تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷

شیراز- ایرنا- كمربندی شیراز از جمله محورهای ارتباطی در استان فارس است كه در بحث ساماندهی و رسیدگی به آن بین اداره كل راه و شهرسازی و شهرداری شیراز اختلاف نظرهایی وجود دارد و همین اختلاف نظر رسیدگی به آن را به ركود كشانده است.

به گزارش ایرنا،مدیران شهرداری معتقدند كه با توجه به اینكه كمربندی ها در حوزه راه ها محسوب می شود ساماندهی و رسیدگی به آن در حیطه وظایف راه و شهرسازی است و در مقابل مسوولان راه و شهرسازی فارس هم می گویند چون بخش عمده ای از مسیر كمربندی شیراز در محدوده شهر قرار گرفته شهرداری و دیگر دستگاههای خدمات رسان از جمله برق نیز باید در اداره و خدمات دهی به آن سهیم باشد.

در نتیجه این اختلاف نظر، محور یاد شده همواره با مشكلاتی از جمله نبود روشنایی مناسب، وجود خط كشی و علائم راهنمایی و رانندگی مناسب، مهار نكردن آبهای سطحی و وضعیت نامناسب آسفالت روبرو باشد.

طبق آمار اعلام شده، سالانه بین 35 تا 40 نفر در تصادفات رانندگی كه در كمربندی شیراز روی می دهد جان خود را از دست می دهند كه ایمنی پایین این محور نقش بسیاری در وقوع این تصادفات دارد.



* كمربندی بیرون شهر، درون شهر

رییس شورای اسلامی شهر شیراز، كمربندی شیراز را دارای مشكلات بسیاری دانست و گفت: امروز بخش قابل توجهی از حوادث و تصادفات رانندگی در این محور حادث می شود و بخش قابل توجهی از مصدومان و كشته های حوادث رانندگی استان مربوط به این مسیر است.

'غلام مهدی حقدل ' افزود: كمربندی باید بیرون شهر باشد اما كمربندی شیراز امروز بیشتر به یك اتوبان درون شهری شبیه است تا كمربندی و اگر در گذشته خوب فكر شده بود امروز با این مشكل روبرو نبودیم.

وی گفت: تاكنون نیز مباحثی مطرح شده تا شهرداری شیراز اداره بخشی از این محور را در دست گیرد اما باید پذیرفت كه این كار بار مالی سنگین دارد.

حقدل افزود: اداره راه و شهرسازی تعهداتی در این محور در بحث تملك و احداث زیرگذر و روگذر دارد كه باید عمل كند.

رییس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: راه و شهرداری باید متعهد شود كه كمربندی جدیدی را برای شهر شیراز طراحی و اجرا كند و شهرداری و شورای شهر شیراز نیز این آمادگی را دارد كه در این زمینه همكاری های لازم را داشته باشند.



* تعهدات ایمن سازی

مدیر راهداری اداره كل راه و شهرسازی فارس نیز گفت: این اداره كل در بحث ساماندهی و افزایش ایمنی كمربندی شیراز اقدامات قابل توجهی را انجام داده است.

'عزیرالله روشن ' افزود: ایمن سازی باند دوم این محور از پل فسا تا پل امام حسن (ع) به طول 28 كیلومتر و احداث تقاطع های غیر همسطح خلیج فارس، وحدت و عدالت از جمله این اقدام است.

وی گفت: در بحث روشنایی كمربدی نیز بنا شد كه روشنایی 50 درصد مسیر توسط اداره برق، 25 درصد توسط شهرداری و 25 درصد توسط راه و شهرسازی فارس اجرا شود كه این اداره كل به تعهد خود در این زمینه نیز عمل كرده است.

روشن خاطرنشان كرد كه در بحث ساخت ساخت پل عابر پیاده نیز، پل فرهنگیان و پل پردیس توسط این اداره كل در دست احداث است و پل كشن را نیز با مشاركت شهرداری اجرا خواهیم كرد.

وی گفت: كار روكش آسفالت از پل وحدت به سمت ایمان شمالی به طول 14 كیلومتر به صورت رفت و برگشت در دست اجرا است.

مدیر راهداری اداره كل راه و شهرسازی فارس افزود: در صورت واگذاری آن بخش از این محور كه در محدوده طرح جامع تفصیلی قرار دارد به شهرداری شیراز، بسیاری از مشكلات كمربندی حل خواهد شد.

روشن گفت: طول كل كمربندی شیراز 52 كیلومتر است كه در صورت توافق، اداره حدود 20 كیلومتر از آن به شهرداری شیراز واگذار خواهد شد.



* واگذاری امور و تصمیم گیری برای بعد

رییس كمیسیون تلفیق و هماهنگی با دستگاههای خارج از شهرداری شورای اسلامی شهر شیراز نیز كارهای انجام شده در جهت بهبود وضعیت كمربندی شیراز را ناكافی دانست و گفت: برخی از مشكلات این محور كه نارضایتی مردم را در پی داشته در جلسه ای با حضور مسوولان این كمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

'محمد تقی تذروی ' افزود: این جلسه مصوبات خوبی داشت كه از جمله می توان به تكمیل روشنایی این محور و احداث پل عابر پیاده و سرعت گیر اشاره كرد.

وی در خصوص واگذاری اداره بخشی از این محور به شهرداری شیراز نیز گفت: این موضوع در كمیسیون حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفته كه باید در صحن شورا نیز بررسی و در خصوص آن تصمیم گیری شود.

تذروی افزود: البته پذیرش این مسوولیت از سوی شهرداری و موافقت شورا با این كار منوط به انجام یك سری از كارها از جمله افزایش پهنای این محور و انجام تملك های مورد نیاز است.

رییس كمیسیون تلفیق و هماهنگی با دستگاههای خارج از شهرداری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: سالانه تصادفات بسیاری در این محور روی می دهد و تعداد زیادی از شهروندان كشته و مصدوم می شوند و شركت های بیمه ملزم به پرداخت خسارت های وارد شده می شوند و برخی خسارت ها نیز جبران پذیر نیست.

وی افزود: اگر شركت های بیمه گذار به ساماندهی و ایمن سازی این محور كمك كنند، دیگر نیازی نیست كه هزینه بسیاری را صرف جبران خسارت های جانی و مالی ناشی از تصادفات كمربندی شیراز كنند.

تذروی گفت: امیدواریم مسوولان استانی و شهرستانی توجه بیشتری به بهبود وضعیت كمربندی داشته باشند.

678 /538/675