تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت پژوهش و فناوری پتروشیمی ایران گفت: برخی ار كاتالیست ها برای نخستین بار در كشور بومی سازی شدند و تاكنون پنج فرایند و پنج كاتالیست، تجاری سازی شده و قرار داد فروش آنها به امضا رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اسماعیل قنبری روز یكشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حدود 75 كاتالیست و فرایند، قابلیت تجاری سازی دارندو روند تجاری سازی دانش فنی آمونیاك، اچ دی، تبدیل متانول به پروپیلن و تولید متانول انجام شده است.

وی فعالیت اصلی این شركت را تحقیق بر روی فرایندهای شیمیایی، كاتالیست ها و جاذب ها ذكر كرد كه در سه مركز تهران، اراك و ماهشهر انجام می شود.

مدیر عامل شركت پژوهش و فناوری پتروشیمی اضافه كرد : اقدام دیگری كه صورت گرفت ،در حوزه غشا نیز در مرحله تجاری سازی قرار داریم و با پتروشیمی های فجر، بندر امام مذاكراتی انجام، و تا دو ماه آینده غشاء و نانو نیز تجاری سازی خواهند شد.

هر آنچه كه موجب تسهیل در واكنش های شیمایی است، كاتالیست گفته می شود.

هر گاه كاتالیست و واكنش دهنده ها(مواد شركت كننده در واكنش) هم فاز باشند، مانند گاز با گاز یا مایع با مایع، سیستم كاتالیستی هموژن است؛ اما اگر كاتالیست و واكنش دهنده ها هم فاز نباشند، مانند گاز با جامد یا مایع با جامد، اصطلاحاً می گویند سیستم كاتالیستی هتروژن است .

معمولاً از زئولیت ها(Zeolites ) در فرایند شكستن ملكولی به عنوان كاتالیست استفاده می كنند. زئولیت ها موادی هستند كه اغلب از آلومینوسیلیكات ها (اكسید آلومینیوم و اكسید سیلیس) تشكیل شده اند.

اقتصام(3)**2022** 1559