تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷

اراك - ایرنا - مدیركل دفتر فنی استانداری مركزی گفت: كلانشهر اراك به سبب آلودگی هوا با مصوبه هیات وزیران جزو شهرهای واجد شرایط داشتن سامانه حمل و نقل ریلی (مترو) شناخته شده است.

'حمیدرضا نوازنی' روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این مصوبه درپی ارائه مستندات و مطالعه نیازسنجی اراك به ناوگان ریلی برای حمل ونقل درون شهری و تلاش استاندار استان مركزی در دوازدهم شهریور ماه امسال نهایی شد.

وی ادامه داد: پیشنهاد بهره مندی اراك از ناوگان حمل ونقل ریلی (مترو) پنج سال قبل در قالب طرح جامع حمل ونقل شهری تهیه و توسط شهرداری اراك در شورای عالی ترافیك كشور مطرح شده بود.

وی افزود: در آیین نامه اجرایی قانون حمایت از سامانه های حمل ونقل ریلی شهری و حومه، جمعیت شهرهای مشمول مترو بالای یك میلیون نفر تعیین شده اما كلانشهر اراك با جمعیت 560 هزار نفری به دلیل طرح مصوب جامع كاهش آلودگی هوا مشمول بهره مندی از مترو شده است.

نوازنی ادامه داد: كلانشهر اراك با الحاق مناطق جمعیتی سنجان و كرهرود ایجاد شده و با توجه به مستندات قوی مندرج در مطالعه امكان سنجی شبكه حمل ونقل ریلی شهر اراك و حومه، اساس ایجاد زیرساختهای ریلی درون شهری در اراك به تایید هیات دولت رسیده است.

وی گفت: اراك از توسعه نامتوازن و آلاینده های محیطی ناشی از فعالیت صنعتی و تحرك ترافیكی رنج می برد و اینك به عنوان یكی از هشت شهر آلوده كشور مطرح است.

مدیركل دفتر فنی استانداری استان مركزی بیان كرد: مهار آلودگی هوا از برنامه های اولویت دار استان و كشور است و به همین منظور با استفاده از ماده 17 قانون حمایت از سامانه های حمل ونقل ریلی شهری، در مصوبه هیات وزیران با پیشنهاد مشترك وزارت كشور و معاونت برنامه ریزی و راهبردی رییس جمهوری، اراك مشمول ایجاد زیرساختهای درون شهری ریلی شده است.

نوازنی گفت: در بند ب این مصوبه، وزارت كشور مكلف شده نسبت به اجرای كامل و سریع مفاد جداول پیوست طرح جامع كاهش آلودگی هوای شهر اراك اقدام كند.

مدیركل دفتر فنی استانداری مركزی بیان كرد: معاونت برنامه ریزی و راهبردی رییس جمهوری نیز موظف شده نسبت به پیش بینی اعتبارات مورد نیاز در لایحه بودجه 94 كشور برای اجرای طرح كاهش آلودگی هوای اراك كه پیشتر بر زمین مانده بود اقدام كند.

نوازنی گفت: مراحل نهایی مطالعه ضرورت سنجی ایجاد حمل ونقل ریلی در اراك اكنون توسط گروه مشاور و با نظارت شورای عالی ترافیك كشور در دست انجام است.

وی ابراز امیدواری كرد تا پایان سال جاری طرح یادشده در شورای عالی ترافیك كشور به تصویب برسد.

پیش از این طرح حمل ونقل درون شهری اراك با امكان سنجی اتوبوس های 'بی آر تی' به تصویب شورای عالی شهرسازی كشور رسیده بود كه با توجه به میزان آلایندگی این وسیله نقلیه و نامناسب بودن فضای معابر شهری اراك این طرح مردود شناخته شده است.ك/3

588/560/669/ 684