تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸

تهران - ایرنا - معاون اول رییس جمهوری در صفحه شخصی خود در شبكه اجتماعی فیس بوك نسبت به كمبود منابع آبی هشدار داد و تاكید كرد: مردم موضوع كم آبی را جدی بگیرند و دراین زمینه مسوولانه رفتار كنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «اسحاق جهانگیری» با نگارش این مطلب در صفحه شخصی تصریح كرد: گرچه ما یكی از كم بارش ترین سال ها را سپری می كنیم اما گویی شهروندان هنوز موضوع كم آبی را چندان جدی نگرفته اند و نسبت به وضعیت سختی كه در پیش داریم توجیه نیستند.

متن كامل نوشته جهانگیری به این شرح است:

«دیروز صبح فرصتی به دست آمد تا همراه با وزیر محترم نیرو، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، استاندار تهران و جمعی از مسوولان شركت آب و فاضلاب تهران از سدهای لتیان، لار و ماملو بازدید كرده و دیداری هم از تصفیه خانه های 3 و 4 تهران داشته باشیم.

حقیقت این است كه كشورمان دوره سختی از خشكسالی را سپری می كند و اوضاع تهران هم مثل بسیاری از نقاط كشور چندان مساعد نیست.

خوشبختانه با تدابیری كه مسوولان آب و فاضلاب اندیشیده اند تابستان گرم امسال، بی هیچ مشكلی سپری شد اما اگر باران لطف الهی نازل نشود پاییز امسال شرایط سختی ایجاد می شود كه نیاز به همكاری جدی تر مردم دارد.

گرچه موضوع كم آبی برای همه تهرانی ها حایز اهمیت تلقی می شود اما مساله در شرق تهران حادتر بوده و نیاز به توجه بیشتری دارد. در حال حاضر وضعیت ذخیره آب در سد لتیان و لار كه آب شرب اهالی شرق تهران را تامین می كند به حدی است كه مسوولان وزارت نیرو ناچار شده اند سراغ سد ماملو بروند و تلاش كنند آبی كه به منظور مصرف كشاورزی ذخیره شده بود و قرار نبود مصرف شرب داشته باشد را برای مصرف ساكنان شرق تهران آماده كنند كه انشاء الله این اقدام تا میانه مهرماه به سرانجام خواهد رسید.

نكته ای كه در توضیحات امروز مسوولان شركت آب و فاضلاب خیلی مهم جلوه می كرد این بود كه گرچه ما یكی از كم بارش ترین سال ها را سپری می كنیم اما گویی شهروندان هنوز موضوع كم آبی را چندان جدی نگرفته اند و نسبت به وضعیت سختی كه در پیش داریم توجیه نیستند.

كارشناسان البته اطمینان می دهند كه اقدامات لازم در دست انجام بوده و شهروندان نباید نگران شوند اما در عین حال همه باید حساسیت موضوع را درك كرده و و كمك كنند تا این مقطع را سپری كنیم و در سال آبی جدید شاهد بارش های خوبی باشیم.

اینكه چرا هنوز مردم عمیقا باور نكرده اند در وضعیت خاصی قرار داریم جای تامل فراوان دارد. شاید صدا و سیما لازم بود فعالانه تر عمل كند یا اینكه هشدارهای بیشتری طرح شود اما اكنون به جای آنكه دنبال علت یابی باشیم باید هریك به سهم خود مسوولانه عمل كنیم.

مسوولیت اجتماعی در شرایط كنونی حكم می كند همه نیروهای دلسوز و علاقمند كشور، موضوع كم آبی را جدی گرفته و در جهت آگاه سازی عمل كنند.

در این راه اگر شبكه های اجتماعی بتوانند كمك كنند وضعیت خاص به وجود آمده پررنگ شده و فعالان نهادهای مدنی، عموم مردم را نسبت به تبعات خشكسالی و كم آبی آگاه كنند خدمت بزرگی انجام شده است.خلاصه آن كه موضوع كم آبی را جدی بگیرید و مسوولانه رفتار كنید.»

سیام(2)**9189**1336