گزارشی از وضعیت دانشجویان ایرانی در آلمان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/11/13 اجتماعی.آلمان.ایران.اعزام دانشجو برلین-دانش وچگونگی انتقال آن در هردوره ای بویژه درجامعه زنده وپویای ماهمواره ازمهمترین مواردی بوده که ذهن افرادجامعه ودولتمردان رابه خود مشغول کرده است وازسوی دیگراین جمله حکیمانه کهعلم را بجوییدولو درچین باشد،مرزهای دانش را درفرهنگ مابسیارگسترده تر ازمرزهای جغرافیایی کرده است.
براین اساس جوانان و جویندگان ایرانی علم و دانش نیز سالهاست با قبول مشکلات و مشقات زندگی درغربت، غم تنهایی را به جان خریده و برای دستیابی به علوم مختلف سختی های زیادی را متحمل می شوند تا بتوانند دانش نوین و علوم جدید را به کشورمان منتقل و مسیر پیشرفت ایران را هموارتر کنند.
اگرچه آمار دقیقی ازتعداد این دانشجویان درآلمان وجودندارد،ولی حدس زده می شود که بیش از 3هزار دانشجوی ایرانی در این کشور مشغول به تحصیل باشند اعزام دانشجو به خارج و تاثیرات علمی ، فرهنگی و سیاسی آن، وضعیت این دانشجویان در آلمان ، طرح نهضت نرم افزاری مقام معظم رهبری ونحوه بهبودروند اعزام دانشجو به خارج برای دستیابی به نتایج بهتر،از جمله دلایل این گفت وگوی دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در برلین با این دانشجویان است.
**اعزام دانشجو به خارج: یک دانشجوی رشته دکترای میکروبیولوژی موسسهمکس بلانکدانشکده پستدام گفت: بخشی از برنامه ریزی برای عزیمت دانشجویان به خارج، به سیستم اداری حاکم بر کشور و نیز برنامه ریزی وزارت علوم مربوط می شود که باید در این زمینه تجدید نظر صورت گیرد.
محمدرضا سیاهپوش افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تسهیل و بهبود روند اعزام وکاهش مشکلات بهتر است که زمینه تماس دانشجویان در حال اعزام را با دانشجویان قبلی جهت انتقال تجربیات شخصی و علمی فراهم سازد.
وی با اشاره به سختی ها و دشواری های زیاد زندگی و تحصیل در خارج ادامه داد: اقدامات و برنامه های وزارت علوم بعد از دریافت پذیرش توسط دانشجو و یا قطعی شدن اعزام او باید در جهت تسهیل برنامه های دانشجو باشد .
سیاهپوش ادامه داد: برخی اوقات دانشجو به سختی پذیرش گرفته و زمان آغاز به تحصیل وی نیز مشخص شده است ولی به رغم موافقت وزارتخانه و برنامه ریزی دانشجو، زمان اعزام به دلیل بوروکراسی حاکم بر وزارتخانه به تاخیر افتاده و باعث ایجاد مشکلات و برخی مواقع حتی لغو بورس تحصیلی دانشجو می شود.
این دانشجو واگذاری تعیین محل و مکان زندگی به دانشجویان را از محاسن طرح اعزام برشمرد و گفت: باید زمینه ارتباط بین دانشجویان خارج و دانشجویانی که برای اولین بار قصد عزیمت به آن محل را دارند،برقرار شودتا مشکلات را کاهش دهند.
وی لزوم آشنایی کامل به زبان انگلیسی را از دیگر ضروریات تحصیل در خارج از کشور عنوان کرد و گفت: هم اکنون بیشتر کشورهای غیر انگلیسی زبان نیز تعصب زبانی خود را کنار گذاشته و دانشجویان را به زبان انگلیسی پذیرش می کنند. به همین دلیل تمام دانشجویان اعزامی حتما باید به زبان کشور میزبان و یا حداقل انگلیسی آشنایی کامل داشته باشند، درغیر اینصورت در تحصیل دچار مشکلات اساسی می شوند.
وی با بیان اینکه اغلب دانشجویان بورسیه در رشته دکترا و بالاتر از آن به خارج از کشور اعزام می شوند، گفت: دانشجویان دوره دکترا بعد از ورود به دانشگاه باید زیر نظر یک پروفسور کار کنند که این فرد نقشی اساسی در مسیر تحصیل وپیشرفت دانشجویان دارد. به همین دلیل اگر دانشجویان جدید با دانشجویان قبلی در دانشگاههای میزبان ارتباط داشته باشند،دانشجویان قدیمی می توانند اطلاعات اساتید را نیز منتقل کنند تا دانشجویان جدید با اساتید خوب و مجرب کار خود را شروع کنند.
