حسين عاشوري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: با كوتاه شدن اين مسير هزينه تمام شده حمل بار از روسيه، قزاقستان و تركنستان به طرف ايران كاهش مي يابد و كشورهاي ياد شده براي ترانزيت كالاهاي خود از اين مسير به طرف جنوب و اروپا رغبت بيشتري خواهند داشت.
وي با بيان اينكه با راه اندازي خط آهن اينچه برون بسياري از كشورهاي منطقه نيز مي توانند از اين مسير براي حمل بار خود استفاده كنند، اظهارداشت: علاوه بر كشورهاي آسياي ميانه و روسيه، استانهاي غربي چين نيز مي توانند براي ارسال كالاهاي خود به طرف تركيه و اروپا از اين مسير استفاده كنند.
به گفته اين مقام مسئول، خط آهن ترانزيتي اينچه برون سبب مي شود روسيه، قزاقستان و تركمنستان بدون استفاده از خط آهن ازبكستان بارهاي خود را در كوتاهترين زمان ممكن به طرف خليج فارس و آب هاي آزاد در جنوب ايران و يا بالعكس منتقل كنند.
معاون بهره برداري و سير حركت راه آهن با اشاره به زمان افتتاح اين خط آهن يادآورشد: طبق آخرين هماهنگي هاي انجام شده بين روساي جمهوري سه كشور ايران، قزاقستان و تركمنستان مقرر شده است كه خط آهن اينچه برون به بركت اواسط آذرماه سال جاري افتتاح شود.
عاشوري در پايان مزيت هاي استفاده از اين خط آهن را يادآورشد و گفت: پيش بيني ما اين است كه با افتتاح اين خط آهن ميزان ترانزيت كالا در مسير شمال به جنوب و شرق به غرب افزايش يابد و هم اكنون كشورهاي چين، روسيه و برخي از كشورهاي آسياي ميانه متقاضيان اصلي استفاده از اين مسير با صرفه اقتصادي هستند.
اقتصام (4) 1108 ** 1574
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
تهران - ايرنا - معاون بهره برداري و سير حركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: با افتتاح خط آهن اينچه برون در مرز ايران و تركمنستان مسير روسيه، قزاقستان به آبهاي آزاد از طريق ايران 400 كيلومتر كاهش مي يابد.