رشت - ایرنا - مدیركل آمار و اطلاعات استانداری و قائم مقام مدیر اجرای سرشماری عمومی كشاورزی گیلان گفت: آمار و اطلاعات حاصل از سرشماری كشاورزی نقش مهمی در برنامه ریزی و اعتلای توسعه كشاورزی استان دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ' وحید طیفوری' روز یكشنبه در مراسم افتتاحیه كلاس های مرحله دوم آموزشی و توجیهی ویژه معاونین فنی و كارشناسان فنی و اجرایی شهرستان های گیلان با یادآوری شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری به نقش و اهمیت سرشماری كشاورزی در اقتصاد كشور و استان اشاره و اضافه كرد: مطالعات اولیه برای اجرای هر سرشماری در كشور برای تولید آمار و اطلاعات صحیح از مدت ها قبل آغاز می شود.

وی ادامه داد: در سال 1391 در استان های فارس، آذربایجان شرقی، گیلان و همچنین در سال 1392یك دهستان تمامی استان های كشور و پنج شهر منتخب طرح آزمایش سرشماری كشاورزی انجام و نتیجه این آزمایشات سرشماری به ستاد مركزی كشور منتقل و پس از برگزاری جلسات متعدد برای اجرای هرچه بهتر سرشماری سال 93 برنامه ریزی انجام شد.

وی به وسعت و تراكم جمعیت استان گیلان و جلگه های حاصلخیز كه از منابع اصلی كشاورزی كشور محسوب می شود، اشاره و تصریح كرد: سرشماری كشاورزی دراستان نمود بیشتری دارد؛ چراكه ، سهم قابل توجهی در ارزش افزوده دارد و براساس سرشماری سال 1382 ، 317 هزار خانوار بهره بردار كشاورز در استان داریم.

طیفوری اضافه كرد: براساس سرشماری سال 1390 حدود 212 هزار نفر در استان شغل اصلی شان كشاورزی است ؛ كه با احتساب مشاغل غیر مستقیم سهم آن حتما بیشتر خواهد شد؛ لذا اهمیت سرشماری در استان دو چندان می شود.

وی با تاكید بر این كه اهمیت سرشماری در ارزیابی برنامه توسعه كشاورزی و تدوین برنامه های كوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت است، گفت: سرشماری كشاورزی می تواند وضعیت موجود را تبیین كرده و پیش بینی وضعیت آینده را به دنبال داشته است.

وی یادآورشد: اولین سرشماری كشاورزی در سال 1367 انجام شد و امسال چهارمین سرشماری كشاورزی را اجرا می كنیم.

طیفوری هدف اصلی این سرشماری را جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از بهره برداران كشاورزی عنوان و تصریح كرد: در كوچك ترین سطح جغرافیایی یعنی آبادی ها اطلاعات منتشر خواهد شد و پس از تشخیص خانوار بهره بردار كشاورزی فرم دو تكمیل می شود و در پرسشنامه سالجاری از سن ،جنس، میزان تحصیلات بهره بردار، نوع فعالیت های كشاورزی و وضعیت بهره برداری و ... سوال می شود.

این مسوول با بیان این كه 9 رشته فعالیت كشاورزی از جمله زراعت، باغداری، پرورش طیور سنتی، دام سبك و سنگین ، پرورش زنبور عسل، ماهی، كرم ابریشم و گلخانه در سرشماری كشاورزی مود توجه قرار می گیرند و اطلاعات توصیفی آن ها جمع آوری خواهد شد، گفت: در مورد بعضی از فعالیت های كشاورزی مثل مرغداری های صنعتی و مراكز پرورش قارچ در این پرسشنامه سوال نمی شود چون اطلاعات ثبتی آنها وجود دارد.

وی با بیان این كه گیلان به واسطه كشاورزی بودن ، پنجمین استان از لحاظ حجم كار برای سرشماریست، افزود: برخلاف دوره های گذشته كه سرشماری طی 20 روز انجام می شد، این دوره سرشماری در مدت 40 روز انجام خواهد شد.

