یاسوج - ایرنا- امسال برای نخستین بار با ذخیره سازی بخشی از سیب درختی كشاورزان كهگیلویه وبویراحمدی قرار است میوه شب عید مردم این استان از دسترنج تولیدكنندگان این منطقه تامین شود.

تلاش برای ذخیره سازی برخی محصولات باغی علاوه بر كوتاه كردن دست واسطه ها و حمایت از تولیدكنندگان به لحاظ كاهش هزینه های گزاف حمل ونقل گامی مطلوب در جهت جلب رضایت مصرف كننده نیز محسوب می شود.

طبق اعلام مسوولان ذخیره سازی 700تن میوه مورد نیاز شب عید از اقلام سیب درختی و پرتقال از تولیدات استان در دستور كار مسوولان ذیربط قرار گرفته و بخشی از سیب تولیدی كشاورزان در روزهای اخیر با پایان فصل برداشت این محصول روانه سردخانه های استان شد.

حمل هر محموله پنج تنی میوه و تره بار از اصفهان به یاسوج حدود پنج میلیون ریال كرایه در بردارد كه ذخیره سازی میوه تولیدی استان برای جلوگیری از صرف هزینه های بالای حمل و نقل و نوسان قیمت میوه در بازار اقدام اقتصادی ارزشمندی است.

در سال های گذشته تامین میوه شب عید كهگیلویه و بویراحمد از دیگر استانها در حالی بود كه این استان با داشتن بیش از 40 هزار هكتار باغ و تولید سالانه تولید بیش از 180هزار تن انواع میوه یكی از قطب های تولید میوه كشور است.

تولید میوه هایی مانند انار، انواع مركبات و زیتون در مناطق گرمسیری و تولید انگور،سیب، گردو، هلو، شلیل، زردآلو و آلو در مناطق سردسیری باعث شده كه كهگیلویه و بویراحمد در زمینه تولید برخی محصولات باغی رتبه های یك رقمی را داشته باشد.

میزان تولید سالانه سیب در كهگیلویه وبویراحمد بیش از 80 هزار تن است كه كمتر از 20درصد آن در داخل استان مصرف و ما بقی در همان فصل برداشت به خارج استان صادر می شود.

این قصه در مورد پرتقال نیز صادق است و برغم اینكه سالانه 35 هزار تن مركبات در مناطق ی گرمسیری استان ازجمله گچساران ،دهدشت و باشت تولید می شود، اما پرتقال شب عید مردم این استان از دیگر استان ها تامین می شود.

به گفته داریوش دیودیده رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته 500 تن سیب درختی از اصفهان و 600 تن پرتقال از شمال برای شب عید كهگیلویه و بویراحمد خریداری و در ایام نوروز توزیع شد.

اما امسال با تدبیر مسوولان كهگیلویه و بویراحمد قرار است این گره كور باز شود تا دیگر سیب اصفهانی و پرتقال شمالی جای سیب و پرتقال كهگیلویه و بویراحمدی را بر سر سفره های هفت سین نگیرد.

معاون برنامه ریزی استاندار كهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: امسال میوه شب عید استان از محصولات خود استان تامین می شود و جهاد كشاورزی نیز آمادگی خود را در این زمینه اعلام كرده است.

حسن نوروزی افزود: وقتی دو میوه سیب و پرتقال در این استان به میزان زیادی تولید می شود دلیلی ندارد كه میوه مورد نیاز شب عید از دیگر استان ها تامین می شود.

وی بیان كرد: برنامه ریزی برای تامین مایحتاج شب عید مردم در اولویت برنامه های مسئولان است اما در كنار این، تامین این مایحتاج از محصولات داخل استان در راستای حمایت از تولیدكنندگان داخلی ضرورت دارد.

نوروزی اظهار كرد: با هماهنگی های صورت گرفته با سازمان جهاد كشاورزی استان قرار شد 300 تن سیب و 400 تن پرتقال از محصولات با كیفیت استان برای شب عید ذخیره سازی شود.

رییس سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد نیز می گوید : حمایت از تولیدكنندگان بخش كشاورزی و كوتاه كردن دست واسطه ها یكی از اولویت های این سازمان است.

جعفر گوهرگانی افزود: با توجه به اینكه طی سالهای گذشته باغداران تولید كننده سیب در استان ضررهای زیادی متحمل شدند و دلالان محصولات آنها را با قیمت كمی خریدند، امسال اقدام به ایجاد چتر حمایتی از این باغداران كردیم.

وی گفت: در این خصوص مجوز خرید دو هزار تن سیب از وزارتخانه اخذ شد تا اگر محصول سیب روی دست باغداران ماند، اقدام به خریداری محصولات شود.

گوهرگانی اظهار كرد: بیش از یكهزار و 200 تن سیب از سوی خود باغداران در سردخانه استان ذخیره سازی شده است.

وی عنوان كرد: در صورت آماده بودن زیرساخت ها از جمله توسعه انبارهای سردخانه ای ، میزان تولید سیب و پرتقال تولیدی در این استان به اندازه نیاز استان در طول سال است.

رییس سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت : در این استان سه سردخانه با ظرفیت در مجموع سه هزار و 600 تن وجود دارد و این میزان جوابگوی محصولات تولید شده در استان نیست.

جعفر گوهرگانی افزود: در كهگیلویه و بویراحمد تنها كارخانه تولید كمپوت و آب میوه سالهاست كه تعطیل شده است.

گوهرگانی نبود رغبت در بخش خصوصی برای احداث صنایع تبدیلی را از دیگر دلایل كمبود زیرساخت ها در كهگیلویه و بویراحمد دانست و گفت: این سازمان با تمام توان از متقاضیان بخش خصوصی در این زمینه حمایت می كند.

7529/671