در اين مطلب كه به قلم 'نكته سنج' و با عنوان 'فرمول بي سرانجام افزايش نرخ بليت قطار' در صفحه مردم و پيام به چاپ رسيده است مي خوانيم: بهاي بليت قطار كه در 10 ماه اخير يعني از آذر سال گذشته تا مرداد امسال، بنا به دلايل و مناسبت هاي مختلف سه بارگران و افزايش يافته قرار است بار ديگر در روزهاي آينده گران تر شود و باعث ركود چهار بار افزايش در كمتر از يك سال، ثابت كند كه فرمول رايج افزايش هاي سالانه براساس نرخ تورم، دست كم همانطور كه در صنعت لبنيات كاربردي ندارد، در صنعت حمل و نقل ريلي نيز كاربرد چنداني ندارد.
چهار بار گران شدن نرخ بليت قطار در يك سال، بي شباهت به حكايت لطيفه اي كه در روزهاي كاهش ارزش پول ملي به شدت رايج شده بود نيست!
ابتداي خط گران شدن بليت قطار را بايد در آذر سال گذشته جستجو كرد، كه افزايش 20 درصدي در آن چيزي برابر تورم سالانه محاسبه شده در حقوق قانون كار بر نرخ حمل و نقل ريلي در بخش مسافر افزود تا به نظر گران كردن دوباره نرخ بليت قطار در آغاز سال بعد، منطقي به نظر نرسد.
همين اتفاق هم در آغاز سال جديد رخ داد، يعني هرچند كسي خبر نداشت اين ثبات موقتي است و رشد بزرگي در نرخ بليت قطارها در راه است.
سرانجام ارديبهشت كه رسيد، راز گران نشدن اين نرخ آشكار شد. مسئولان اعلام كردند قيمت ها شناور شده و تا 30 درصد افزايش يافته است. تا اينجاي كار بيش از 50 درصد فراتر نمي رفت. اما گران شدن نرخ بليت به اين اندازه هم محدود نماند. هرچند گراني بعدي كمتر بود و دستمايه متفاوتي براي اجراي آن بيان شد. مرداد سال جاري بخش خصوصي اعلام كرد، راه آهن بابت افزايش هزينه خدمات ايستگاهي، بهاي بليت قطار را 10 درصد افزايش داده است!
بدين ترتيب به فاصله كمتر از يك سال، نرخ بليت قطار آنقدر تغيير كرد، كه مي توان مدعي شد از فرش به عرش رسيد اما آيا اين افزايش چشمگير پايان راه بود و گراني بعد به نوروز 94 موكول خواهد شد؟!
كافي است تلاش كنيم با رعايت انصاف نظر دهيم، تا در نتيجه هرگونه گراني نرخ بليت قطار تا پايان سال را اجحاف در حق شهروندان بدانيم، اما در ظاهر مسئولان تصميم گيرنده در اين باره و ناظران بالا دستي نظر متفاوتي دارند، كه موج گران شدن بعدي خيلي زودتر از موج هاي قبلي از راه رسيده است! نويد گراني هاي جديد در نرخ بليت قطار را چندي قبل يكي از مسئولين ريلي اعلام كرده بود و اكنون چند روزي است كه بليت ها با نرخ هاي جديد فروخته مي شود و چهارمين افزايش نرخ بليت كمتر از يك سال گذشته رسميت يافته، اما به رغم اين همه تغيير در نرخ ارائه يك خدمات، هيچ ناظري به ماجرا ورود پيدا نكرده و هيچ مسئولي نيز از منظر حقوق مشتريان به ماجرا نگاه نكرده، تا اين پرسش برايش پيش آيد، كه چرا در راه آهن، تورم ساليانه، چند ماه يك بار محاسبه شده و گراني نرخ بليت را رقم مي زند؟ آيا خدمات جديدي به سرويس دهي هاي قبلي سيستم حمل و نقل ريلي افزوده شده و چه هزينه اي در صنعت ريلي تغيير كرده، كه گران كردن بليت را توجيه مي كند؟
سال هاست كه بسياري از شهروندان بنا به دلايلي قطار را امن ترين و ارزان ترين وسيله حمل و نقل برون شهري مي دانسته، و خاطرات متفاوتي از سفر با اين وسيله نقليه ريلي دارند. اما با اين وضعيت گراني مجدد بهاي بليت قطار در آينده نزديك شاهد خواهيم بود كه آمار سفرهاي ريلي عليرغم تمام مزاياي آن كاهش يابد و باز هم آمار تصادفات جاده اي افزايش يابد!ك/1
599
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
سمنان - ايرنا - روزنامه پيام استان سمنان در مطلبي روز چهارشنبه به بررسي افزايش چندباره قيمت بليت قطار در قريب يك سال اخير پرداخته و نسبت به كاهش آمار سفرهاي ريلي به رغم مزاياي آن هشدار داده است.