ساري - ايرنا - شهردار بابل گفت: امامعلي حبيبي قهرمان پيشكسوت جهان در رشته كشتي بعنوان الگوي كامل پهلواني در ميان ورزشكاران كشور است.

'فرهاد عسكري' شامگاه يكشنبه در عيادت از جهان پهلوان امامعلي حبيبي در بيمارستان بابل كلينيك بيان كرد: آنچه كه زمينه ماندگاري يك قهرمان ورزشي در سطح ملي را فراهم مي كند روحيه پهلواني و جوانمردي است .

وي افزود: در طول تاريخ ورزشكاران زيادي بودند كه مدال هاي رنگارنگ طلا را به گردن آويختند اما روحيه پهلواني كه توام با ايثار و از خود گذشتگي در ميادين ورزشي است را نداشتند.

وي اظهارداشت: پهلواناني همانند امامعلي حبيبي بعنوان الگويي براي ورزشكاران جوان كشورمان هستند و جوانان مي توانند با الگو پذيري از اين پهلوان ثابت كنند كه پول و درآمدهاي مالي هدف اصلي ورزش نيست بلكه تكامل انساني و كمك به همنوعان و روحيه ايثار و از خود گذشتگي معيار و ملاك ورزشكاري است.

پهلوان امامعلي حبيبي دارنده مدال‌طلاي المپيك 1956 ملبورن و سه مدال طلاي رقابت‌هاي قهرماني جهان در سال‌هاي 1959، 1961 و 1962 بدليل سرگيجه و نيز ضعف بدني از روزجمعه 24 مرداد جاري در بيمارستان بابل كلينيك بستري شده است .

جهان پهلوان امامعلي حبيبي در پنجم خردادماه سال 1310 در روستاي درزيكلاي آخوندي شهرستان بابل متولد شد و در سن هشت سالگي بعد از فوت پدر و مادرش به قايمشهر(شاهي سابق ) نزد خواهرش آمد و ورزش را با كشتي محلي لوچو آغاز كرد و سپس يادگيري فنون كشتي را درسال 1331 در پادگان گرگان آغاز كرد.

پس از قهرماني در مسابقه هاي انتخابي مازندران در سال 1332 در رقابتهاي قهرماني كشور شركت كرد و عنوان چهارم وزن 72كيلوگرم را بدست آورد. سال 1333 هم به مقام چهارم رسيد ولي با قهرماني در سالهاي 1335 و 1337 در تهران، 1338 در شيراز و 1339 در رشت قهرمان كشور شد و اولين تورنمنت عازم رقابتهاي بين المللي تركيه شد ولي در وزن 67 كيلوگرم به موفقيتي دست نيافت .

بازيهاي المپيك 1956 ملبورن اوج درخشش (ببر مازندران) بود كه علي رغم تب شديد مدال طلاي اين رويداد بزرگ را در وزن 67 كيلوگرم بدست آورد .

امامعلي حبيبي در مسابقات جهاني تهران در سال 1959 دو تن از بزرگان كشتي دنيا بالاوادزه از شوروي سابق و اسماعيل اوغان از تركيه را مجموعاً در كمتر از سه دقيقه ضربه فني كرد.

در دوران حضور در عرصه كشتي به سريعترين كشتي گير جهان معروف شد و در سال 1961 در رقابتهاي جهاني يوكوهاما بالاتر از موروزوف از شوروي و كانه كو از ژاپن براي دومين بار قهرمان جهان شد در اين سال تيم كشتي ايران به مقام قهرماني دست يافت.

حبيبي با كسب مدال طلاي رقابتهاي جهاني 1962 توليدو براي هميشه از دنياي دايره طلايي خداحافظي كرد .

وي علاوه بر چهار طلاي جهان و المپيك موفق به كسب مدال طلاي بازيهاي آسيايي 1958 توكيو شد .

حبيبي پس از پايان دوره قهرماني مدتي به مربيگري پرداخت ولي پس از آن وارد عالم سياست شد و در دوره اي هم به عنوان نماينده مردم بابل در مجلس شوراي ملي حضور داشت.

امامعلي حبيبي قهرماني است كه در كوتاهترين زمان قهرمانان بزرگي همچون بالاوادزه را با فنون يك دست و يك پا و سرته يكي به زمين مي زد.

حبيبي هم اكنون در باغ شخصي اش در اطراف قائم شهر زندگي مي كند.

امامعلي حبيبي كه هميشه قلبش براي مملكتش مي تپد در رقابت هاي جهاني 2007 باكو لوح مشاهير فيلا را دريافت كرد .

از سال 1389 (2010 ميلادي) در مازندران يك جام معتبر بين‌المللي به نام او و ديگر قهرمان كشتي ايران عبدالله موحد برگزار مي شود.ك/2

7328/608