این دانشجو با بیان اینکه دانشجوی ایرانی در هرنقطه از دنیا ایرانی است و براساس هویت های خود زندگی می کند، گفت: آنان به همین دلیل هزینه های زیادی پرداخت کرده و تجربیات خوبی هم کسب می کنند که باید از این تجربیات بهره برداری کرد.
این دانشجو همچنین خواستار اولویت بندی اعزام دانشجویان و رشته های تحصیلی به خارج شد وگفت:در برخی رشته ها حضور فیزیکی دانشجویان ایرانی در خارج ضرورت ندارد مثل رشته تربیت بدنی و این دوره ها را می توان در داخل ایران هم با دعوت از اساتید خارجی برگزار کرد. در حالیکه برخی رشته ها به دلیل نبود منابع علمی و آزمایشگاهی حتما باید دانشجویان را به خارج اعزام کرد.
امیرحسین احکامی که دارای دکترای بیوتکنولوژی مولکولار بوده و با دریافت بورس از دانشگاه پستدامدر حال گذراندن دوره ای مطالعاتی در این مرکز است، در این باره گفت: روش جدید اعزام دانشجو که بر اساس نیازها صورت می گیرد، چنانچه کارشناسی شده باشد، بسیار منطقی است.
وی گفت: در برخی از رشته ها ضرورتی به اعزام دانشجو نیست و می توان با جذب اساتید خارجی آنها را در ایران نیز برگزار کرد.
احمد ابریشمی دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشگاه آزاد برلین نیز با تاکید بر ضرورت اعزام هدفمند دانشجویان به خارج گفت: وقتی قرار است با پرداخت هزینه ای دانشجو به خارج اعزام کنیم، مسلم است که این اعزام ها باید در رشته های مورد نیاز صورت گیرد.
**سختکوشی دانشجویان ایرانی در مراکز علمی سیاهپوش درباره نحوه تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاههای آلمان گفت: اغلب این دانشجویان از صبح تاشب در آزمایشگاهها مشغول به کار هستند.
وی گفت: در واقع آنان با پشتکار خود در اغلب مراکز علمی، اعتماد افراد صاحبنظر را به خود جلب کرده و پرتلاش و بدون حاشیه ظاهر می شوند و به دلیل مشارکت فعال در مباحث علمی همیشه از سوی اساتید و مسوولین دانشگاه به عنوان الگو معرفی می شوند.
وی با مقایسه دانشجویان ایرانی با دانشجویان دیگر کشورها گفت:حتی درمقایسه با دانشجویان ژاپنی و چینی نیز که معمولا به سختکوشی معروفند، دانشجویان ایرانی سختکوش تر هستند.
سیاهپوش با اشاره به اینکه دکترای رشته ای که وی در آلمان تحصیل می کند، در ایران نیز وجود دارد،گفت: موسسه آلمانی به دلیل داشتن امکانات پیشرفته جزو اولین موسسات علمی در جهان محسوب می شود که تحقیقات و آزمایشاتی در متابولسیم سنترال گیاهی و توسعه تکنولوژی انجام می دهد که متاسفانه این امکانات در ایران نیست.
وی گفت: حدود 60درصد دانشجویان این موسسه بین المللی ، خارجی هستند و حتی دانشجویانی از کشورهای پیشرو علمی مانند آمریکا، کانادا و انگلیس نیز در آن مشغول به تحصیل می باشند.
این دانشجوی ایرانی در ادامه داشتن انگیزه های ملی را مهمترین تفاوت دانشجویان ایرانی با دانشجویان دیگر کشورها توصیف کرد و گفت: انگیزه های دانشجویان دیگر کشورها شخصی است ولی انگیزه ایرانی ها ملی است.
وی وجود این انگیزه را برای تحصیل در خارج بسیار مهم توصیف کردو گفت: تنها عاملی که می تواند افراد را به کار در مراکز علمی ازساعت 8 صبح تا 8 شب ترغیب کند، انگیزه های ملی است زیرا دانشجویان ایرانی خود را نماینده کشور و رزمنده ای می دانند که مکلف به کسب علم هستند.
احکامی نیز به حضور دانشجویان ایرانی تا ساعات پایانی روز در آزمایشگاهها اشاره کرد و گفت : بقیه دانشجویان خارجی و آلمانی بندرت تا ساعت18در آزمایشگاه می مانند و کارخود را در همان وقت اداری به پایان می رسانند.
