تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵

تهران - ايرنا - ژنو امروز براي دومين بار از زمان امضاي تمديد برنامه اقدام مشترك در ماه جولاي شاهد گفت‌وگوهاي دوجانبه هسته‌اي ايران و آمريكا در سطح معاونان وزراي خارجه با هدف ادامه رايزني درباره موضوعات مورد اختلاف و بررسي نحوه نزديك كردن ديدگاه‌هاي طرفين خواهد بود.

ديپلماسي ايراني : با آغاز ماه سپتامبر ماراتن مذاكرات هسته اي ايران با 1+5 بارديگر ازسرگرفته شده است. در حالي كه محمد جواد ظريف در جريان سفر خود به روسيه به نوعي با يك عضو شش ضلعي مقابل ايران در مذاكرات ديدار و گفت و گو داشت ديدارهاي دو جانبه ميان ايران و كشورهاي اروپايي و امريكا يا در حال انجام و يا در حال برنامه ريزي براي انجام گرفتن است. هرچند كه گفته مي شود اصلي ترين تحول در مذاكرات هسته اي ايران قرار است در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل و در جريان ديدار وزراي امور خارجه كشورهاي ايران و 1+5 رخ بدهد اما معاون هاي وزير امور خارجه ديدارهاي دوجانبه در سطح معاونين را پيش مي برند.

سيدعباس عراقچي پس از ديدار با نماينده فرانسه در مذاكرات در پاريس راهي ژنو شد و اين در حالي است كه مجيد تخت روانچي معاون وزير در امور امريكا و اروپا هم پس از چك راهي سوئيس شد. معاون هاي وزير امور خارجه ايران كه در راس هرم تيم مذاكره كننده هسته اي هم در يك سال گذشته ايستاده اند نيمه شب گذشته با ورود به ژنو مهياي تجديد ديدار دوجانبه با امريكا شدند. از ايران نيز حميد بعيدي نژاد مديركل سياسي و بين المللي وزارت خارجه و رئيس هيأت كارشناسي ايران در مذاكرات هسته اي، به ژنو رسيد تا در دور جديد ديدارهاي دوجانبه اي كه راه را براي ديدار وزراي ايران و 1+5 در نيويورك هموارتر مي كند، شركت داشته باشد.در تيم امريكايي وندي شرمن ، ويليام برنز و جاكوب ساليوان حضور دارند.ديدار دو جانبه ايران و امريكا بر خلاف آخرين بار كه يك روز طول كشيد امروز و فردا در ژنو آغاز و ادامه خواهد داشت.

ژنو آخرين بار در تاريخ 16 مرداد ماه ميزبان تيم هاي مذاكره كننده ايران و امريكا بود. در اين ديدار كه تنها ديدار ميان مذاكره كنندگان ايراني با اعضاي مذاكرات 1+5 در ماه اگوست و پس از تمديد برنامه اقدام مشترك در ماه جولاي بود ، از سوي ايران سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي در رأس هيئتي حضور داشته و از سوي آمريكا ويليام برنز سرپرستي هيئت مذاكره كننده در مذاكرات را بر عهده داشت.

تجديد ديدار امروز تيم هسته اي ايران با نماينده امريكا در مذاكرات هسته اي در حالي صورت مي گيرد كه اين نخستين رويارويي دو طرف پس از اعمال تحريم هاي جديد عليه چند شركت و چهره ايراني توسط وزارت خرانه داري امريكا در هفته گذشته است.ايران و 1+5 تا 24 نوامبر 2014 براي رسيدن به تواق جامع در مذاكرات هسته اي در قالب برنامه اقدام مشترك كه نوامبر گذشته در ژنو به امضاي طرفين رسيد، فرصت دارند.

دور بعدي مذاكرات ايران و گروه 1+5 قرار است 18 سپتامبر (27 شهريور) در نيويورك و نشست 4 جانبه ايران با سه كشور اروپايي در 11 سپتامبر (20 شهريور) در وين برگزار شود. سيد عباس عراقچي اخيرا در مصاحبه اي با شبكه فرانس 24 در پاريس تاكيد كرده بود كه مذاكرات هسته اي ايران با وزراي امور خارجه در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل مي تواند تصوير روشن تري از راه پيش روي طرفين تا 24 نوامبر را ارائه داده و از اين حيث از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.

دور بعدي مذاكرات ايران و گروه 1+5 قرار است 18 سپتامبر (27 شهريور) در نيويورك و نشست 4 جانبه ايران با سه كشور اروپايي در 11 سپتامبر (20 شهريور) در وين برگزار شود.

اول ** 1521