تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷

كرمان - ايرنا - هوشنگ مرادي كرماني؛ خالق قصه هايي با طعم پونه و رطب عنوان مطلبي در روزنامه كرمان امروز درباره اين نويسنده مشهور است.

در اين مطلب به قلم عباس تقي زاده مي خوانيم: 16 شهريور، سالروز تولد هفتاد سالگي هوشنگ مرادي كرماني است. نويسنده اي كه در روستاي زيبا و مصفاي سيرچ به دنيا آمد. مادرش فاطمه رجبي، اهل شهداد و پدرش كاظم، اهل سيرچ بود. مادرش را خيلي زود از دست داد و پدرش در سوگ از دست دادن مادر در خود فرورفت و مرادي تا 35 سالگي با او بود.

كودكي، نوجواني و حتي جواني مرادي كرماني، تلخ و سخت بود. درست مثل قصه هايش؛ قصه هايي كه تلخي آن روزها را با شيريني طنز گونه و روايتي به سبك مرادي، در هم آميخته و از او نويسنده اي بر بلنداي قله ادبيات كودك و نوجوان جهان ساخته است. قصه هايي كه هم عطر و طعم پونه هاي لب رودخانه سيرچ و هم طعم رطب هاي بزماني خانه مادري اش در شهداد را دارند. درست مثل خود مرادي كه فرزند نخل و سرو است.

قرار گرفتن نام او در سال 2014 در فهرست 5 نويسنده برتر ادبيات كودك و نوجوان جهان براي نامزدي جايزه جهاني هانس كريستين آندرسن، ترجمه داستان هايش به 29 زبان زنده دنيا، راه يافتن آنها به كتاب هاي درسي دانش آموزان ايراني و تعدادي از كشورها، عضويت پيوسته در فرهنگستان زبان و ادب فارسي، معرفي به عنوان چهره ماندگار، ساخت فيلم هاي سينمايي و داستاني با اقتباس از قصه هايش و دريافت ده ها جايزه داخلي و بين المللي او را پرآوازه كرده است.

مرادي كرماني، پسوند كرماني را هم در نام خانوادگي خويش دارد و مهم تر در داستان هايش يك كرماني تمام عيار است. او با قصه هايش، كرمان، سيرچ و شهداد را هم جهاني كرد...

ادامه اين مطلب را مي توانيد در شماره روز يكشنبه 16 شهريور كرمان امروز بخوانيد.ك/1

8154