چابهار – ايرنا – بحراني شدن كمبود خون بويژه براي بيماران تالاسمي شهرستان چابهار، باعث شد تا با هماهنگي فرماندار كاركنان دستگاههاي دولتي با حضور در مركز انتقال خون اقدام به اهداي خون كنند.

به گزارش ايرنا، بر اساس آمارهاي موجود در سال هاي اخير، تعداد زيادي بيمار تالاسمي (2500 بيمار تالاسمي) در چابهار و بويژه استان سيستان و بلوچستان و همچنين نهادينه نشدن اهداي خون توسط شهروندان سبب كمبود خون مورد نياز اين استان و شهرستان و تامين آن از ساير استان هاي كشور شده است.

در حالي كه تعداد بيماران مبتلا به تالاسمي در ساير استان ها از جمله خراسان رضوي از 400 نفر تجاوز نكرده و يا در استان مركزي تنها به 100 نفر مي‌رسد، آمار بيش از دو هزار بيمار در استان توازن بين خون اهدايي توسط مردم و مصرف را بر هم زده است.

پايگاه انتقال خون در سال گذشته 72 هزار و 658 واحد خون از اهدا كنندگان استان دريافت كرده اين در حاليست كه مصرف خون در همان سال 151 هزار و 852 واحد خون و فرآورده‌هاي خوني بوده كه كسر اين مقدار از استان‌هاي ديگر تامين شده است.

نكته مهم ديگر اينكه بيش از 60 درصد از مصرف سال گذشته را بيماران تالاسمي و 40 درصد بقيه را بيماران عمل‌هاي جراحي درخواست و مصرف كرده‌اند.

به منظور تامين خون مورد نياز بيماران تالاسمي سالانه نياز به 60 هزار واحد خون است كه هم اينك به طور متوسط سيستان و بلوچستان روزانه با بيش از 50 واحد خون و ساليانه با 30 الي 35 هزار واحد كمبود خون روبرو است.

كمبود خون در شهرستان هاي سراوان، نيكشهر، خاش، چابهار و ايرانشهر نيز از مركز استان تامين مي‌شود كه اين ميزان تقاضاي بالا به خون، تامين و توزيع آن را با مشكلات فراواني همراه ساخنه است.

كمبود امكانات، بودجه و نيروي انساني متخصص از جمله پرستار و پزشك متخصص و همچنين استقبال كم در اهداي خون از جمله مشكلاتي است كه در راستاي تامين خون در استان سيستان و بلوچستان عنوان شده است.

معاون استاندار سيستان و بلوچستان و فرماندار ويژه شهرستان چابهار با همراهي كاركنان فرمانداري در نخستين گام با حضور در مركز انتقال خون، اقدام به اهداي خون براي رفع اين بحران جدي در سطح شهرستان و استان كردند.

' احمد علي موهبتي' بعد از اين اقدام به نگارش نامه اي مكتوب به تمامي دستگاهها و سازمان هاي دولتي پيشنهاد كرده است، تمام كاركنان و مديران اين دستگاهها بر اساس زمان بندي لازم براي كمك به بيماران نيازمند بويژه بيماران تالاسمي اقدام به اهداي خون در مركز انتقال خون چابهار كنند.

فرماندار از عموم مردم شريف چابهار دعوت كرد تا با شركت در اهداي خون علاوه بر سهيم شدن در اين كار مهم خداپسندانه با اهدا خون به افراد نيازمند تاحدودي مشكلات اين قشر را رفع كنند.

موهبتي اظهار داشت: اهداي هر قطره خون به منزله اهداي زندگي به يك فرد بلكه اهداي زندگي به يك خانواده است و اين حركت يك كار معنوي و انساني است كه در آموزه هاي ديني به آن توصيه شده است.

به اعتقاد وي، كار اهدا خون بايد به صورت يك فرهنگ در جامعه گسترش يابد.

پيشگامي فرماندار و كاركنان اين نهاد دولتي در اهداي داوطلبانه خون اين اميد را فراهم كرده است كه با تدبير انجام شده حداقل در كوتاه مدت اين بحران در شهرستان چابهار مرتفع شود.

به نظر مي رسد براي رفع اين بحران در بلند مدت بايستي فعاليت هاي فرهنگي و آموزشي بويژه از سوي علماي شيعه و سني و از تربيون هاي مختلف از جمله نمازهاي جمعه و جماعت در اولويت قرار گيرد تا با اطلاع رساني و آگاه سازي شهروندان زمينه حضور داوطلبانه مردمي براي اين اقدام داوطلبانه در راستاي تامين و رفع كمبود خون بيماران نيازمند استان فراهم شود.

س.ن1744 / 653