يزد- ايرنا- 62 قطعه هوبره و 18 نوع انواع پرندگان بهله شكاري كه اخيرا در مناطقي از استان سيستان و بلوچستان از متخلفان و شكارچيان به دست آمده بود در مناطق زيست محيطي استان يزد رها سازي شد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل محيط زيست استان يزد كه روز يكشنبه در اختيار ايرنا قرار گرفت معاون محيط طبيعي اين اداره كل گفت: اين پرندگان شكاري از استان كرمان تحويل گرفته شده بودند و به دليل طي نمودن مسيري طولاني توسط اين پرندگان چند روزي در اداره حفاظت محيط زيست شهرستان مهريز نگهداري شدند.

حسن اكبري افزود: در اين مدت تمام پرندگان شكاري مورد معاينه كامل قرار گرفتند و همچنين در مورد نحوه توزيع آنها در استان به گونه اي كه تراكم آنها به لحاظ تأمين طعمه و غذاي كافي مناسب باشد تصميم گيري شد.

وي اظهار كرد: براساس شناسايي صورت گرفته 18 بهله پرنده ياد شده شامل 9 بالابان، هفت بحري و دو شاهين بود كه به دامان طبيعت بازگشتند.

اكبري اضافه كرد: اما هوبره هاي تحويل شده به محيط زيست استان از وضعيت جسمي چندان مناسبي برخوردار نبودند و ضعيف شده بودند و گر چه رهاسازي در چنين شرايطي با موفقيت بالايي همراه نخواهد بود اما نگهداري آنها در اسارت نيز با دشواريهايي همچون اهلي شدن، بيماريها و ... همراه بود.

معاون محيط طبيعي مديركل حفاظت محيط زيست يزد گفت: اين گونه پرنده در زيستگاههايي كه جمعيتهاي طبيعي در آنها وجود داشت و بدليل حضور دائمي مأمورين از امنيت نسبتا كاملي برخوردار بودند رهاسازي انجام شد.

اكبري يادآور شد: سازمان حفاظت محيط زيست كشور با توجه به توزيع پرندگان شكاري و نيز هوبره هاي كشف شده با قابليت زيستگاههاي طبيعي اين پرندگان، دستور رهاسازي آنها در چند استان را داد.

هوبره پرنده اي زيبا كه در دشت، تپه ماهورها، ريگزارها و بيابان و نواحي كويري كه داراي تراكم گياهي و درختي انبوه نيست زندگي مي كند.

هوبره از پرندگان مهاجر و در حال انقراض است كه مورد حمايت بين المللي بوده و شكار آن ممنوع مي باشد اين پرنده در گستره هايي از استان هاي جنوبي كشور بصورت مهاجر و معدودي نيز در شرايط بومي زيست مي نمايند.

تعداد 229 قطعه هوبره و 138 بهله پرنده شكاري زنده توسط يك لنج كه ظاهرا از پاكستان بارگيري شده و به مقصد كشور بحرين در حركت بود در 35 مايلي ساحلي چابهار توسط نيروهاي مرزي دريايي شناسايي و تحويل اداره كل حفاظت محيط زيست چابهار شده بود.

سازمان حفاظت محيط زيست كشور ،با در نظر گرفتن حوزه پراكنش طبيعي هريك از پرندگان اين محموله كشف شده و قابليت زيستگاههاي طبيعي اين پرندگان دستور به رهاسازي آنها در استانهاي فارس ، يزد، هرمزگان، كرمان ، خراسان جنوبي داد.ك/1

7546/ 650