پنتاگون داعیه ی مطابقت شرایط گوانتانامو با کنوانسیون های ژنو را دارد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/03 سیاسی.گوانتانامو.آمریکا.اوباما تهران- با وجود محکومیت های بین المللی در ارتباط با شرایط غیرانسانی زندان آمریکایی گوانتانامو، وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون ) شرایط این زندان را با کنوانسیون های ژنو و دیگر تعهدات قانونی آمریکا ناسازگار نمی داند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا که تعطیلی گوانتانامو و رسیدگی به وضعیت زندانیان آن از محورهای تبلیغات انتخاباتی اش بود، 22ژانویه از رابرت گیتس وزیر دفاع این کشور خواست که با بررسی وضعیت این بازداشتگاه، گزارشی را در این ارتباط ، ارائه دهد.
براساس این گزارش، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، روز گذشته ( جمعه ) به خبرنگاران گفت که براساس گزارش مربوط به بازبینی وضعیت زندان گوانتانامو که توسط آدمیرال پاتریک والش صورت گرفت و روز شنبه به کاخ سفید تحویل داده می شود، برخورد با زندانیان این مرکز مطابق کنوانسیون های ژنو و سایر مقررات به رسمیت شناخته شده توسط آمریکا عنوان شده است.
اما اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا حتی پیش از انتشار رسمی گزارش پنتاگون ، آن را اقدامی به منظور سرپوش نهادن بر شکنجه ها و بدرفتاری ها با زندانیان گوانتانامو در دوره جرج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا خواند.
آنتونی رومرو رئیس این اتحادیه در بیانیه ای گفت: حتی اوباما خود به مغایرات شرایط زندان گوانتانامو با قوانین داخلی و بین المللی اذعان کرده بود و به همین خاطر است که گزارش یاد شده که به واقع بر سیاست های دوره بوش سرپوش می گذارد، تا این حد نگران کننده می باشد.
رومرو افزود: تنها راه ارزیابی دقیق شرایط در گوانتانامو، از طریق بازبینی عینی آن توسط طرف های مستقلی امکان پذیر است که به این بازداشتگاه و نیز اسناد دولتی مربوط به جزئیات شرایط زندان در طی هفت سال گذشته، دسترسی کامل دارند.
پایگاه اینترنتی نشریه نیویورک تایمز نیز روز جمعه نوشت که پنتاگون در گزارش خود به فراهم شدن امکان گفت وگوی بیشتر زندانیان با یکدیگر و شرکت در فعالیت های گروهی توصیه کرده است.
عفو بین الملل نیز درستی گزارش بازبینی پنتاگون را مورد تردید قرار داده است و تام پارکر مدیر این نهاد بین المللی گفت: اگرچه سازمان های حقوق بشری هنوز اجازه ی دسترسی به گوانتانامو و زندانیان آن را ندارند، اما حتی بدون امکان اجرای یک تحقیق مستقل مناسب هم اطلاعات موجود برای تردید در صحت و دقت گزارش پنتاگون، کافیست.
گروه های حقوق بشری و دولت های خارجی فعالیت بازداشتگاه یاد شده را که در یک پایگاه دریایی آمریکا در نقطه یی دورافتاده در خلیج گوانتاناموی کوبا قرار دارد، یک صدا محکوم کرده اند ، چرا که این زندان محل نگهداری پرشماری از مظنونان بازداشت شده در راستای سیاست به اصطلاح مبارزه با تروریسم بوش است که پس از گذشت این همه سال، هنوز هیچ اتهامی علیه انان مطرح نشده و چشم اندازی هم برای محاکمه ی ان ها مشاهده نمی شود.
مترجمام 1442**2313** شماره 080 ساعت 11:07 تمام