين آيين از 70 آزاده سرافراز شهرستان هاي سمنان و مهديشهر با حضور تعدادي از مسئولان و مديران و خانواده هاي آزادگان تقدير شد.

247 تن از آزادگان سرافزار كشور از استان سمنان هستند كه پيش از اسارت در عمليات‌هاي مهمي از دوران دفاع مقدس نقش آفريني كرده بودند.

گوشه اي از رفتار سربازان بعثي و صبر و استقامت آزادگان ايراني در دوران اسارت، به صورت نمادين با بازي آزادگان استان سمنان در اين آيين در تئاتر شهر سمنان به نمايش درآمد.ك/2

611/599