قم - ايرنا - معاون برنامه ريزي و اشتغال استانداري قم با تاكيد بر اينكه امروزه كيفيت و عملكرد در واحد سطح كشت مهم است، گفت: كشاورزي بايد به سمت اقتصادي شدن گام بردارد.

به گزارش ايرنا، 'سيد حسن رضوي' عصر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، با بيان اينكه امروزه كيفيت كار در بخش كشاورزي نسبت به كميت آن از اهميت بيشتري برخوردار است، اظهار داشت: كشاوزري نبايد فقط 'زحمت گرا' باشد و سود آن فقط به واسطه ها برسد و در اين زمينه دولت درصدد هدفمند كردن اين امور است و به صورت كيفي به اين مساله نگاه مي شود.

وي با تاكيد بر استفاده از توانمندي ها و ظرفيت هاي استان در بخش كشاورزي خاطرنشان كرد: بايد توانمندي هاي كشاورزي قم را مانند گلخانه ها افزايش دهيم.

رضوي با بيان اينكه اقتصاد قم مبتني بر خدمات است، اظهار كرد: صنعت و كشاورزي در رتبه هاي دوم و سوم قرار دارند، اما با تغيير الگوي كشت، و كشت هايي مانند؛ باغ هاي انار و پسته و آبزي پروري مي توان رتبه كشاورزي در استان قم را ارتقا داد.

معاون برنامه ريزي و اشتغال استانداري قم در رابطه با ساخت 'ويلا' در مناطق كشاورزي و روستايي اظهار كرد: بايد بر اساس ضوابط اجازه ساخت داده شود و از توانمندي هاي سرمايه گذاران نيز در روستاها استفاده كنيم.

وي با بيان اينكه اخذ آمار درست مي تواند مديران را در تصميم گيري درست كمك كند، تاكيد كرد: با انجام سرشماري عمومي كشاورزي در سال جاري با آمارهاي به دست آمده به واقعيت هاي دقيق تري مي رسيم و مي توانيم بر اساس آن برنامه ريزي كنيم.

رضوي با بيان اينكه 80 درصد اقتصاد ما دولتي است، خاطرنشان كرد: آمار صحيح، ابزار خوبي براي تصميم گيري مسوولان كشور است و امروز بايد با نگاه به درون؛ از ظرفيت ها و توانمندي هاي خودمان استفاده كنيم.

وي در رابطه با ضرورت و اهميت اجراي سرشماري عمومي كشاورزي گفت: سرشماري عمومي كشاورزي، نقش محوري و پايه اي در نظام ملي آمارهاي كشاورزي هر كشوري ايفا مي كند از اينرو منبع بسيار مهم در زمينه تهيه داده هاي ساختاري و پايه اي بخش كشاورزي محسوب مي شود.

وي تاكيد كرد: بر اساس چارچوب هاي آماري حاصل از سرشماري عمومي كشاورزي، طرح هاي نمونه گيري گوناگوني براي تامين نيازهاي آماري بخش كشاورزي آماده و اجرا مي شود و داده هاي آماري استاندارد را براي تبادل اطلاعات با سازمان هاي آماري بين المللي فراهم مي كند.

معاون برنامه ريزي و اشتغال استانداري قم در بخش ديگر سخنانش در زمينه صنعت نيز خاطر نشان كرد: صنايع نيز بايد به سمتي هدايت و سرمايه گذاري شوند كه داراي بازار باشند.

سرشماري عمومي كشاورزي سال 1393 همزمان با سراسر كشور از پنجم تا هجدهم مهر ماه جاري در استان قم نيز انجام مي شود.

در اجراي ماده 4 قانون مركز آمار ايران و با استناد به قانون بودجه سال 1393، مركز آمار ايران موظف است سرشماري عمومي كشاورزي را در مهر و آبان سال جاري به مرحله اجرا در آورد.

نخستين آزمايش سرشماري در سال 1391 انجام شد و دومين آزمايش سرشماري در سطح كشور (يك دهستان منتخب از هر استان و پنج نطقه شهري) در پاييز سال گذشته به مرحله اجرا درآمد. اولين سرشماري كشاورزي در ايران، 'سرشماري كشاورزي روستايي' است كه در سال 1352 انجام شد و پس از آن سرشماري عمومي كشاورزي در سال هاي 67، 72 و 82 نيز انجام شده است. بر اساس نتايج سرشماري كشاورزي درگذشته، مساحت اراضي كشاورزي كشور 17.7 ميليون هكتار است. ك/2

7406/ 550/