دزفول - ایرنا - آذر ماه كه فرا می رسد جوش و خروشی خاص اندیمشك و مردم شهید پرور این خطه حماسه ساز را برای گرامیداشت یاد شهدای حماسه چهارم آذر فرا می گیرد.

امروز چهارم آذرماه سالروز یكی از روزهای سخت جنگ تحمیلی و حمله شدید و غیر انسانی دشمن بعثی به شهرستان اندیمشك است كه در آن صدها نفر از هم وطنانمان به خاك و خون كشیده شدند.

شهر اندیمشك در شمال استان خوزستان در چهارم آذرماه سال 1365 و در اوج ایستادگی و مقاومت ملت ایران مقابل دشمن متجاوز ،‌مورد هجوم ددمنشانه 54 فروند هواپیمای دشمن بعثی قرار گرفت.

این حمله وحشیانه و غیر انسانی 300 شهید و 500 مجروح بر جای گذاشت كه در میان شهدا تعدادی كودك معصوم نیز به چشم می خورد.

چهارم آذرماه روز به خاك و خون كشیدن مردمی است كه یك ساعت و نیم زیر بمباران هوایی دشمن ایستادگی كردند.

نخستین حمله دشمن بعثی در چهارم آذر ماه سال 1365 حوالی ظهر به ایستگاه راه آهن اندیمشك صورت گرفت.

راه آهن به دلیل اهمیت راهبردی در پشتیبانی از جبهه ها بغض و كینه دشمن بعثی را به خود معطوف كرده بود به طوریكه در این روز راه آهن اندیمشك چند بار مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت.

سد دز ، پلاژ سد دز، بیمارستان شهید بهشتی، بازار ، مناطق مسكونی و حتی مدارس نیز از حملات راكت های دشمن در امان نماند به طوریكه شهر اندیمشك به یكباره در دود، خون فرو رفت اما این حمله وحشیانه نه تنها روحیه مردم اندیمشك را تضعیف نكرد بلكه مقاومتر از قبل به پشتیبانی از رزمندگان ادامه دادند.

اندیمشك را شهر لاله های سرخ نامیده اند و به حق این عنوان برازنده این شهر است زیرا كه مادران شهدا در چهارم آذر سال 65 قطعات تكه تكه پراكنده فرزندان خود را بر بام منازل مشاهده كردند اما ذره ای از اعتقاد به نظام و انقلاب كوتاه نیامدند.

هنوز هم شاهدان عینی حماسه مقاومت چهارم آذر اندیمشك به خاطر دارند كه چگونه مقاومت حماسی و تاریخی مردم اندیمشك با خون فرزندان این مرز و بوم خلق و در تاریخ ماندگار شد به طوریكه مردم اندیمشك در هفتم آذر 65 در روز تشییع پیكرهای مطهر شهدای این جنایت یكصدا شعار 'جنگ جنگ تا پیروزی' سر دادند.

اینك با گذشت 28 سال از این حماسه ماندگار مردم شهر لاله های سرخ انتظار ثبت این حماسه به عنوان 'روز مقاومت و مظلومیت اندیمشك' در تقویم ملی را می كشند.

امام جمعه اندیمشك واقعه چهارم آذر سال 1365 اندیمشك را رویدادی سرشار از ایستادگی ذكر كرد و با اشاره به مقاومت ستودنی مردم شهرستان اندیمشك در چهارم آذر 1365 در مقابل رژیم بعثی عراق گفت: این روز باید به عنوان روز مقاومت مردم اندیمشك در تقویم كشور ثبت شود.

حجت الاسلام 'نعمت اله خدامی' افزود: در این روز اندیمشك و بویژه منطقه راه آهن این شهر هدف حملات هوایی 54 فروند جنگنده دشمن قرار گرفت.

وی گفت: این بمباران، یك ساعت و نیم به طول انجامید و جمع زیادی از مردم اندیمشك در این روز به خاك و خون كشیده شدند.

خدامی افزود: شاهدان عینی این روز هنوز هم خاطرات مقاومت ستودنی مردم را در ذهن دارند.

فرماندار اندیمشك نیز خواستار ثبت حماسه چهارم آذر سال 1365 این شهر به عنوان روز مقاومت و مظلومیت مردم اندیمشك در تقویم ملی شد.

'حمیدرضا گودرزی' ثبت این حماسه را از جمله مطالبات مردم شهید پرور این شهرستان برشمرد و افزود: مردم اندیمشك در طول هشت سال جنگ تحمیلی زیر بمباران وحشیانه دشمن بعثی ایستادگی كرده و از رزمندگان اسلام پشتیبانی كردند.

از 300 شهید واقعه چهارم آذر اندیمشك تعداد 70 شهید اهل اندیمشك و مابقی از شهرهای قم، تبریز ، میانه و سایر شهرهای كشور می باشند كه در ایستگاه راه آهن اندیمشك به شهادت رسیدند.

اندیمشك در شمال استان خوزستان به شهر یكهزار شهید معروف است.

538/7281/648/551