سنندج- ایرنا- معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صنایع دستی از حوزه های مهم صادرات است كه می تواند ارزآوری برای كشور داشته باشد و ما این آمادگی را داریم كه با راه اندازی فروشگاه های مجازی بحث بازرگانی داخلی و خارجی را تقویت كنیم.

بهمن نامور مطلق روز یكشنبه در جمع هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی در سنندج با بیان اینكه دولت برای رفع مشكلات هنرمندان صنایع دستی تلاش می كند؛ افزود: پارسال تسهیلاتی دراختیار هنرمندان و صنعتگران قرار گرفت ولی در كردستان از این تسهیلات استفاده نشد.

وی گفت: معاونت صنایع دستی با صندوق مهر امام رضا (ع) توافق نامه ای امضا كرده تا مبلغ 17 میلیارد ریال اعتبار درقالب تسهیلات، جذب و در اختیار هنرمندان و صنعتگران قرار گیرد.

نامور مطلق افزود: به همه هنرمندان و صنعتگران كردستانی مدیون هستیم و این آمادگی را داریم كه امكانات را در اختیار آنها قرار دهیم تا بتوانند هنرهای سنتی و صنایع دستی كردستان را حفظ و برای گسترش و رونق آن بكوشند.

نامور مطلق همچنین گفت: اداره كل میراث فرهنگی كردستان باید با صادركنندگان نشستی در زمینه صادرات صنایع دستی از طریق مرزهای رسمی داشته باشد تا موجبات رونق صنایع دستی و شناساندن هنرهای سنتی كردستان در دنیا فراهم شود.

وی اظهاركرد: اگر اتحادیه یا تعاونی حاضر است در حوزه راه اندازی بازارچه های صنایع دستی اقدام كند از آنها حمایت خواهیم كرد، چون راه اندازی بازارچه های صنایع دستی سبب پایداری بازار صنایع دستی و تقویت فروشگاه های صنایع دستی و هنرهای سنتی و نیز هدایت گردشگران به این بازارچه ها و افزایش فروش آنها خواهد شد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هر چه فضای صنایع دستی بیشتر شود امكان مدیریت بهتر آن بیشتر خواهد شد و تشكل ها نیز باید در خدمت هنرمندان و صنعتگران باشند و وظیفه معاونت صنایع دستی خدمت به تشكل های صنایع دستی است و این موضوع با همكاری صنعتگران و تشكل های آنها با معاونت صنایع دستی محقق می شود.

وی افزود: كردستان به دلیل صنایع دستی برند دار، زیبا و منحصر بفرد جزو استان های خلاق و برتر كشور محسوب می شود و به همین دلیل دارای فرصت های بی نظیری برای معرفی صنایع دستی است ولی تاكنون از این فرصت ها استفاده نشده است.

وی افزود: صنایع دستی كشور دارای فروش خوبی بوده و فروش صنایع دستی در برخی مناطق همچون اصفهان، خراسان، آذربایجان شرقی و فارس تا 40 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: فروش صنایع دستی در استان كردستان مناسب نیست و طبق آمارهای گمركات استان ، فروش و صادرات صنایع دستی در استان رو به كاهش است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره بیمه هنرمندان و صنعتگران نیز گفت: به نوبه خود از عملكرد سازمان های بیمه گر انتقاد داریم چرا كه هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی كه هویت ما را شكل می دهند زیر چتر حمایت های بیمه ای قرار نگرفته و یا مورد بی مهری واقع شده اند.

هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی كردستان هم در این نشست خواستار حمایت ویژه دولت از فعالان این حوزه و رفع مشكلات ازجمله بیمه، فرهنگ سازی و ایجاد بازارهای مجازی برای معرفی صنایع دستی استان، برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی، ارائه تسهیلات برای حمایت و تولید هنرهای سنتی و صنایع دستی، تولید آثار و جلوگیری از كپی برداری در حوزه صنایع دستی و رونق بازارهای تجارت در شهرهای مرزی كردستان شدند.

اكنون 32 رشته فعال صنایع دستی در استان كردستان وجود دارد كه 21 رشته آن بومی و مختص به استان و 13 رشته آن نیز ملی است.

در استان كردستان 210 هزار نفر در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند كه 65 هزار نفر آموزش دیده رسمی و 145 هزار نفر نیز فعالان عرصه صنایع دستی غیرمستمر و روستایی هستند.

همچنین در استان كردستان چهار هزارو 500 كارگاه متمركز هنرهای سنتی و صنایع دستی مشغول فعالیت هستند.

7346/533/ 684