رشت - ايرنا - نماينده عالي دولت در گيلان با اشاره به آغاز چهارمين سرشماري عمومي كشاورزي همزمان با سراسر كشور از پنجم مهرماه گفت: نتايج حاصل از سرشماري كشاورزي در تدوين نقشه راه استان نقش اساسي دارد.

به گزارش ايرنا، 'محمدعلي نجفي' عصر شنبه در گفتگو با خبرنگاران، هدف از اين سرشماري را جمع آوري اطلاعات ساختاري و پايه اي در كوچكترين سطح جغرافيايي يعني آبادي عنوان كرد.

وي با بيان اينكه براي كاهش ضريب خطا در اين سرشماري مأموران آموزش ديده با ابزار الكترونيكي و حذف كاغذ به خانوارها مراجعه كرده و اطلاعات مورد نياز واحدهاي توليد كشاورزي را جمع آوري مي كنند ، افزود: از آنجايي كه نتايج اين سرشماري مورد استفاده برنامه ريزان و تصميم گيران قرار مي گيرد، ارائه نتايج صحيح و دقيق مي تواند بستر لازم را براي توسعه بخش كشاورزي فراهم كند .

وي از كشاورزان خواست با صبر و حوصله اطلاعات دقيق را ارائه دهند و خاطرنشان كرد : اين اطلاعات فقط در زمينه تصميم گيري در مورد مسائل كشاورزي استفاده مي شود .

نجفي تصريح كرد: آمار سطح زيركشت اراضي كشاورزي ، انواع محصولات ، تعداد گلخانه هاي استان ، دام سنگين و سبك طيور سنتي ، پرورش ماهيان گرم آبي و سرد آبي ، كرم ابريشم و زنبورداري از جمله اطلاعاتي است كه در اين سرشماري بصورت دقيق بدست مي آيد.

به گفته استاندار گيلان؛ هرچه اين يافته ها و داده ها دقيق تر باشد در روند تصميم گيري ها براي كشاورزان مؤثر و مفيد تر خواهد بود .

وي با اشاره به قديمي شدن چارچوب حاصل از سرشماري كشاورزي سال 82 اضافه كرد: به عنوان مثال هم اكنون آمارهاي متفاوتي در مورد سطح زيركشت و توليد محصولات كشاورزي چاي و برنج وجود دارد كه باتوجه به هركدام از اين آمار تصميمات گرفته شده براي برنامه ريزي هاي انجام شده در بخش هاي مختلف از جمله مسئله واردات كه از دغدغه هاي اصلي در اين زمينه است، متفاوت خواهد بود .

وي با تاكيد بر اجراي دقيق سرشماري عمومي كشاورزي از سوي معاونت برنامه ريزي ، فرمانداران و سازمان جهاد كشاورزي تصريح كرد: با توجه به نقش مهم و زيربنايي بخش كشاورزي در اقتصاد گيلان، بايد از استان‌هايي باشيم كه سرشماري كشاورزي در آن با دقت و سرعت انجام مي‌شود.ك/1

7296 / 695