تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸

رشت - ایرنا - مدیركل غله گیلان قیمت های جدید مصوب نان در استان را اعلام كرد.

' رمضان كامران پی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قیمت های جدید اصلاح شده برای نان بربری 500 تومان، نان سنگك 650 تومان، لواش سنتی 170 و نان تافتون 300 تومان می باشد.

وی افزود: همچنین قیمت هر كیلوگرم آرد با سبوس گیری 18درصد 825تومان، آرد با سبوس گیری 15 درصد 815تومان و آرد با سبوس گیری 12درصد 810تومان مصوب شده است.

مدیركل غله گیلان با اشاره به افزایش حداكثر 30 درصد نرخ مصوب در قیمت های نان اظهار كرد: در دو سال گذشته با وجود افزایش دستمزد كارگران ، نرخ انرژی و حمل و نقل قیمت جدیدی برای آرد و نان اعمال نشده بود، از اینرو نانوایان متضرر می شدند كه این موضوع در كیفیت و كمیت نان از نظر وزن تاثیر گذاشته بود و هم اكنون با اعمال این افزایش، انتظار می رود بتوانند هزینه های خود را پوشش دهند.



** 20 درصد نانوایان گیلان از ماه آینده آزاد پز می شوند

مدیركل غله گیلان در ادامه از آزادپز شدن 20 درصد نانوایی های استان خبر داد و گفت: به دلیل رقابتی شدن در افزایش كیفیت نان بین نانوایی ها با یارانه دولتی و آزادپز، این اقدام از ماه آینده در استان اجرایی خواهد شد.

وی یادآور شد: پس از هدفمند كردن یارانه ها، نانوایی ها آزادپز شدند اما دوباره با خرید تضمینی گندم و فروش یارانه ای به كارخانجات و نانوایی ها دوباره یارانه ای شدند.

كامران پی قیمت تمام شده برای هر كیلوگرم گندم را یك هزار و 150 تومان عنوان و تصریح كرد: گندم قبلا به كارخانجات به قیمت 465 تومان فروخته می شد كه اكنون این قیمت به 665 تومان افزایش یافته كه باز هم 485 تومان یارانه برای هر كیلوگرم داده می شود.

وی با اشاره به گردشگر پذیربودن گیلان اظهار كرد: به علت افزایش قیمت نان در سراسر كشور ، افزایش قیمت تاثیری بر گردشگری استان ندارد و گردشگران می توانند به سهولت نان مورد نیاز خود را از نانوایی ها تهیه كنند.

وی تعداد واحدهای تولید آرد استان را هفت كارخانه عنوان و بیان كرد: این كارخانجات در حال حاضر ماهانه 20 هزار تن آرد تولید می كنند .

معاون برنامه ریزی استاندار گیلان نیز در این رابطه گفت: مجموع یارانه مستقیم و غیر مستقیم پرداختی توسط دولت در بخش آرد و نان در سالجاری بالغ بر 10هزار و 800 میلیارد تومان بوده كه در صورت عدم اصلاح این مبلغ با نرخ حداقل 20 تا 25 درصدی در سال آینده به بودجه عمومی كشور تحمیل خواهد شد در حالیكه با استفاده درست از این اعتبارات در سایر بخش ها بویژه امور رفاهی و بهداشتی و عمرانی می توان گام های بزرگی برداشت.

محمد حسین اصغریان افزود : از خرداد ماه سال 1391 كه نرخ آرد و نان برای آخرین بار افزایش یافت تا كنون نرخ های آرد و نان ثابت بوده در حالیكه هزینه های مرتبط چه در كارخانه های آرد و چه در نانوایی ها سالیانه 20 تا 30 درصد افزایش یافته است.

وی تاكید كرد : اصلاح قیمت نان با هدف جبران هزینه های تولید نان مانند هزینه نیروی كار و افزایش قیمت سوخت انجام می شود تا كیفیت نان بهبود یابد و تخلفاتی مانند كاهش وزن نان از بین برود.

اصغریان خاطر نشان كرد : بنابراین دولت در راستای جبران بخشی از هزینه های تحمیل شده به این قشر زحمتكش جامعه، تصمیم به اصلاح نرخ نان در حداقل های ممكن كرده و طبق آیین نامه هایی به كارگروه های استانی به ریاست استانداران ، اجازه افزایش قیمت نان تا سقف 30درصد را داده است.

معاون برنامه ریزی استاندار گیلان با بیان اینكه فرمانداران بر نحوه وظایف دستگاه های اجرایی نظارت می كنند، افزود: همچنین دستگاه های نظارتی از جمله تعزیرات حكومتی، صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه علوم پزشكی، اتاق اصناف و اتحادیه نانوایان سراسر استان بر امر تهیه نان با كیفیت و وزن قابل قبول نظارت جدی بعمل می آورند.

به استناد دستور العمل ابلاغی هیأت وزیران؛ كارگروه استانی قیمت گذاری آرد و نان عصر دیروز (دوشنبه) در معاونت برنامه ریزی استانداری تشكیل شد.

به گزارش ایرنا،حدود سه هزار و 700 نانوایی در گیلان فعال هستند كه یك هزار و 50 واحد در شهرستان رشت هستند.ك/3

7296 / 695