برلين - ايرنا - سخنگوي وزارت خارجه آلمان با تاكيد بر اينكه نيازمند تلاش عملي جامعه بين المللي براي مقابله با گروه تروريستي داعش هستيم،گفت: برلين در هماهنگي با شركاي اروپايي خود تلاش مي كند تا موضوع مقابله با داعش به دستور كار اصلي نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك تبديل شود.

به گزارش ايرنا، 'مارتين شفر' روز چهارشنبه در نشست خبري سخنگويان دولت آلمان با خبرنگاران با اشاره به جنايات جديد گروه تروريستي داعش در عراق،خاطرنشان كرد: خطر تروريسم امنيت منطقه و جهان را به مخاطره انداخته است و همه ما نيازمند انجام كوشش هاي مشترك بين المللي براي مقابله با اين تهديد حياتي هستيم تا بتوانيم نظم و آرامش مجدد در منطقه خاورميانه و بدنبال آن ديگر مناطق جهان را برقرار كنيم.

شفر با تاكيد بر اينكه،مبارزه با داعش به چند روز يا هفته خلاصه نخواهد شد،گفت:اين بحراني است كه در ميان مدت به طور كامل قابل حل خواهد بود و به همين خاطر تصميم داريم با هماهنگي شركاي اروپايي خود اين موضوع را به عنوان دستور كار اصلي مجمع عمومي سازمان ملل متحد پيشنهاد دهيم.

سخنگوي وزارت خارجه آلمان درادامه سخنان خود مبارزه عليه داعش را يك وظيفه مهم براي جامعه بين المللي دانست و افزود: كشورهاي زيادي متعهد شده اند كه هم از نظر سياسي و هم انجام حمايت هاي نظامي و پشتيباني در اين مبارزه سهيم باشند.

به گفته شفر، در مرحله اول اين همكاري ها بدليل پيشروي هاي گروه تروريستي داعش، تمركز همه كشورها بر همكاري هاي نظامي معطوف شده اما برخورد سياسي جدي با اين گروه نيز در درازمدت مورد نياز خواهد بود.

وي با ابراز اميدواري به اين كه دولت عراق هرچه سريعتر از مجموعه اي فراگير متشكل از نمايندگان احزاب و گروه هاي سياسي اين كشور تشكيل شود،گفت: با تشكيل دولت جديد عراق اين كشور مي تواند از نظر سياسي اقدامات لازم را انجام داده و با بهره گيري از ابزار نظامي و اقتصادي در كنار همكاري هاي سياسي در مقابل داعش بياستد.

شفر همچنين بار ديگر تاكيد كرد كه آلمان هيچ برنامه اي براي مقابله با داعش در سوريه در قالب همكاري با دولت اين كشور ندارد.

سخنگوي وزارت خارجه آلمان در بخش ديگري از سخنان خود درخصوص ارسال سلاح به عراق و به طور مشخص براي كردهاي اين كشور،گفت: اين موضوع با درخواست مسعود بارزاني ربيس اقليم خودمختار كردستان عراق در دستور كار قرار گرفته و هفته آينده درمورد آن تصميم گيري نهايي خواهد شد.

شفر افزود: بايد به اين نكته توجه داشته باشيم سلاح هايي كه تروريست هاي داعش از تهاجم به شهرهاي مختلف عراق و انبارهاي تسليحاتي دولت اين كشور بدست آورده به مراتب مجهز تر از تسليحات كردها است.

در همين رابطه خبرگزاري آلمان ( د.پ.آ) در گزارشي به نقل از وزارت خارجه آلمان، تعداد نيروهاي گروه تروريستي داعش در دو كشور عراق و سوريه را نزديك به 15 هزار نفر تخمين زده و نوشت: از اين مجمع حدود 7 هزار نفر در عراق حضور دارند و در سوريه نيز بين 3 تا هزار تروريست داعش مشغول فعاليت هاي تروريستي هستند.

براساس اعلام سخنگوي دولت آلمان، دولت روز يكشنبه آينده درمورد ارسال سلاح و تجهيزات نظامي براي كرد هاي عراق و اينكه اين سلاح ها از چه نوع بوده و ميزان آن چه تعداد باشد تصميم خواهد گرفت.

به گزارش رسانه ها، انتظار مي رود تسليحات ارسالي براي كردهاي عراق بيشتر تفنگ هاي كمري و موشك هاي ضد تانگ موجود در انبارهاي سلاح آلمان باشد.

نمايندگان مجلس آلمان نيز جلسه دوشنبه آينده خود را به بحث و تبادل نظر درخصوص ارسال تسليحات و تجهيزات نظامي اين كشور به عراق اختصاص مي دهند.

اروپام*4*456*1701 **1917