قم - ایرنا- رییس سازمان حفاظت محیط زیست كشور گفت : مسوولان گذشته باید پاسخگوی بنزین پتروشیمی باشند و خوشبختانه این نوع بنزین در كل كشور ریشه كن شده است.

به گزارش ایرنا، 'معصومه ابتكار' روز دوشنبه در دیدار آیت الله 'یوسف صانعی' در قم ،‌ افزود: از بنزین پتروشیمی به عنوان جایگزین بنزین استفاده می شد كه به آن بنزین خودكفا می گفتند و امروز به طور كلی استفاده از آن حذف شده است.

وی با اشاره به اینكه به تدریج بنزین استاندارد یورو چهار كه از كیفیت بسیار خوبی برخوردار است در شهرهای مختلف كشور ارایه خواهد شد، ابراز داشت: استفاده از این بنزین امروز كیفیت هوا در تهران، اراك، كرج و تبریز را بهبود بخشیده و به تدریج سعی خواهیم كرد همه شهرها تا پایان سال جاری در وضعیت سوخت دچار تحول مناسب شوند.

وی گفت: استاندارد خودروها بعد از 9 سال كه به فراموشی سپرده شده بود، امروزه اجرایی شده و خودروسازان از اول شهریور استانداردهای یورو چهار را اجرا كرده اند.

ابتكار با اشاره به اینكه با پیگیری های دولت اتفاقات خوبی در مسائل محیط زیستی افتاده است، اما كار دشواری را در پیش رو داریم، افزود: متاسفانه دولت در شرایط بدی مسائل زیست محیطی را تحویل گرفت، اما دولت یازدهم برای مسائل زیست محیطی برنامه های جدی دارد تا بحران هایی كه درون آن قرار داریم را از بین ببریم.

وی تصریح كرد: بی توجهی هایی در سالهای گذشته نسبت به دریاچه نمك، حوض سلطان قم و برخی رودخانه ها و تالاب های این استان صورت گرفته است كه متاسفانه شاهد مشكلات گرد و غبار در استان قم هستیم.

وی افزود: همچنین مشكلاتی در حفظ گیاهان و گونه های جانوری داریم كه اگر آن ها را رفع نكنیم، جواب نسل های آینده را نمی توانیم بدهیم.

ابتكار با اشاره به اینكه بسیاری از جنگل های كشور نابود شده و به بیابان تبدیل شده است، ادامه داد: نیازمند برنامه ریزی دولت و توجه جدی به نقش مراجع و علما در مسائل فرهنگی و تبیین نقش مردم در مساله آب هستیم.

وی با اشاره به اینكه رفتار مردم در مصرف آب شهری و رفتار كشاورزان در مصرف آب كشاورزی باید اصلاح شود، گفت: در شهر تهران دو برابر الگوی جهانی آب مصرف می كنیم و باید با كمك مراجع و علما ذهنیت مردم اصلاح شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست كشور در پایان تاكید كرد: آنچه باعث بروز مشكلات زیست محیطی در كشور شده، سستی اعتقادی بوده است كه نتوانسته ایم از گنجینه های كشور به درستی استفاه كنیم و فرصت ها را از دست داده ایم.

'معصومه ابتكار'، رییس سازمان حفاظت محیط زیست كشور روز دوشنبه در سفری یك روزه به استان قم با برخی از مراجع و علما دیدار خواهد كرد.

وی همچنین در شورای اداری استان قم حضور یافته و جلسه ای نیز با نخبگان حوزوی و حامیان میحط زیست خواهد داشت.ك/3

/7408/ 7404/ 550/