تهران– ايرنا- لهستان در نظر دارد موقعيت نيروهاي نظامي اين كشور را تغيير دهد و با انتقال هزاران نظامي از مرزهاي غربي، آنها را به مرزهاي شرقي خود با اوكراين منتقل كند.

شبكه خبري روسي 'راشا تودي' روز سه شنبه نوشت، 'توماس سيمونياك' Tomasz Siemoniak وزير دفاع لهستان، اين جابجايي را يك سازماندهي بزرگ دوباره در ارتش عنوان كرد.

وزير دفاع لهستان گفت: وضعيت ژئوپلتيك در منطقه تغيير كرده و با بزرگترين بحران امنيتي پس از دوران جنگ سرد مواجه هستيم.

وي توضيح داد كه شمار نيروهاي نظامي مستقر در سه پايگاه ارتش در شرق لهستان طي دو سال آينده سه برابر و بر تجهيزات نظامي نيز افزوده خواهد شد.

سيمونياك گفت: جابجايي نظامي يك اقدام افراط گرايانه نيست و اين عمل به منظور محافظت در برابر تهديدهايي كه از درگيريهاي داخلي اوكراين متوجه لهستان است صورت مي گيرد.

راشا تودي افزود: بيشتر تمركز نيروهاي نظامي لهستان بر روي مرزهاي غربي اين كشور است و تاكنون هيچ تغيير آرايش نظامي در ساختار ارتش اين كشور از زماني كه بخشي از بلوك اتحاد جماهير شوروي سابق بود، صورت نگرفته است.

وزير دفاع لهستان با توجه به طرح هاي 'ورشو' براي به روز كردن ارتش اين كشور و اينكه قرار است تا سال 2016 تجهيزات جديد نظامي خريداري شود، گفت كه 'جناح شرقي كشور در وضعيتي بحراني به سر مي برد و تجهيزات نظامي خارج از رده بود و تصميم به بهبود آن داريم'.

راشا تودي نوشت: در پي تجمع نظامي روسيه در مرزهاي خود با اوكراين در ماه آوريل گذشته، لهستان بعنوان يكي از اعضاي پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) از اين سازمان خواست تا 10هزار نيروي نظامي را در مرزهاي شرقي اين كشور با اوكراين بطور دائم مستقر كند اما ناتو پاسخي مستقيم به درخواست لهستان نداد.

رسانام**1302**1485** 1337