زاهدان - ایرنا - اختلاف چهار ساله دو طایفه گرگیچ و براهویی ساكن منطقه سیستان و بلوچستان با تلاش مدیریت قبایل و طوایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان به صلح و آشتی منجر شد.

به گزارش روزچهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان ، سران و بزرگان دو طایفه براهویی و گرگیچ در مراسمی با حضور مسوولان محلی، بزرگان طوایف شهرستانهای زابل، هامون و هیرمند و شماری از سران و ریش سفیدان طوایف سراسر استان در مصلای المهدی زابل با یكدیگر آشتی كردند.

معاون فرهنگی اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان در این مراسم خاطر نشان كرد: آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان و مجموعه این نهاد بویژه مدیریت قبایل و طوایف همواره از برقراری صلح و دوستی و حل اختلافات طوایف استقبال كرده و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

حجت الاسلام 'احمد راهداری' اظهار داشت: گذشت و بخشش از ویژگی های رسول اكرم (ص) بود بطوریكه آن حضرت با بخشیدن كسانی كه در جنگ علیه مسلمانان شركت كردند به همه آموختند بخشش از ویژگی های دین اسلام است در صورتی كه جزای كسی كه مرتكب قتل عمد شده در دین اسلام اعدام است.

وی با قدردانی از بزرگان و اعضای دو طایفه و كسانی كه زمینه این آشتی را فراهم كردند ابراز امیدواری كرد كه دیگر شاهد نزاعی میان اقوام و طوایف نباشیم.

همچنین سرهنگ ناظری فرمانده قرارگاه شهید هراتی سپاه زابل، مهدی گرگیچ از بزرگان طایفه گرگیچ، خدانور براهویی بزرگ طایفه براهویی، غلامرضا میربهاء الدین به نمایندگی از طوایف سیستان و لال بخش گرگیچ پدر مقتول در سخنانی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان بویژه حضرت آیت الله سلیمانی تقدیر كردند.

میربها الدین نماینده طوایف سیستان گفت: طوایف سیستان و بلوچستان از سالیان دور تاكنون در كنار یكدیگر با صلح و دوستی زندگی كرده اند و با وجود تلاش بدخواهان و معاندان نظام و انقلاب اسلامی، هیچگاه فریب دشمن را نخورده و همواره آنان را مایوس كرده اند.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی هیچ تفاوتی میان شیعه و سنی قائل نشده و خدمات شایسته و یكسان دولت در این استان قابل تقدیر است.

مدیر قبایل و طوایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: اختلاف دو طایفه گرگیچ و براهویی سیستان از چهار سال پیش با قتل یك نفر از طایفه گرگیچ آغاز شد كه پس از این حادثه سه نفر از مسببان درگیری دستگیر شده و پس از طی مراحل قانونی یك نفر از آنان به عنوان عامل اصلی قتل از سوی دستگاه قضایی به اعدام محكوم شد.

حسین قاسمی افزود: از آنجایی كه گسترش اختلاف میان این دوطایفه محتمل بود با پیگیریهای انجام شده از سوی این نهاد و همكاری خوب سران طوایف، با گذشت اولیا دم مقتول از حكم قصاص قاتل و اعلام رضایت، زمینه صلح و آشتی دو طایفه فراهم شد.

دو طایفه گرگیچ و براهویی در ردیف بزرگترین طوایف سیستان و بلوچستان قرار دارند و گستره سكونت آنان نیز در سراسر استان و برخی مناطق مرزی همجوار است. ك/3

7437 /2047/ 7307