اهواز - ايرنا - مدير امور اجرايي بهينه سازي شبكه هاي آبياري سازمان آب و برق خوزستان گفت: مرمت و بازسازي كانال E2 شبكه آبياري دز به طول 31 كيلومتر و 635 متر و كانال E2L13 به طول 23 كيلومتر به پايان رسيد.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي اين سازمان، 'حسين دعاوي' روز يكشنبه اظهار كرد: كانال E2در جهت شمال به جنوب، علاوه بر تامين آب باغات و اراضي كشاورزي چندين شهر از جمله شهرهاي صفي آباد، دزآب و ميان رود، زمين هاي كشت و صنعت شهيد رجايي و بهشتي و باغ هاي مسير را نيز در بر مي گيرد.

وي مساحت اراضي و باغ هاي زير پوشش كانال E2 را افزون بر 16 هزار و 489 هكتار اعلام و اضافه كرد: طول اين كانال 31 هزار و 635 متر و ظرفيت نهايي كانال براي 55 متر مكعب در ثانيه طراحي شده است.

دعاوي ادامه داد: كانالE2L13 به طول حدود 23 كيلومتر يكي از كانال هاي منشعب از كانال E2 بوده كه ظرفيت نهايي آن هشت مترمكعب بر ثانيه و مساحت زير پوشش آن سه هزار و 160 هكتار را شامل مي شود.

وي گفت: با بررسي هاي انجام شده و مطالعات صورت گرفته در جهت بهبود عمليات بهره برداري، نگهداري و استفاده بهينه از آب استحصال شده، بازسازي و لاينينگ كانال در دستور كار سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفت و اين پروژه ها در قالب طرح مرمت و بازسازي شبكه هاي آبياري دز تعريف و در دو پروژه افزون بر 16هزار متر آن اصلاح و لاينينگ شد.

مدير امور اجرايي بهينه سازي شبكه هاي آبياري سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اينكه اجراي اين پروژه ها موجب جلوگيري از هدر رفت آب، افزايش راندمان و بهبود عمليات بهره برداري مي شود، افزود: عمليات بازسازي پروژه هاي پيش گفته به طور متوسط بيش از 33 ميليارد ريال هزينه در بر داشته است.

وي گفت: در اين پروژه ها 157 هزار متر مكعب لجن برداري، 240 هزار متر مكعب خاك برداري، 730 هزار متر مكعب خاك ريزي، 170 هزار متر مكعب كانال كني، 14 هزار و 300 مترمكعب بتن ريزي و 9 هزار متر مكعب مسطح سازي و بازسازي جاده سرويس صورت گرفت.

دعاوي اظهار كرد: با مرمت و بازسازي اين كانال ها، از هدر رفت آب به ميزان زيادي جلوگيري شده و راندمان آبياري در بخش كشاورزي و كل شبكه افزايش مي يابد.



***17 كيلومتر از شبكه آبياري شاوور لايروبي شد

مدير نظارت بر تعميرات و بهينه سازي شبكه هاي آبياري معاونت حفاظت و بهره برداري از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: نهر 'سلائمي' در شبكه آبياري شاوور به طول 17 كيلومتر لايروبي شد.

'شكراله براتي' افزود: اين عمليات كه 18 روز به طول انجاميد، در قالب قرارداد لايروبي انهار، زهكشها و كانال هاي شبكه هاي آبياري و زهكشي خوزستان به منظور افزايش ظرفيت كانال با اعتباري حدود 600 ميليون ريال به مرحله اجرا رفت.

وي عمليات لايروبي كانال ها و زه كش ها را يكي از فعاليت هاي مهم در زمينه حفاظت و نگهداري از منابع آب دانست و اظهار كرد: لايروبي كانال ها و زه كش ها از اهميت خاصي بر خوردار بوده و هرگونه تعلل در آن موجب ايجاد خسارت و اخلال در تامين آب كشاورزان خواهد شد.

براتي افزود: اقدام بموقع عمليات پيش گفته علاوه بر افزايش توليدات كشاورزي و اشتغال، در كاهش تنش هاي اجتماعي و اقتصادي منطقه نقش اساسي خواهد داشت.

وي بر ضرورت افزايش ظرفيت كانال ها و زه كش ها و جلوگيري از هدر رفت آب، انتقال بهينه آب به اراضي كشاورزان، تخليه زه آب كشاورزي و زه كش ها لايروبي كانال ها و زه كش ها و انهار درجه 1 و 2 به منظور بهره برداري و نگهداري بهينه از شبكه هاي آبياري و زه كشي تاكيد كرد.

645/641