علیار جوادییکی دیگر از دانشجویان ایرانی نیز که برای گذراندن دوره پوستاکدر آلمان بسر می برد، با متفاوت توصیف کردن نتیجه کار دانشجویان ایرانی با سایر دانشجویان گفت: توان دانشجویان ایرانی در جنبه های تئوریک و مدل سازی بسیار بالاست و از این نظر مورد توجه سایر دانشجویان و گروههای تحقیقاتی قرار می گیرند.
وی ادامه داد: اگر این دانشجویان با اساتید مجرب و گروههای تحقیقاتی خوب کار خود را شروع کنند حتما نتایج بسیار بهتر و متفاوتی خواهند گرفت.
جوادی با اشاره به ضعف تجربی و آزمایشگاهی دانشجویان ایرانی گفت: آنان درکمترین زمان و باپشتکار این ضعف خود را طی چند هفته جبران کرده و از هم دوره های خود پیشی می گیرند.
**تاثیرات فرهنگی و اجتماعی حضور دانشجویان در خارج: سیاهپوش، دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور را سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بافت مردمی و علمی و فرهنگی کشورهای میزبان توصیف کرد وگفت: دانشجویان معمولا در مکان هایی حضور پیدا می کنند که مهمترین مراکز فرهنگی تاثیرگذار در آن کشورها محسوب می شوند و به همین دلیل آنان افزون بر بعدعلمی،باید ازنظر اجتماعی وسیاسی نیز نماینده مردم کشور خودو از نظر فرهنگی سفیر فرهنگی کشورشان باشند.
وی گفت: معمولا مسایل و مباحثی که دانشجویان باید از آنها دفاع و درباره آنها صحبت کنند،برخلاف مباحث مطرح در سایر مکان ها باید بر اصول علمی استوار باشد و به همین دلیل وقتی آنان بتوانند از این مباحث علمی و خوب دفاع کنند، مسلما در سطح جامعه تاثیر می گذارند.
احکامی نیز با اشاره به اینکه دانشجویان نمایندگان فرهنگی و سیاسی ایران بین جامعه علمی جهان محسوب می شوند،گفت:اگر چه رسانه های غربی تبلیغات وسیعی را برضد ایران راه انداخته و تصویر مناسبی نشان نمی دهند،ولی حتی حضور یک دانشجوی ایرانی هم باعث می شود وی از کشور خود دفاع کند.
احکامی یکی ازضعف های دانشجویان ایرانی در آلمان را نبود تشکیلات منسجم عنوان کرد و گفت:باید مراکز ایرانی در آلمان که به نوعی متولی دانشجویان نیزمحسوب می شوند، از آنان حمایت کنند.
وی به همه علاقه مندان به تحصیل در خارج توصیه کرد پیش از حرکت نسبت به کشور محل تحصیل خود تحقیق کنند و بدانند به چه کشوری و با چه شرایط اجتماعی فرهنگی و سیاسی و حتی اقتصادی می روند.
**درخواست اجرای طرح نهضت نرم افزاری مقام معظم رهبری سیاهپوش با اشاره به اهمیت ارتباط مراکز علمی کشور با مراکز علمی معتبر جهانی گفت:متاسفانه طرح نهضت نرم افزاری کشور که از سوی مقام معظم رهبری ارایه شد ومی تواند تاثیر بسزایی دربازگشت دانشجویان و ارتباط آنان با مراکز علمی معتبر داشته باشد، به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفت و مظلوم واقع شد.
وی افزود: اجرای این طرح باعث می شود افراد صاحب فکر و علاقه مند به تحصیل و تحقیق بتوانند تحقیقات خود را داخل کشور نیز ادامه دهند و از هم کلاسی ها و هم دوره های خود عقب نمانند.
وی به تجربه چند سال گذشته کشور در زمینه سرمایه گذاری در رشته های مختلف مثل نانوتکنولوژی،هسته ای و سلول های بنیادی اشاره کرد و گفت: نتایج کسب شده در این رشته ها نشان می دهد هروقت سرمایه گذاری کرده ایم پاسخ شایسته ای گرفته ایم.
وی تاکید کرد که در کنار سرمایه گذاری برای کسب علم باید برنامه ریزی برای استفاده آن نیز صورت گیرد.
سیاهپوش با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در زمینه های علمی، اتلاف بودجه شماره 265 ساعت 12:22 تمام
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۱