نوشهر - ايرنا - معاون امور جنگل هاي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت كه بهره برداري بي رويه از جنگل ها باعث كم شدن پوشش جنگل در كشور شده است و ضروري است تا اقدامات اساسي براي حفاظت بيشتر از جنگل ها صورت گيرد.

' بهزاد انگورج تقوي ' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، تاكيد كرد: براي بخش كمي از جنگل هاي كشور هم اكنون طرح جنگلداري داريم كه بر اساس برآورد تنها شامل 18 درصد از جنگل هاي كشور مي شود.

وي تصريح كرد: براي يك ميليون و 280 هزار هكتار از جنگل هاي غيرشمال طرح جنگلداري موجود است و يك ميليون و 400 هزار هكتار از اراضي جنگلي شمال كشور طرح جنگلداري اجرا مي شود.

معاون سازمان جنگل ها در ادامه تاكيد كرد: بر اساس اين آمار مي توان گفت كه ميزان سطحي كه جنگل ها داراي مديريت حفاظتي هستند، بسيار كم است.

وي با تاكيد بر اينكه در سال هاي آتي تمام جنگل هاي كشور زيرپوشش طرح هاي جنگلداري خواهد بود، گفت: در حال تهيه طرح جنگلداري براي همه جنگل هاي كشور هستيم و به مرور آن را اجرا خواهيم كرد.

انگورج مساحت اراضي جنگلي كشور را 5 ميليون هكتار با يك تا 5 درصد پوشش دانست و گفت: بهره برداري ها باعث كم شدن پوشش جنگل هاي كشور شده است كه لازم است نحوه اقدام در اين خصوص با تغييراتي مواجه شود.

معاون سازمان جنگل ها با تاكيد بر ضرورت تغيير در شرايط مديريت اراضي جنگلي كشور، گفت: بنا داريم تا طرح هاي جنگلداري را به صورت مشاركت مردم و از طريق تشكيل تعاوني ها با هدف توانمندي سازي جوامع محلي به اجرا در آوريم.

وي در ادامه تصريح كرد: مشاركتي كردن مديريت جنگل هاي كشور يكي از دغدغه هايي است كه ضروري است براي حفاظت بيشتر از عرصه هاي جنگلي كشور آن را به اجرا درآورد.

انگورج همچنين گفت كه بايد با مشاركت دادن مردم در طرح هاي جنگلداري و مديريت منسجم تر سرانه سبز كشور را افزايش داده و مديريت بر اين اراضي را بهبود بخشيم.

استانداران 7 استان در شمال كشور و اراضي جنگلي هيركاني و ارسباراني در آن وجود دارد، هفته گذشته در ساري گردهم آمده و تفاهم نامه اي را در چارچوب همكاري هاي منسجم تر به منظور افزايش سرانه جنگلي كشور و بهبود مديريت در اين بخش به امضا رساندند.ك/3

1535/608