قزوين - ايرنا - مدير آب منطقه اي قزوين از آغاز طرح مسدود كردن چاههاي غيرمجاز آب، در بستر رودخانه خررود خبر داد و گفت: اجراي اين طرح با پشتيباني دستگاه قضايي، نويد بخش مقابله جدي با برداشت هاي بي رويه از سفره هاي آب زير زميني با توجه به مشكل كم آبي است.

'حميد قزويني' روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: عزم جدي براي مقابله با برداشت هاي بي رويه آب از منابع زير زميني در اين شهرستان شكل گرفته است.

وي اظهاركرد: باتوجه به اينكه در چند سال اخير عده اي سودجو با حفر چاههاي غيرمجاز در بستر رودخانه خررود و انتقال آب از طريق لوله به زمين هاي منابع طبيعي و ديم، در بخش هاي خرمدشت و ضياء آباد، اقدام به كشت محصولات پرآب طلب و غيرضروري مي كنند، لذا مبارزه اصولي و جلوگيري از قانون شكني در حفر چاههاي غيرمجاز را اجتناب ناپذير كرده است.

قزويني خاطرنشان كرد: حفاري چاههاي غيرمجاز در بستر رودخانه خررود از مصاديق نقض قانون و تضييع حقوق حقابه بران قانوني پايين دست رودخانه خررود مي باشد، بنابراين شركت آب منطقه اي با هماهنگي مسوولين قضايي، محلي، شوراي تامين و نيروي انتظامي، اداره كل منابع طبيعي و سازمان جهاد كشاورزي در حال اجراي احكام قضايي مربوط، با پركردن و مسلوب المنفعه شدن چاههاي حفر شده و قلع و قمع لوله هاي انتقالي آب، با سودجويان برخورد قانوني مي كند.

وي تصريح كرد: از ابتداي سال جاري تاكنون اين شركت با اخذ احكام قضايي و پيگيري انجام شده و همكاري مسوولين محلي، قضايي و نيروي انتظامي، اقدام به انسداد 23 حلقه چاه غيرمجاز كرده و تعداد 26 حلقه چاه مجاز داراي اضافه برداشت را تقليل منصوبات داده است.

به گفته مدير آب منطقه اي قزوين همچنين در راستاي اين اقدام تعداد 21 دستگاه حفاري چاه كه به حفر چاههاي غيرمجاز اقدام مي كردند، توقيف شده است.

قزويني ادامه داد: به تمامي مالكين چاههاي غيرمجاز اخطار مي شود در اسرع وقت نسبت به انسداد چاهها و جمع آوري لوله هاي انتقال آب به مزارع اقدام كنند، در غير اين صورت تجهيزات و منصوبات آنها توسط عوامل اجرايي شركت آب منطقه اي و منابع طبيعي جمع آوري شده و تمامي هزينه هاي اجراي احكام و جرايم مربوط به خسارت وارده به آبخوان از متخلفين دريافت خواهد شد.

قزويني افزود: اميد است مردم با درك شرايط موجود و با احساس خطراتي كه برداشت هاي بي رويه به دنبال دارد، با ما همكاري لازم را داشته باشند.

وي اضافه كرد: با توجه به همه تلاش هايي كه از سوي مسوولان و دستگاهها براي كنترل مصرف آب صورت مي گيرد، خود افراد مهمترين ابزارهايي هستند كه بايد به اين مساله توجه جدي داشته باشند.

قزويني در پايان با بيان اينكه اين موضوع بايد به يك فرهنگ عمومي تبديل شود، تصريح كرد: از مردم انتظار داريم در ميزان مصرف آب و برق دقت كرده و همكاري را داشته باشند تا اين ثروت ملي بطور بهينه مورد استفاده قرار گيرد.

سالانه در استان قزوين دو ميليارد و 650 ميليون مترمكعب آب به صورت سطحي و زيرزميني بهره برداري مي شود كه دو ميليارد مترمكعب آن از طريق آبهاي زيرزميني ( چاه، چشمه و قنات) و 650 ميليون متر مكعب آن از آبهاي سطحي و جاري برداشت مي شود.

اين ميزان برداشت از آبهاي زير زميني دشت قزوين 250 ميليون متر مكعب بيشتر از توان سفره ها است.

استان قزوين داراي بيش از پنج هزار حلقه چاه غيرمجاز است كه سالانه 561 ميليون مترمكعب از اين چاهها آب برداشت مي شود.

7390/ 614