طیفوری با اشاره به محرمانه بودن اطلاعات حاصل از سرشماری ها تصریح كرد: براساس ماده هفت قانون مركز آمار ایران تمامی اطلاعات جمع آوری شده در طرح ها و سرشماری ها ی محرمانه می ماند و به هیچ عنوان اطلاعات در اختیار غیر قرار نمی گیرد و این اطلاعات صرفا به صورت كلی برای برنامه ریزی در جهت توسعه و اعتلای بخش كشاورزی در اختیار برنامه ریزان ،تصمیم گیران و محققان قرار می گیرد.

رییس سازمان جهاد كشاورزی استان گیلان نیز با پرداختن به ضرورت و اهمیت سرشماری كشاورزی و با تاكید بر این نكته كه گیلان ، یك استان كشاورزی است، گفت: حدود 430 هزار هكتار اراضی كشاورزی كشور در گیلان واقع است.

' علیرضا شعبان نژاد' افزود: 565 هزار هكتار جنگل و 224 هزار هكتار مرتع در گیلان عملا 80 تا 85 درصد اراضی استان را شامل می شود و ما در سرشماری برغم اینكه 9/0 وسعت كشور و 5/2 میلیون جمعیت داریم اما از نظر حجم كار جزو پنج استان كشور هستیم.

وی كشاورزی گیلان را خرده مالكی دانست و گفت: 6/0 یا 7/0 هكتار حداقل مالكیت اراضی كشاورزی در گیلان است اما سه درصد تولید كشور را داریم و 35 درصد برنج كشور یعنی تامین نیاز غذایی 20 میلیون ایرانی به برنج این محصول مهم و استراتژیك در گیلان بسته است.

وی با اشاره به تولید محصولاتی از جمله 18 هزار تن چای ، تولید گیاهان دارویی از جمله گل گاو زبان و .. در گیلان گفت: ما هر قدر برنج ودیگر محصولات كشاورزی را در استان و كشور تولید كنیم روی دست ما نمی ماند .

شعبان نژاد با اشاره به ظرفیت های متنوع بخش كشاورزی در گیلان اظهار داشت: به طور مثال در جوجه ریزی در واحد سطح دو برابر میزان كشوری توانایی داریم؛ یعنی استان یك استان كشاورزی است كه اگر برنامه درست داشته باشیم موفق می شویم.

وی برنامه ریزی صحیح در بخش كشاورزی را منوط به اطلاعات و آمارپایه ای درست در بخش كشاورزی ذكر و خاطر نشان كرد: با توجه به فعالیت 28 درصد شاغلین گیلان در بخش كشاورزی می توان حتی بدون افزایش در واحد سطح با افزایش بهره وری تولید بیشتر داشته باشیم .

شعبان نژاد كشت گلخانه ای را نمونه دیگری از توانمندی های استان در كشاورزی عنوان و تصریح كرد: در گیلان اكثرا دمای هوا متعادل است در حالی كه در استان ها ی دیگر كشور گاه دمای بالای 40 درجه و گاه دمای زیرصفر داریم از اینرو ، استان گیلان در كشت گلخانه ای نیازبه انرژی زیادی در این زمینه ندارد و باید از این پتانسیل ها به بهترین نحو استفاده كنیم كه این مهم با داشتن اطلاعات درست و بروز و برنامه ریزی دقیق بر اساس اطلاعات بدست آمده محقق می شود.

وی جلب اعتماد كشاورزان را در ارایه آمار صحیح موثر دانست و گفت: كشاورزان باید اطمینان داشته باشند كه ارایه آمار و اطلاعات از سوی آنها به ویژه در بخش درآمد نه تنها محرمانه می ماند بلكه به برنامه ریزی صحیح براساس نیازها و الویت ها كمك می كند .

از پنجم مهرماه تا 18 آبان ماه طرح سرشماری كشاورزی در گیلان همزمان با سراسر كشور اجرا می شود. ك/2

7296/604